de CONSTANTIN PESCARU
România se afla în criză de personal calificat pentru multe industrii încă de dinainte de pandemie. Iar evenimentele din ultimele luni au exacerbat problemele de pe piața muncii. Prin urmare, nevoia de reconversie profesională este din ce în ce mai pronunțată. De fapt, aproape jumătate dintre participanții la un studiu derulat de platforma eJobs în luna mai cred că în următoarele 12 luni își vor schimba locul de muncă, fie pentru că au rămas fără job, fie pentru că actualul angajator nu le mai poate îndeplini așteptările profesionale. Dintre aceștia, 28% vor cu orice preț să-și schimbe și domeniul de activitate, în condițiile în care industriile din care fac parte au fost afectate de criza ultimelor luni.
5 ABILITĂȚI FUNDAMENTALE PENTRU A RĂMÂNE RELEVANT ÎNTR-O PIAȚĂ A MUNCII ÎN CONTINUĂ SCHIMBARE
Printre multe alte lecții pe care ni le-a oferit, pandemia ne-a învățat și importanța reconversiei profesionale. Dacă până acum candidații erau reticenți în a o lua de la capăt într-o cu totul altă industrie, iată că lunile de inactivitate, șomajul tehnic sau chiar pierderea jobului i-au făcut să ia în calcul această posibilitate. Drept consecință, am putea vedea ușor-ușor și o deschidere a companiilor către această categorie de potențiali angajați. Este posibil să avem parte în următoarea perioadă de o creștere în ceea ce privește trainingurile, cursurile de recalificare și programele de reskilling. Toate aceste lucruri demonstrează încă o dată că partea de soft skill este mai importantă decât partea de hard skills. Și poate ar fi cazul ca atât candidații, cât și angajatorii să pună în realitate un preț mai mare pe ele. Diana Riviera, cercetătoare în cadrul Brookfield Institute din Canada, a identificat în cadrul studiului „Peste 10 ani: Piața muncii în 2030“ cinci abilități pe care trebuie să ni le dezvoltăm dacă vrem să rămânem relevanți pe o piață a muncii în care trebuie să fim pregătiți de orice:
1. PUNE-TE ÎN SLUJBA ALTORA!
Colaborarea nu înseamnă ca oamenii să se înțeleagă bine între ei, ci să scoată ce e mai bun din fiecare. Prin urmare, pune-te în slujba celorlalți, dă o mână de ajutor când crezi că abilitățile tale sunt de folos, fie că e vorba de un coleg sau de un client. O astfel de atitudine este molipsitoare, prin urmare, în timp, atmosfera din echipă va fi una a întrajutorării. Făcând altora un serviciu, îți faci ție un serviciu, pentru că este o abilitate foarte apreciată de orice angajator.
2. ÎNVAȚĂ-I PE CEILALȚI CE ȘTII
Sper că vremurile în care meseria se „fura“ au apus deja. După cum menționam anterior, colaborarea este la putere. Iar o altă fațetă a acestui concept este instruirea: fii coach, mentor sau trainer pentru alții. Împărtășirea cunoștințelor nu este o monedă de schimb, ci o dovadă de umanitate. Gândește-te de câte ori ai fi vrut să te învețe cineva cum se face treaba, cum să percepi lucrurile și cum să te dezvolți… Iar să fii alături de colegii sau de clienții tăi începe cu acțiuni simple: răspunde-le la întrebări, încurajează-le curiozitatea, sprijină-le eforturile și hrănește-le apetitul pentru partea frumoasă a muncii lor.
3. FII CONVINGĂTOR
Atenție, uneori persuasiunea poate fi percepută ca un defect! Ca să eviți să cazi în această capcană, fii convingător atunci când contează, când poți face o diferență (pentru munca ta și pentru a celorlalți).
4. IDEILE TALE TREBUIE SĂ FIE COERENTE
Să faci brainstorming este o abilitate esențială pentru 70% din joburi. Generarea de noi idei, de a găsi soluții și de a vedea lucrurile din mai multe perspective sunt apreciate în majoritatea colectivelor. Motivul? Arată că ai o gândire constructivă și că înțelegi nevoile companiei.
5. CAPACITATEA DE MEMORARE ESTE ÎN CONTINUARE CĂUTATĂ
Nu e valabil pentru toate domeniile, în condițiile în care multe informații se găsesc rapid pe Internet, însă capacitatea de memorare a termenilor, numerelor și a detaliilor este esențială în domenii precum cel medical.