Criza a fost un fel de scoala de business. Poate suna exagerat, dar de-a lungul ultimilor 4 ani multi dintre noi am invatat ce inseamna business eficient, ce inseamna decizii pripite, ce inseamna adaptabilitate sau risc. In cele din urma cred ca am invatat ca tebuie sa fim inovativi, creativi, pentru a fi astfel capabili sa descoperim piete noi, sa ne adaptam la conditii vitrege, sa adaptam oferta la cerintele consumatorului, sa anticipam sau sa fim pregatiti pentru mai multe scenarii.
Orice companie isi doreste inovatie, si nu putine sunt cele care sustin si revendica inovatia in mod oficial prin culturile lor organizationale. Un text publicat pe talentmgt.com (scris de fondatorul unei firme de consultanta in HR si recrutare) ne propune 7 metode prin care putem stimula inovatia angajatilor, metode care se bazeaza pe crearea unui mediu in care oamenii sa se simta confortabil in a-si asuma riscuri constructive:
„Pentru a supravietui urmatorilor ani este absolut necesar sa ai talentul potrivit in rolul potrivit, dar si o cultura care sa incurajeze fluxul de idei si colaborarea. Cheia inovarii este construirea unui loc sigur in care angajatii sa se simta confortabil in a experimenta, a face schimb de idei si a-si asuma riscuri. La inceput de an, liderii din HR au in fata o noua provocare – sau chiar o oportunitate – aceea de a crea cadrul necesar unei forte de munca dedicate si unei culturi a succesului. Iata 7 pasi care prin care puteti stimula cresterea si inovatia:
1. Proclamati inovatia ca fiind responsabilitatea tuturor. Profesionistii in resurse umane sunt responsabili pentru sustinerea/impulsionarea inovatiei in interiorul propriilor organizatii. HR Managerii pot desemna inovatia ca parte integrata in functiunea HR-ului (la modul general) prin conectarea evaluarilor de performanta cu abilitatea profesionistilor in HR de a stimula inovatia.
2. Incurajati experimentarea si colaborarea. HRii ar trebui sa masoare si sa stimuleze experimentarea si colaborarea la nivelul intregii forte de munca (altfel spus la toate nivelurile ierarhice). Acest pas poate fi indeplinit prin plasarea de proiecte si sarcini de echipa, prin evaluari de performanta, planuri de recompensare ori programe de recunoastere, toate acestea constituind un semnal puternic in legatura cu nivelul de importanta pe care organizatia il acorda inovatiei.
3. Organizati-va pentru inovatie. HRii pot promova crearea unor echipe de proiect restranse, dedicate inovarii, care apoi sa fie ancorate in programe de training si dezvoltare, cu scopul final de a propaga inovatia la nivelul intregii companii. Printre abilitatile specifice inpvatiei, ce pot fi dezvoltate prin astfel de actiuni, se numara: spiritul de observatie, capacitatea de a formula si adresa intrebari, aplecarea spre networking, asocierea in echipe de lucru etc.
4. Apreciati curajul de a inova. Inovatia presupune o plaja larga de experiente si perspective diferite. HRii trebuie sa se asigure ca au identificat, recrutat si retinut acele talente care au capacitatea de a genera idei noi. Apoi trebuie sa le acorde suportul necesar pentru a ataca status quo-ul si a-si asuma riscuri constructive.
5. Angajarea unui mix de abilitati in inovare si obtinere de rezultate. Liderii de la orice nivel managerial sau arie functionala ar trebui sa afiseze trasaturile necesare inovatiei (lejeritate in asociere, abilitatea de a formula si adresa intrebari, spiritul de observatie, curajul de a experimenta). Astfel lideri ar trebui „completati” de indivizi care sunt concentrati pe obtinerea de rezultate, respectiv de oameni care exceleaza la capitolul analiza, planificare, atentie la detalii, implementare. HRii ar trebui sa evalueze noii candidati in functie de astfel de abilitati, prin interviuri comportamentale, prin verificarea riguroasa a referintelor.
6. Extindeti-va gandirea si in afara organizatiei. Tehnologia a schimbat total modul in care angajatii interactioneaza unii cu ceilalti in interiorul si in afara organizatiilor. HRii trebuie sa „imbratiseze” noile instrumente si tehnici pentru a imbunatatii schimbul de idei, anuland acele bariere prin care organizatia se delimiteaza de practicile exterioare industriei/domeniului de activitate, bariere care o determina sa ignore acele inovatii care au schimbat lumea exterioara.
7. Mai intai aliniati, apoi propagati. HRii pot ajuta la dezvoltarea unei forte de munca agile si inovative incurajand executivii sa adopte o „intentie de inovare” si apoi sa lucreze cu angajatii prin „job rotation” sau „geographic rotation” astfel incat acestia din urma sa capete o viziune ampla asupra business-ului si sa isi dezvolte acele abilitati care genereaza si mentin succesul”.
Pasii prezentati in acest material, desi teoretici, ne pot inspira si impulsiona in a gasi sau adapta cai de construire a unui mediu de lucru creativ, favorabil inovatiei. Acesti 7 pasi se pot constitui de fapt in doi pasi primordiali: constientizarea nevoii de inovare si initierea unor actiuni precise.
Va invitam sa ne impartasiti modalitatile prin care dumneavoastra sustineti si stimulati inovatia in companiile proprii.