70% dintre IMM-urile care gestionează date consideră că tehnologia digitală le-a îmbunătățit capacitatea de a inova, potrivit unui studiu Ipsos Mori realizat pentru Microsoft. Același studiu mai arată că România are o rată scăzută a mobilității angajaților, comparativ cu alte state din Uniunea Europeană.
Studiul, realizat la nivel european printre companiile mici și mijlocii, categorie care formează aproape 99% din totalul companiilor de pe continent, a abordat temele legate de folosirea datelor și a tehnologiilor de ultimă oră pentru a atrage noi clienți, pentru a crește productivitatea și a inova în domeniul de activitate în care activează.
România, pe penultimul loc în UE la competențe digitale
Potrivit concluziilor studiului, 84% din respondenții români (lucrători IT din companii mici şi mijlocii) au declarat că se simt pregătiți să folosească aplicațiile și dispozitivele pe care le au la dispoziție în companie, comparativ cu doar 59% în Europa Occidentală. În același timp, însă, puține dintre companiile românești au un website (55%) sau o zonă online dedicată clienților (16%), față de media occidentală (69% respectiv 21%).
În antiteză cu aceste rezultate – la nivel general – România se plasează, conform DESI, pe penultimul loc în UE atunci când vine vorba de competențe digitale. Unul dintre factorii care ne ajută să nu ocupăm ultima poziție poate fi tocmai numărul mare de specialiști IT din industrie, se mai arată în studiul Ipsos Mori. De asemenea, același studiu mai arată că, atunci când vine vorba de integrarea tehnologiei în mediul de afaceri, România se plasează pe locul 28 din 28.
România are în continuare o rată scăzută a mobilității angajaților
Un alt aspect relevat de studiu a fost atitudinea pozitivă cu care business-urile românești privesc epoca digitală, raportate la cele din vestul Europei. Astfel, respondenții au spus că au încredere că tehnologia le va fluidiza deciziile operaționale și strategice (79% versus 59%) și că le va aduce mai multe date relevante despre clienți (67% VS 53%).
În ceea ce priveşte mobilitatea angajaţilor, România are în continuare o rată scăzută faţă de majoritatea statelor europene, 7 din 10 angajaţi declarând că trebuie să fie prezenţi la birou pentru a-şi îndeplini sarcinile de serviciu. S-a constatat, totuşi, o creştere a flexibilităţii faţă de 2015, când 8 din 10 angajaţi declarau că trebuie să fie prezenţi la birou pentru a-şi îndeplini sarcinile de serviciu.
De asemenea, aceiași respondenți sunt în general de acord că tehnologia le îmbunătățește relația cu clienții și le permite să îşi dezvolte afacerea. Șapte din zece (71%) sunt de acord că sunt în măsură să rămână conectaţi cu clienții și să îmbunătăţească loialitatea clienților, în timp ce 73% sunt de acord că tehnologia le permite să construiască relații mai bune cu clienții existenți.
Factorii de decizie români (BDMs) estimează că vânzările și strategia de marketing vor reprezenta provocările cele mai mari cu care organizaţia se va confrunta în următoarele 12 luni. De asemenea, respondenții sunt acord că dezvoltarea competențelor angajaților (72%) și strategia companiei (72%) sunt probleme care cer atenție specială.
Securitatea cibernetică în viziunea companiilor românești
La nivel de percepție asupra securității, 80% din angajații chestionați în România simt că informațiile proprii sunt protejate oriunde s-ar afla, comparat cu 67% în vestul Europei. La nivelul segmentului manageri, 79% dintre aceștia sunt de aceeași părere când vine vorba de datele firmei, față de 58% în Europa occidentală. De asemenea, 72% dintre manageri declară că afacerea lor dispune de protecție avansată a datelor, față de media vestică de 54%.
Pe de altă parte, un raport Microsoft Security arată că țara noastră are rate de apariție a riscurilor de securitate consistent superioare mediei mondiale (31,3% versus 20,8% pentru Q4 2015) și o medie mai mare de calculatoare detectate ca infectate (36,4 din 1000 față de 16,9 media mondială),