2022 a fost încă un an special din multe puncte de vedere, cu provocări vechi și noi, dar și cu numeroase oportunități și schimbări. Însă câte lucruri s-au așezat și cum? Ce lecții și învățăminte am extras din experiențele anului 2022? Și care sunt tendințele și planurile pentru 2023 în HR? Liderii de Resurse Umane se confruntă cu numeroase perturbări. Specialiștii de la Gartner au efectuat un sondaj anual în rândul a peste 800 de lideri HR din 60 de țări, identificând cele mai importante cinci priorități pentru aceștia în 2023. În fruntea listei se a%ă eficiența liderilor și a managerilor, dar mulți vor de asemenea să prioritizeze managementul schimbării, experiența angajaților (employee experience), recrutarea și viitorul muncii.
CELE MAI IMPORTANTE PRIORITĂȚI PENTRU HR ÎN 2023
Liderii de Resurse Umane trebuie să gestioneze investițiile în oameni și în tehnologie, să creeze și să întrețină o cultură organizațională eficientă, să cultive o experiență pozitivă pentru angajați, dar și să implementeze tot mai multe proiecte de automatizare și digitalizare – totul în timp ce noile așteptări ale angajaților au un impact asupra retenției și atragerii de talente.
IATĂ CARE SUNT CELE MAI IMPORTANTE PRIORITĂȚI, CONFORM CERCETĂRII GARTNER:
1.Eforturi pentru a îmbunătăți eficiența liderilor și a managerilor
Aceasta este o prioritate pentru 60% dintre liderii de HR, iar 24% spun că abordarea actuală de dezvoltare a leadershipului nu pregătește liderii pentru viitorul muncii. Pe măsură ce organizațiile și societatea evoluează, la fel evoluează și așteptările în ceea ce privește responsabilitățile liderilor, făcându-le rolurile din ce în ce mai complexe. Mediul de lucru de astăzi necesită ca liderii să fie mai autentici, empatici și adaptabili. Aceste trei imperative creează nevoia de un nou stil de leadership: leadershipul uman. Chiar dacă liderii de HR încearcă să dezvolte implicarea, curajul și încrederea în lideri pentru a-i ajuta să se dezvolte pe acest palier, cei care practică leadershipul uman sunt foarte puțini. Liderii au nevoie de implicare, curaj și încredere pentru a fi lideri umani eficienți; cu toate acestea, abordările tipice ale HR-ului nu rezolvă probleme care îi rețin pe lideri să se dezvolte. Aceste obstacole includ propriile lor emoții (foarte umane, de altfel) de îndoială, frică și incertitudine. Pentru a ajuta liderii să răspundă nevoii de leadership uman și să-i pregătească pentru viitorul muncii, este nevoie ca umanitatea lor să fie recunoscută și să primească ajutor pentru depășirea barierelor emoționale.
2. Redesignul organizațional și îmbunătățirea managementului schimbării
Aceasta este o prioritate de top pentru 53% dintre liderii de HR care au participat la studiul Gartner, iar 45% spun că angajații lor sunt obosiți de toate schimbările. Transformările digitale, incertitudinea economică și tensiunile politice au dus la multe perturbări și schimbări. Ca atare, designul organizațional și managementul schimbării rămân o prioritate de vârf pentru liderii de HR, mai ales acum, deoarece organizațiile văd consecințele prea multor schimbări și incertitudine. De asemenea, angajații sunt din ce în ce mai rezistenți la schimbare – în 2016, sondajul Gartner privind schimbările în forța de muncă a arătat că 74% dintre angajați erau dispuși să-și schimbe comportamentele de muncă pentru a sprijini schimbările organizaționale. Dar proporția a scăzut la 38% în 2022. Oboseala provocată de schimbare are ramificații clare. Liderii de Resurse Umane trebuie să ajute angajații să navigheze prin schimbare și să atenueze impactul pe care aceasta îl poate avea asupra muncii lor și, mai important, asupra bunăstării lor.
3. Experiența angajatului la locul de muncă (employee experience) devine din ce în ce mai importantă
Aceasta este o prioritate de top pentru 47% dintre liderii de HR, iar 44% cred că organizațiile lor nu oferă un traseu profesional (career path) convingător pentru angajați. Mulți lideri de Resurse Umane se luptă să identifice mișcările interne pe care angajații trebuie să le facă pentru a-și dezvolta cariera. Într-un sondaj recent Gartner privind preferințele de carieră ale angajaților, doar 1 din 4 angajați și-a exprimat încrederea în cariera sa în organizația din face parte, iar trei din patru care caută un nou rol sunt interesați de poziții externe. Dar în contextul muncii hibrid și/sau al muncii de la distanță, este și mai greu de stabilit un traseu de carieră pentru fiecare angajat în parte. Mai mult, abilitățile actuale devin depășite, angajații nu sunt pregătiți pentru roluri viitoare, iar opțiunile actuale nu satisfac nevoile angajaților, deoarece oamenii regândesc rolul muncii în viața lor. Acest lucru prezintă noi imperative de carieră pentru liderii de resurse umane astfel încât să creeze cele mai potrivite trasee de carieră pentru angajați.
4. Recrutarea talentelor devine o competiție tot mai acerbă
Aceasta este o prioritate importantă pentru 46% dintre liderii de HR, iar 36% spun că strategiile lor de aprovizionare sunt insuficiente pentru a găsi abilitățile de care au nevoie. Jumătate dintre organizații încă se așteaptă la o creștere semnificativă a competiției pentru talente în următoarele șase luni, indiferent de contextul macroeconomic.Aceasta înseamnă că liderii de HR trebuie să prioritizeze strategiile de recrutare pentru a se alinia cu nevoile actuale de business, să planifice mai multe scenarii potențiale pe această piață în schimbare și să ia decizii cu mare încredere folosind date.
5. Pregătiri pentru viitorul muncii
Aceasta este o prioritate importantă pentru 42% dintre liderii de Resurse Umane participanți la studiul Gartner și 43% spun că nu au o strategie explicită pentru viitorul muncii. Termenul „viitorul muncii“ continuă să fie sinonim cu munca la distanță și hibridă. Dar, deși această schimbare este una sistemică pentru multe organizații, reprezintă doar o parte a ecuației. Planificarea forței de muncă – anticiparea nevoilor viitoare de talente – se a%ă în epicentrul unei strategii de viitor a muncii și este o prioritate de top pentru liderii de Resurse Umane. Dar planificarea forței de muncă de astăzi este deconectată de realitate, iar strategiile actuale sunt ineficiente în combaterea peisajului perturbator. Așadar, este nevoie de o nouă abordare care să deblocheze noi strategii.
În acest context, i-am rugat pe câțiva lideri de HR din România să ne explice situația din companiile lor și să ne prezinte prioritățile pentru anul 2023 și i-am adunat într-un material mai amplu în Revista HR Manager cu numărul 72. Rămâneți alături de noi pentru a vedea răspunsurile Luizei MÜLLER, HR Director Orange România și ale Georgetei ELISEI, Head of HR PENNY România.
Acest material a fost preluat din Revista HR Manager cu numărul 72.
Pentru a viziona un preview al revistei, click aici.
Pentru abonare, click aici.