Acasa Performance Oamenii sunt elementul universal pe care se poate construi întotdeauna

Oamenii sunt elementul universal pe care se poate construi întotdeauna

21 min citire
2
0
705

Ce înseamnă să fii lider în vremuri de schimbare? Cum susții inovația? Cum îți inspiri echipa? Cum menții în top organizația? Despre toate acestea ne vorbește Aleksandras Cesnavicius, CEO Pro TV.

de Felicia Luca

Care este esența experienței dv. globale? Există un element universal pe care se poate construi întotdeauna?

Poate sună ciudat, dar oamenii sunt elementul universal pe care se poate întotdeauna construi. Indiferent cât am fi de diferiți din punct de vedere fizic sau cultural, oamenii întotdeauna reacționează la emoții – fie că vorbim de colegi, de cei din fața camerei sau de românii care ne privesc în fiecare zi. Nu-mi pot imagina un scenariu care să nu declanșeze emoții; asta ne face umani, empatici, ne face să ne înțelegem unii pe alții și să relaționăm. Dar aceasta este numai baza, pentru că specificul unei țări se trage din fondul ei cultural.

În ce mă privește, unul din cele mai importante lucruri pentru mine, care continuă să fie o prioritate, a fost să cunosc cultura românească și poporul român. Majoritatea colegilor mei sunt români și lor trebuie să le mulțumesc pentru că mi-au oferit mereu informații despre România. Multe lucruri le-am descoperit singur, în viața de zi cu zi. Este esențial să înțelegi cât mai bine oamenii, pentru că în televiziune, pentru a fi autentic și preferat de telespectatori, trebuie să fii aproape de ei.

În aceste vremuri de transformări profunde, pe ce vă bazați pentru a realiza cu succes schimbările necesare? Cum mențineți în cadrul echipei tensiunea adecvată pentru creativitate și concentrare?

Înainte să provoace o schimbare, cred că fiecare lider ar trebui să calculeze și să se gândească dacă echipa sa este potrivită și dispune de abilitățile necesare. Nu sunt un susținător al managementului ierarhic. Cred în conceptul „echipa formată din echipe”. Pe scurt, asta înseamnă că oameni din departamente diferite lucrează împreună chiar de la începutul unui proiect sau al unei idei noi. Această masă rotundă extinsă face ca fiecare echipă să fie mai creativă, mai cuprinzătoare, mai responsabilă și, în ultimă instanță, face ca toți să aibă de la început o viziune comună asupra produsului final. În principiu, nu cred că soluția este micro-managementul sau delegarea, ci lucrul în echipă și includerea. Odată ce în echipă se creează sinergia potrivită, este mai ușor să realizezi schimbarea și poți să țintești mai sus.

SINERGIA ECHIPEI, O SOLUȚIE

Care credeți că sunt proiectele de HR cele mai potrivite pentru a gestiona schimbările de pe piața muncii – profesionalismul nomad, colaborarea pe bază de proiect (eng. gig economy), digitalizarea etc.?

Se știe prea bine că nu există o rețetă exactă care să funcționeze în toate mediile de lucru. Experiența mi-a arătat că organizațiile pot încerca diverse combinații de măsuri, știind clar, însă, că pentru îndeplinirea obiectivelor de resurse umane flexibilitatea este esențială. Integritatea, transparența, pragmatismul și cunoașterea realităților externe sunt elementele-cheie, cred eu. Nu e sănătos să crezi că oamenii care lucrează în organizația pe care o conduci sunt doar niște angajați. Suntem colegi cu toții, iar relația dintre noi este una de interdependență. O organizație sănătoasă funcționează ca un ceas elvețian – dacă scoți o piesă, oricât de mică ar fi ea, ceasul nu-și va mai face treaba. Fiecare dintre noi se află aici datorită abilităților și experienței sale. Orice provocare poate fi depășită dacă îți asculți organizația și ai încredere în ea, dacă înveți din ce nu a funcționat în trecut și dacă „experimentezi”. Când ne gândim la un proiect sau la un eveniment intern, întotdeauna punem în balanță ce a funcționat și ce nu la cele anterioare.

De exemplu, în 2017, de Crăciun, am reluat o mai veche tradiție în compania noastră – Târgul Pro TV de Crăciun. Am încurajat departamentele să aducă orice produse doreau (alimente, bijuterii lucrate manual, decorațiuni, designuri etc.) și să le vândă colegilor, la prețuri stabilite de ei. La final, toți banii au fost donați pentru Asociația Dăruiește Viață. Împreună am reușit să donăm 6.000 de euro. Colegii s-au simțit motivați, și-au dorit să se implice și să arate că împreună, ca echipă, putem face o diferență semnificativă acolo unde contează cel mai mult. Nu a fost un simplu eveniment de strângere de fonduri, a fost o petrecere, o sărbătoare pentru noi toți. Este unul dintre evenimentele interne pe care vom continua să-l organizăm, ca tradiție.

ROLUL HR-ULUI ÎN COMPANIE

Care credeți că este cel mai bun mod de a susține rolul strategic al HR în cadrul organizației?

Legitimizare și consecvență. Cred că acestea sunt cele două instrumente utile pentru susținerea activităților HR. În primul rând, o echipă trebuie să aibă încredere în omologii săi din departamentul de resurse umane, iar încrederea poate exista numai atunci când echipa de HR este susținută în luarea de decizii și măsuri. În al doilea rând, cred că mesajele transmise în cadrul unei organizații trebuie să fie constante și transparente. Nu trăiesc într-o lume utopică, nu visez la compania perfectă, unde nimeni nu are nicio nemulțumire, dar dacă oamenii știu la ce să se aștepte și știu care este realitatea din interiorul și din afara companiei, ne va fi tuturor mai ușor să trecem prin perioadele dificile.

Când e vorba de gestionarea performanței angajaților, care este elementul căruia îi acordați cea mai mare atenție?

Totul începe de la calibrarea abilităților și experienței în descrierea postului. Esențial este să știi exact ce nevoi și ce așteptări ai de la un profesionist. Dacă balanța aceasta este bine echilibrată de la început, atunci e mai simplu de gestionat, pentru că ai un obiectiv clar în raport cu ceea ce este realist. Atunci când analizez performanța colegilor mei, de obicei mă concentrez pe primirea și acordarea de feedback și pe cei trei „ce” – ce a funcționat; ce nu a funcționat; ce ar fi putut funcționa mai bine. Apoi luăm măsuri pe baza concluziilor la care am ajuns împreună.

CHEIA SUCCESULUI: LEADERSHIP DE CALITATE ȘI INOVAȚIE

Cum orchestrați mixul perfect de lideri în organizația pe care o conduceți?

Din punctul meu de vedere, nicio companie nu poate funcționa fără un leadership de calitate. Iar leadershipul nu se limitează numai la echipa de conducere, este mult mai mult de atât. La Pro TV, luăm în serios acest aspect și am implementat un program solid de leadership. Este un program creat în parteneriat cu o companie specializată în acest tip de training. Unii dintre colegii noștri se află deja în al doilea an de training, iar obiectivul nostru este ca programul să fie urmat de cât mai mulți dintre noi. Este important de știut că un lider adevărat nu are neapărat inclus cuvântul „manager” în semnătura sa de e-mail. A fi lider ține de valorile pe care le promovezi și de exemplul pe care îl oferi celorlalți. Ține de lucrul în echipă și de modul în care gestionăm nu numai momentele bune, ci și pe cele mai puțin bune.

Cum susțineți inovația în organizația pe care o conduceți?

Întotdeauna îmi încurajez colegii să facă lucrurile altfel. Dar a face ceva nou, într-un mod inovator, nu este același lucru cu a te arunca cu capul înainte fără să analizezi un pic și fără să știi în ce te bagi. Cred că cea mai mare capcană în care poate cădea un lider este să nu mai inoveze sau să nu mai întrețină spiritul de inovație în echipă. A inova nu înseamnă să reinventezi roata. Nu putem inova în fiecare zi și nici nu ar fi realist să ne așteptăm la asta. Acestea fiind spuse, întotdeauna sunt lucruri ce pot fi îmbunătățite și noi perspective de abordare. Uneori, o schimbare mică poate face o diferență mare. Acesta este spiritul și tipul de comportament pe care mi le doresc în organizația mea.

ÎNTREBĂRI FULGER

Care este realizarea dv. preferată și de ce?

Nu obișnuiesc să-mi ierarhizez realizările – nici pe cele personale, nici pe cele profesionale. Sunt un om foarte deschis, iau ca atare fiecare obiectiv realizat; la fel și fiecare eșec. Învăț din ele ce am de învățat și apoi trec mai departe, la următoarea provocare.

Care este cea mai profundă conștientizare pe care ați avut-o, în urma unui eșec?

Am învățat că eșecul nu este 100% eșec dacă înveți ceva din asta. Important este să ai curajul să încerci ceva nou. Iar data următoare nu te vei mai lovi de același prag de sus (asta dacă ești sincer și recunoști că lucrurile nu au ieșit conform planului data trecută).

Împărtășiți-le tinerilor lideri ceva din filosofia dv. de leadership.

Fii de un curaj calculat. Este periculos să fii doar curajos fără să echilibrezi curajul cu câteva aspecte esențiale ale realității. Dar, după ce ai analizat bine situația, nu te împiedica de un minus. Caută o cale să treci dincolo și ai curajul de a-ți asuma riscuri.

Cum vă păstrați gândirea proaspătă?

În primul rând, prin domeniul în care îmi desfășor activitatea, respectiv media – aici, dacă nu ești proaspăt, dacă nu năzuiești mereu spre mai bine, nu vei reuși. Mă străduiesc să rămân conectat la realitatea lumii de dincolo de pereții Pro TV. Îmi place să particip la diverse evenimente ca să văd ce e nou, iar dacă am un moment de revelație, îl împărtășesc colegilor, pentru că mereu căutăm să învățăm unii de la alții. În cele din urmă, la fel ca și ceilalți oameni, și eu mă bucur să am zile libere – iar atunci plec cu cortul, petrec timp cu familia, alerg cu câinii noștri. Asta mă ajută să-mi limpezesc mintea și să pun lucrurile în perspectivă.

Care sunt speranțele dv. pentru PRO TV?

Ca orice CEO, am speranțe și așteptări „simple”: să ne consolidăm poziția de lider, să le oferim telespectatorilor noștri programe de și mai bună calitate și, nu în ultimul rând, sper ca organizația noastră să aibă rezultate din ce în ce mai bune la sondajul intern anual.

Aleksandras Cesnavicius, CEO PRO TV2Aleksandras Cesnavicius

Aleksandras Cesnavicius este CEO al Pro TV, deținut de Central Media European Enterprises. Anterior s-a aflat la conducerea companiei DELFI, cea mai mare companie on-line din țara sa natală, Lituania. A mai lucrat pentru grupul media scandinav MTG și pentru RTL și a condus televiziuni în Ungaria, Republica Cehă, Slovenia și Rusia. Aleksandras Cesnavicius este doctor în Sociologie.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Performance

2 Comentarii

  1. […] Read his answers here: Oamenii sunt elementul universal, pe care se poate construi întotdeauna […]

  2. […] Enjoy his input here: Oamenii sunt elementul universal pe care se poate construi întotdeauna […]

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…