Articol de Andreea Ion
„Chimia” unui nou angajat cu ceilalți membri ai echipei este la fel de importantă precum capacitatea sa de a performa. Doar pentru că noii angajați au competențele necesare sau au obținut performanțe în alte organizații, nu înseamnă că personalitățile lor sunt optime pentru orice mediu profesional.
Până la urmă, un manager performant este acela care obține rezultate în orice condiții, echipă sau companie, jucând după regulile interne, dar și după cerințele pe care piața și industria din care face parte le impune. Dacă noul membru al echipei face notă discordantă, fie a fost o greșeală de recrutare, fie are nevoie de mai mult timp pentru a se adapta la cerințele și cultura companiei.
De cele mai multe ori, incompatibilitatea este cauza unor personalități diferite sau stiluri de lucru contrastante. Din fericire, există soluții pentru a preveni nepotrivirile ce generează situații tensionate în echipe. În primul rând, un recrutor bun accentuează încă din faza interviurilor importanța culturii companiei și ar trebui să identifice orice eventuală rezistență la aceste valori. Înainte de oferta de angajare, se pot face teste de compatibilitate cu echipa sau de identificare a valorilor și a factorilor motivaţionali relevanţi pentru viitorul manager și chiar întâlniri cu membrii cheie ai echipei, pentru a testa potrivirea cu obiectivele și cultura companiei.
Uneori diferențele de personalitate pot fi doar o impresie, alimentată de zvonuri apărute în timpul procesului de recrutare. Acțiunile de tip ice breaker, cum ar fi o masă de prânz sau o vizită la un escape room (la care să participe un coleg din Senior Manager sau chiar CEO‑ul), reprezintă un mod eficient de a-l credita pe noul coleg cu încredere și de a-l introduce în organizație într-o atmosferă relaxantă și informală.
De asemenea un feedback constant generează rezultate pozitive la nivel de armonizare a echipelor. Împărtășirea de bune practici, care au dus alte departamente sau echipe la performanță, poate reprezenta un model de urmat, iar părerea onestă a membrilor echipei poate fi de multe ori grăitoare pentru nepotriviri ce pot fi rectificate.
Să nu uităm că un business în care oamenilor le face plăcere să lucreze împreună este mai productiv, iar, dacă membrii unei echipe nu sunt compatibili, entuziasmul în îndeplinirea activității are de suferit, implicit și performanța la locul de muncă. Odată cu alinierea obiectivelor, toți membrii echipei pot vedea finalitatea muncii și a acțiunilor lor; chiar și cei care par neperformanți își vor concentra acțiunile spre acest scop comun.
Compatibilitatea este esențială pentru echipe eficiente, fiind rezultatul recrutării inteligente și a unor acțiuni ulterioare de armonizare. Dacă piesa ideală pentru o echipă dă impresia de nepotrivire de stil sau personalitate, există soluții de adaptare. În foarte puține cazuri putem vorbi despre o incompatibilitate totală cu echipa, și atunci elementul ce subminează performanța poate fi înlăturat.
HR MANAGER POLICOLOR