Acasa Performance Oamenii construiesc organizația viitorului

Oamenii construiesc organizația viitorului

10 min citire
0
0
439

de Constantin Pescaru

RICHARD DE GRAAF HEAD OF HR @ ING BANK ROMÂNIA a vorbit despre organizația viitorului în numărul 64 al Revistei HR Manager. Iată concluziile acestuia cu privire la acest subiect:

Ne aflăm într-o continuă transformare, de la ultimele descoperiri tehnologice până la așteptările proiectate asupra noastră, ne dorim experiențe simple și intuitive, procese de învățare rapide și metode eficiente de a gestiona o cantitate mare de informații. La nivel de microobiceiuri și nu numai, ne reinventăm zilnic. Integrând acest mecanism de transformare într-o organizație, ajungem la o concluzie simplă: oamenii construiesc organizația viitorului.

Desigur, există procese, tehnologii, metodologii de lucru, însă fără oameni antrenați să reușească, totul va fi în zadar. În ING Bank România, considerăm că HR-ul joacă un rol-cheie în acest proces de învățare și dezvoltare continuă. Echipa de Resurse Umane, împreună cu managerii companiei, formează motorul unei organizații eficiente. În contextul generat de pandemia COVID-19, ne-am confruntat, mai mult decât oricând, cu o perioadă fără precedent, dominată de incertitudine, dar leadershipul se remarcă în cele mai provocatoare situații.

Echipele noastre s-au adaptat rapid la schimbări, reușind să ajungem de la o medie de 14% la peste 95% work from home în doar câteva zile, pentru a facilita distanțarea socială, necesară din perspectiva protecției angajaților, în timp ce activitățile băncii s-au desfășurat normal, la standardele obișnuite. Luând în considerare succesul acestei schimbări și feedbackul angajaților, am hotărât să scădem permanent ponderea de angajați care se află zilnic la birou la 60%, în timp ce 40% dintre angajați pot lucra de acasă, după ce totul revine la normal.

Deși am trecut de la starea de urgență la starea de alertă, pe 15 mai, 90% dintre angajați încă lucrează de acasă. Metodologia Agile este, în primul rând, o schimbare de mentalitate și aduce o abordare diferită prin care ne putem atinge obiectivele, de a oferi produse și servicii relevante clienților noștri, mai rapid și eficient. Mindset-ul Agile reprezintă un set de atitudini care susțin un mediu de lucru agil, printre care sunt incluse atitudinea pozitivă, dorința de cunoaștere, spiritul de echipă, pragmatismul, dezvoltarea continuă, abilitatea de adaptare rapidă la schimbare, dar și acceptarea eșecurilor. Pentru ING Bank România, este o valoare centrală pentru că ne permite să ne folosim resursele și potențialul la maximum, întrucât lucrăm în echipe mai autonome, cu un grad crescut de asumare a responsabilității și cu activități redundante reduse în mod semnificativ.

Mai mult, Agile presupune planificarea si setarea obiectivelor mai frecvent, în mod recurent, astfel încât fiecare set de obiective este rezolvat în intervale de timp de 2-3 săptămâni (așa-numitele „sprinturi“), ceea ce ne permite să fim mai eficienți și flexibili. La nivel de industrie, suntem în mijlocul unei revoluții digitale, care a adus nevoia unui nou mod de lucru, Agile, pe care l-am implementat din 2017. Angajații noștri se bucură de mai multă independență în triburi, renunțând la ierarhia tradițională, verticală, au motivația de a face lucrurile să se întâmple, de a propune schimbări și au satisfacția că munca lor este mai vizibilă și recunoscută la nivelul echipelor de lucru. Modelul de lucru Agile se bazează, așadar, foarte mult pe colaborare, membrii echipelor comunică constant și sunt responsabili de livrarea rezultatelor de la început până la final.

În plus, angajații sunt încurajați să își expună ideile și provocările sau blocajele întâlnite, în ședințe periodice (de tipul „daily standups“, de planificare, demonstrative, de retrospectivă), care au și rolul important de a crește coeziunea echipelor.

În acest sens, modul de lucru Agile ne ajută din perspectiva atragerii, dezvoltării și reținerii talentelor și ne poziționează în topul celor mai dezirabili angajatori de pe piață. În domeniul Resurselor Umane, agilitatea se materializează, de asemenea, în procese rapide de luare a deciziilor, flexibilitate, echipe multi-disciplinare și cicluri de lucru scurte. Inevitabil, HR-ul și-a asumat direct sau indirect un rol de agent al schimbării de mindset, alături de Agile coaches.

Organizația modernă este mult mai aproape de oameni și nevoile lor. Tocmai de aceea, multe dintre proiectele noastre încep cu partea de cercetare (focus group-uri, interviuri interne, sondaje), întrucât vrem să definim cât mai clar nevoile pentru a construi soluții relevante și durabile. Lucrăm în iterații pentru a putea învăța în timp real ce putem îmbunătăți, suntem transparenți și încurajăm continuu colaborarea. Potrivit principiilor de lucru Agile, transparența și încrederea reprezintă fundația unei echipe. Agilitatea se formează prin practică, obiceiuri noi consolidate printr-un mod de lucru structurat și, nu în ultimul rând, prin progres – rezultatele obținute confirmă direcția corectă și motivează orice echipă. Liderii sunt antrenorii care susțin și pun întrebările potrivite la momentul potrivit, ascultă și inspiră curaj. Vrem să subliniem „ascultă“ pentru că aici intervine rolul echipei de HR – programele de dezvoltare a managerilor sunt centrate pe crearea unui mediu în care angajatul este ascultat, apreciat și încurajat sa fie autonom.

Asul din mânecă al echipei de HR în ING Bank România? Sondajele pe teme de sănătate organizațională și engagement, precum și dialogul continuu cu managerii. Avem date și știm exact unde trebuie să acționăm.

richard-de-graafRICHARD DE GRAAF, HEAD OF HR @ ING BANK ROMÂNIA

„Fără adaptabilitate și flexibilitate este foarte dificil, dacă nu impo- sibil, să funcționăm și să ne găsim locul în organizația viitorului.”

 

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Performance

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Benoît CHERRÉ: Autenticitatea ca ideal etic în situații provocatoare

În universul provocărilor etice, managerii de resurse umane (HR) se află adesea la interse…