Tipul de date personale folosite de retaileri si companiile de publicitate pentru a personaliza ofertele de vanzare ar putea fi utilizate in viitor si de angajatori, conform studiului PwC Future of Work. Raportul The future of work: A journey to 2022 arata ca aproape o treime dintre angajati ar permite accesul angajatorilor la datele personale, cum ar fi profilurile de social media. Aceste informatii ar putea fi folosite de angajatori pentru a intelege mai bine ce anume ii motiveaza pe angajati, ratiunile pentru care si-ar schimba locul de munca si factorii care ar putea duce la imbunatatirea conditiilor de munca din perspectiva angajatului.
PwC anticipeaza ca aceasta modalitate de monitorizare a datelor personale ale angajatilor va deveni din ce in ce folosita de companii in urmatorii 10 ani ca urmare a intrarii pe piata muncii a Generatiei Y – avand in vedere ca pana in 2020 aceasta generatie va alcatui jumatate din forta de munca globala, ceea ce va schimba atitudinile in privinta utilizarii tehnologiei informatiei si a datelor personale. Studiul arata ca generatia mai tanara este mult mai deschisa in privinta accesului angajatorilor la datele lor personale, 36% dintre cei chestionati declarand ca ar fi dispusi sa-si dea acordul pentru folosirea acestor date.
Raportul PwC propune cateva scenarii pentru cum ar putea arata viitorul relatiilor de munca, pe baza unui sondaj la care au raspuns 10.000 de angajati si 500 de specialisti in resurse umane din intreaga lume. Tehnologia informatiei este perceputa ca fiind principalul factor care va transforma piata muncii in urmatorii 5 pana la 10 ani, inaintea schimbarilor demografice, evolutiei economiei si disponibilitatii resurselor. 58% dintre specialistii in resurse umane chestionati declara ca se pregatesc pentru aceasta schimbare, in timp ce un sfert spun ca sunt deja pregatiti.
Intocmai precum retailerii si firmele de publicitate folosesc datele consumatorilor, monitorizand activitatile acestora online si conturile de social media pentru a personaliza experienta de consum, organizatiile ar putea incepe in curand sa utilizeze datele personale ale angajatilor (cu permisiunea acestora) pentru a personaliza si anticipa chestiuni legate de performanta si retentie. Acest tip de analiza de date ar putea include si monitorizarea in timp real a sanatatii angajatilor, cu sfaturi proactive privind mentinerea si imbunatatirea sanatatii pentru a reduce zilele de concediu medical, a spus Horatiu Cocheci, Liderul echipei de Servicii de Consultanta pentru Resurse Umane, PwC Romania.
In timp ce studiile arata ca majoritatea angajatilor (64%) considera ca tehnologia avansata duce la imbunatatirea perspectivelor de angajare, 12% sunt ingrijorati de impactul pe care l-ar avea asupra locurilor lor de munca. De exemplu, un sfert sunt ingrijorati de faptul ca automatizarea le pune slujba in pericol.
Transformarea digitala este disruptiva si pentru programul de munca traditional 9.oo-17.oo, din moment ce oamenii pot fi contactati 24/7. In timp ce pentru unii angajati aceste schimbari presupun o flexibilitate mai mare, altii considera ca echilibrul dintre munca si timp liber le este afectat. Studiul PwC releva faptul ca mai mult de jumatate (59%) sunt pregatiti sa fie disponibili in orice moment prin intermediul tehnologiei informatiei, in schimbul unui loc de munca sigur. Numarul acestora creste la aproape doua treimi (64%) cand vine vorba de Generatia Y.
Echipele de resurse umane se pregatesc deja pentru aceste schimbari si folosesc din ce in ce mai mult analiza de date pentru a gasi atat oportunitatile de retentie cat si problemele legate de performanta. Provocarea cea mai mare pentru specialistii in resurse umane va fi de a convinge angajatii ca beneficiile vor fi pe masura pretului platit prin oferirea accesului si monitorizarea datelor lor personale, a adaugat Horatiu Cocheci.
Concluzia cercetarii nu este una surprinzatoare. Da, tehnologia informatiei va continua sa transforme modul in care lucram in urmatorii 10 ani. Doar ca in timp ce pentru o mare parte dintre angajati aceste schimbari vor fi binevenite, companiile trebuie sa fie constiente de potentialul perturbator asupra vietii angajatilor lor.
Managerii vor trebui sa dezvolte o cultura organizationala in care tehnologia sa functioneze in avantajul tuturor angajatilor. Acest lucru nu inseamna crearea de orare in care sistemele sa fie oprite, ci dezvoltarea unei culturi organizationale in cadrul careia oamenii sa poate folosi tehnologia pentru a-si imbunatatii viata, dar si sa aiba control asupra timpului in care isi doresc acest lucru, a completat Horatiu Cocheci.
Studiul PwC The future of work: A journey to 2022 este bazat pe un chestionar la care au raspuns 10.000 de oameni din China, India, Germania, Marea Britanie si Statele Unite ale Americii, care si-au exprimat opiniile despre cum ar putea evolua piata muncii. Mai multe informatii vin de la 500 de specialisti in resurse umane din intreaga lume. Rohit Talwar, futurolog si CEO al Fast Future Research, a contribuit de asemenea la acest raport impreuna cu Institutul pentru Stiinta si Civilizatie James Martin al Said Business School, Oxford.
Mai multe informatii si raportul integral pot fi gasite la adresa: www.pwc.com/futureofwork