Acasa Management Relațiile interumane și paranoia în organizație

Relațiile interumane și paranoia în organizație

13 min citire
0
0
724

Astăzi îți propun să vorbim despre trei tipuri de colegi pe care îi întâlnești în orice organizație: cei care dau, cei care profită și cei care păstrează un echilibru între cele două. Este posibil să te recunoști într-unul din cele trei.

de Raluca Radu

Proporția în care aceste trei tipuri de colegi se regăsesc, determină tipul de relații interumane din organizație precum și nivelul de paranoia pe care îl vom întâlni în interiorul acesteia.

Și dacă că te întrebi care este de fapt legătura între cele 3 tipuri de comportamente pe care colegii îl pot avea și paronia de la locul de muncă îți propun să facem cunoștință cu cei trei.

Profitorii și paranoia

Există un grup de oameni, denumiți Profitorii, care sunt responsabili pentru paranoia de la locul de muncă.

Cum recunoști Profitorii?

  • sunt cei care încearcă să obțină întotdeauna cât mai mult de la ceilalți;
  • nu doresc niciodată să dea cevaînapoi decât dacă nu au încotro;
  • sunt ași la a se exchiva și se plâng tot timpul de cât de ocupați sunt când de fapt ei nu fac altceva decât să se plângă;
  • sunt cei care se oferă să facă proiectele ce le oferă vizibilitate pentru ca apoi să paseze altora responsabilitatea, însă își arogă meritele pentru rezultatul colectiv.

Cu cât sunt mai mulți și pe poziții importante, cu atât nivelul de paranoia crește și se răspândește în organizație.

Donatorii

Sunt cei aflați la polul opus, cei care oferă tot timpul. Donatorii sunt cei care se bucură să-i ajute pe alții și adesea o fac fără să aștepte ceva în schimb.

Cum recunoști un Donator?

Dacă prietenii și colegii răspund afirmativ la următoarele întrebări, da, ești un Donator:

  • oferi în mod frecvent îndrumare altora?
  • îți împărtășești cunoștințele?
  • îi pui pe oameni în legătură unii cu alții?
  • îi sprijini pe cei din jur atunci când au nevoie?

și toate acestea dezinteresat!

Probabil că aceasta este tipologia căreia ne dorim să aparținem, pentru că rezonează cu idealismele sociale și cu valorile pe care ni le dezvoltăm în jurul acestora.

Însă viața în organizație și societate combinată cu teama, ne determină să alegem o poziție de mijloc și să fim Negustori.

Negustorii

Negustorii sunt cei care:

  • încearcă să mențină un echilibru între a da și a lua,quid pro quo (“un lucru pentru altul”);
  • ”fac ceva pentru tine dacă și tu faci ceva pentru mine, fie acum, fie când va veni momentul”;
  • sunt adepții ”win-win”.

Care este cel mai bun mod de a-ți trăi viața profesională?

Dacă ne gândim la viața profesională, pentru a răspunde, ar fi de luat în considerare care este comportamentul care îți asigură succesul?

Mulți pot fi tentați să spună că Donatorii sunt cei fruntași iar Profitorii sunt codașii.

Însă nu este deloc așa. Datele arată că de fapt Donatorii tind să fie cei codași. De ce? Pentru că ei dau mai mult decât primesc, își dedică o mare parte din timp și energie ajutorării altora și apoi le rămâne puțin timp pentru a-și face propria treabă. Donatorii își sacrifică propriul succes atunci când îi ajută pe alții. Și adesea sfârșesc burn out.

Dacă nu sunt Donatorii pe primul loc, atunci care tipologie deține poziția fruntașă?

Dacă te gândești că sunt Profitorii, am o veste bună, nu, nu sunt ei. Deși ei tind să se remarce rapid, Negustorii au grijă să nu le permită să stea prea mult acolo unde au ajuns fără merite reale. Aceștia cred cu tărie că nu este corect să profiți și să câștigi. Prin urmare îi vor ajuta să cadă, fie oferindu-le informații false, fie folosind bârfa pentru a-i devoala pentru că ei știu că ”mărul putred strică o gramadă mare de mere bune” și că cei din jur tind să devină paranoici în prezența acestora.

Rezultă că Negustorii sunt buni performeri, însă nu dețin nici ei majoritatea în topul celor care au cel mai mare succes.

Cei mai mulți oameni de succes sunt totuși Donatorii. Paradoxul este că ei sunt cei mai mulți aflați și în zona codașă. Pentru că există un secret în a fi un Donator de succes.

Se pune firesc întrebarea ce face ca unii Donatori să aibă succes și alții să fie la coada clasamentului?

Ce putem învăța de la cei care au succes? Cum poți avea succes și în același timp să fii generos fără să atingi burn out?

Donatorii de succes și-au dezvoltat capacitatea de a înțelege și de a interacționa eficient cu ceilalți. Ei au o puternică inteligența interpersonală, adică o gamă largă de abilități sociale pe care se bazează comunicarea și interacțiunea lor cu ceilalți.

Astfel, ei au grijă de cei pe care îi aleg în jurul lor și în anturajul lor. Tendința este de a se înconjura de oameni asemenea lor, adică tot de Donatori, însă nici aceasta nu este cea mai bună soluție. Dacă te întrebi de ce, ei bine un Donator are nevoie de Negustori pentru a-l proteja de Profitori.

În lumea Donatorilor de succes o abilitate importantă este să fie vigilenți pentru a-i elimina rapid pe Profitori din jurul lor.

După ce se descotorosesc de Profitorii, ei își redefinesc ceea ce înseamnă ”a da”. Ei încetează să mai dea fără măsură și mai ales orice și oricui. Ei își aleg un anumit lucru pe care să îl ofere celorlalți pentru a fi eficienți și fără să le răpească foarte mult timp din programul lor.

Și mai ales, Donatorii de succes au învățat să ceară ajutorul atunci când au nevoie. În general Donatorii nu se simt confortabil când cer ajutorul pentru că se percep în poziția Profitorului, însă cei care au succes au învățat să facă acest lucru. Ei știu că doar primind ajutorul atunci când le este necesar pot ulterior să ajute în continuare direcționând alți Donatori din viața lor către cei pe care îi pot ajuta.

Rezultă că succesul depinde în mare măsură de modul în care îți abordezi interacțiunile cu ceilalți oameni. A învăța să îți dezvolți capacitatea de a-ți crea relații care să te conducă către oportunități și a avea impactul pe care ți-l dorești nu este un aspect de neglijat.

Tu care consideri că este pentru tine cel mai bun mod de a-ți trăi viața profesională și personală?


Raluca Radu este Mental Training Consultant. Cu o experiență vastă în management executiv și consultanță de business dobândite în companii multinaționale din România și Belgia, a fondant SuperAchievers (www.superachievers.ro), prima organizație care dezvoltă și livrează programe cutting – edge de Mental Training și www.PeopleSmart.ro care oferă workshopuri de inteligență interpersonală.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Management

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…