Acasa Performance Numai oamenii fac ca totul să fie posibil

Numai oamenii fac ca totul să fie posibil

23 min citire
0
0
445

Astăzi, schimbarea este rapidă și continuă. Presiunea de a inova și de a performa este mai mare decât oricând. Ce impact au fericirea și starea noastră de bine asupra eficienței noastre? De ce au oamenii nevoie pentru ca să le fie bine – la locul de muncă și în viață? Marc Dellaert – Global Head Financial Services și Managing Director la Center for Creative Leadership și Florin Petrescu – Senior Leadership Solutions Faculty la Center for Creative Leadership ne împărtășesc din experiența și înțelepciunea lor. Pe 26 noiembrie aceștia au susținut, la București, un Digital Leadership Masterclass, organizat de HR Club.

de Felicia Luca

MARC DELLAERT, Global Head Financial Services și Managing Director, Center for Creative Leadership și FLORIN PETRESCU Senior Leadership Solutions Faculty, Center for Creative Leadership au vorbit despre oameni și schimbări în numărul 62 al Revistei HR Manager. Iată cum au răspuns la întrebările noastre:

CUM NE SCHIMBĂ SCHIMBAREA PE NOI – OAMENI, ORGANIZAȚII, LEADERSHIP – PRIN RITMUL ȘI NIVELUL LA CARE SE PETRECE?

Marc Dellaert: Schimbarea devine mai complexă, este continuă și se întâmplă cu o mare viteză. Organizațiile trebuie să se adapteze mult mai rapid. Secretul este să construim organizații mult mai reziliente – iar pentru asta este nevoie de lideri rezilienți și de angajați rezilienți. Reziliența ne ajută să ne restabilim repede, ca trestia. Cred că liderii ar trebui să devină mult mai interesați de reziliență, pentru că oamenii se confruntă cu un volum imens de schimbări, iar fiecare om are limitele sale. Prin urmare, este nevoie ca liderii să creeze condițiile și mediul necesare pentru ca oamenii să se simtă confortabil, să se implice și să se bucure de schimbare. Liderii trebuie să aibă grijă de oamenii lor, să-i asculte, să le cunoască preocupările și să le ofere susținerea necesară pentru ca aceștia să facă față factorilor de stres aferenți schimbării.

Un bun echilibru între viața personală și viața profesională le încarcă bateriile – care se pot goli mai repede sau mai încet, în funcție de diverși factori și situații din viața fiecăruia. Noi toți trebuie să avem grijă de starea noastră de bine. Societatea noastră, în ansamblu, trebuie să devină conștientă de impactul pe care factorii de stres îl au în viața oamenilor.

Florin Petrescu: Un alt aspect interesant este alinierea dintre valorile organizaționale și valorile personale – întrucât conflictul dintre aceste două seturi de valori ne devitalizează.

Pe de altă parte, atunci când valorile organizaționale și cele personale sunt împărtășite de membrii echipei, acest lucru descătușează energia oamenilor, pentru că atunci ei au încredere că ceea ce fac este bine.

Marc Dellaert: Valorile se nasc din conectarea la noi înșine. Scopul nostru este înrădăcinat în valorile noastre. Valorile sunt busola noastră interioară și ne determină obiectivele, ceea ce urmărim să realizăm în viață. Liderii care își cunosc bine valorile le pot folosi ca sursă de inspirație pentru echipă și organizație. Liderii care sunt bine conectați la ceea ce îi propulsează performează mai bine în rolul de lider. Mai trebuie să înțelegem și că valorile sunt diferite – de la o cultură la alta, de la o organizație la alta, de la un om la altul. Este important să ne axăm pe valori care se concentrează pe binele societății și al organizației. Într-unul din poemele sale, „For the one who holds power“ / „Pentru cel care deține puterea“, John O’Donohue scrie: „Fie ca darul leadershipului să ți se nască în inimă / Și să-ți recunoști chemarea către a deservi“. Îmi place foarte mult cuvântul „a deservi“/ „to serve“.

Astăzi are loc trecerea de la liderii care conduc la liderii care deservesc – care îi fac pe oameni să dea ce-i mai bun în ei pentru scopul mai mare al organizației. Este un leadership bazat pe smerenie, liderul este cel care asigură condițiile necesare pentru ca ceilalți oameni să înflorească. John O’Donohue continuă: „Să-ți accepți și să-ți asumi vulnerabilitatea / Pentru că din ea ți se trag adevărul și sănătatea.“ A fi vulnerabil înseamnă să accepți că nu ești perfect, asta te ajută să devii mai bun – ceea ce este un puternic factor motivator.

Numai acceptând vulnerabilitatea – vulnerabilitatea noastră, vulnerabilitatea liderilor noștri – putem fi autentici, deschiși, ne putem asuma riscuri și putem atinge noi culmi ale performanței. John Ryan, CEO-ul nostru, compară leadershipul cu un mușchi, pe care trebuie să-l lucrezi ca să se întărească și să fie mai rezilient, pentru ca apoi tu să-l folosești pentru a excela.

CONCENTRÂNDU-NE ATÂT DE MULT PE EFICIENȚĂ ȘI PERFORMANȚĂ, CREDEȚI CĂ UITĂM DE FERICIRE?

Florin Petrescu: Cred că în asta constă diferența dintre un lider creativ și un lider tradițional. Nu se rezumă totul la ce rezultate obținem, ci la cum obținem acele rezultate. Este important să-ți energizezi echipa, să-i susții pe oameni pentru ca aceștia să-și împlinească potențialul și să se bucure de călătoria pe care o faceți împreună, nu numai de rezultatul ei final.

Marc Dellaert: Digitalizarea, tehnologia pot fi folosite în scopuri pozitive sau negative. Este responsabilitatea noastră, ca lideri, să alegem opțiunile care sunt în slujba binelui. Trebuie să creăm lideri responsabili, care să valorifice tehnologia în așa fel încât aceasta să deservească dezvoltarea responsabilă a societății și a organizațiilor. În ceea ce privește fericirea – se fac multe cercetări pentru a determina ce îi face pe oameni fericiți. Cred că este imporant să ne gândim ce-i face pe oameni fericiți la locul de muncă, în organizațiile unde suntem lideri.

Există cinci factori pe care aș dori să-i menționez aici.

Primul factor: oamenii au nevoie să fie plătiți corect, corespunzător pentru munca lor, pentru creativitatea și energia pe care le investesc în organizație. Dacă există un echilibru între ceea ce ei oferă și ceea ce primesc, e bine.

Al doilea factor: oamenii își doresc un șef bun. Ei vor ca șeful lor să fie un om bun, autentic, un om pe care să-l respecte și de care să le placă.

Al treilea factor: oamenii au nevoie să aibă un nivel rezonabil de autonomie. Asta nu înseamnă că trebuie să aibă putere absolută de decizie, dar au nevoie de un nivel rezonabil de autonomie.

Al patrulea factor: oamenii nu vor slujbe monotone. Nu vor să se simtă ca niște roboți, au nevoie de varietate în munca lor, care să le permită să se dezvolte, ca oameni.

Al cincilea factor: oamenii au nevoie de un echilibru corect între muncă și alte elemente ale vieții lor. Munca este doar una din componentele vieții noastre. Oamenii au familii, au hobby-uri și alte interese.

Cred că noi, în calitate de lideri, avem responsabilitatea de a asigura funcționalitatea acestui sistem complex. Așadar, liderii trebuie să aibă în vedere aceste cinci elemente și să se asigure că există un echilibru între scopurile organizației și fericirea oamenilor. Pe asta se bazează durabilitatea pe termen lung. Cred că trebuie să privim situația holistic.

Liderii trebuie să aibă pasiune, dar și compasiune. A avea compasiune înseamnă a accepta imperfecțiunile celorlalți. Liderii care au această înțelepciune sunt cei care își vor conduce organizațiile către viitor.

CE ÎNSEAMNĂ LEADERSHIP ȘI CE ÎNSEAMNĂ MANAGEMENT? CARE ESTE SECRETUL?

Sunt două fețe ale aceleiași monede. Managementul înseamnă sisteme, procese, decizii cu privire la investiții etc. Orice organizație complexă are nevoie de asta. Dar există și cealaltă fațetă a leadershipu-lui, care înseamnă inspirație, viziune, implicare și are de-a face mai mult cu conexiunea emoțională a diverșilor actori din cadrul organizației și al ecosistemului, în ansamblul său. Este vorba despre respect. Este vorba despre ascultarea altor perspective etc. Acest element devine din ce în ce mai important, întrucât înțelepciunea colectivă și creativitatea colectivă devin din ce în ce mai necesare pentru a gestiona complexitatea din vremurile noastre. Astfel, pe de o parte, organizațiile trebuie să valorifice aspectele în care excelează – finanțare, investiții, oportunități.

Pe de altă parte, organizațiile trebuie să găsească moduri mai creative și mai organice de a valorifica abilitățile oamenilor pentru a face față provocărilor și riscurilor cu care se confruntă – care diferă în funcție de stadiul de dezvoltare în care se află organizația. Comportamentul etic devine din ce în ce mai important. Companiile și organizațiile mari au mai multe responsabilități sociale – față de acționari, față de comunitate, față de autoritățile administrative. Iar responsabilitățile juridice, financiare și de mediu sunt imense.

Florin Petrescu: Autenticitatea, sau ceea ce noi numim congruență, devine, la rândul său, din ce în ce mai semnificativă. Este vorba despre alinierea dintre ce spui și ce faci. Valorile companiei sunt importante și au semnificație pentru oameni numai dacă ei simt că și liderii lor trăiesc în spiritul acelor valori. În caz contrar, oamenii vor penaliza compania și chiar vor refuza să lucreze într-o companie care nu acționează în spiritul propriilor valori.

Marc Dellaert: Este vorba de capacitatea liderului de a construi încredere. Poți inspira încredere numai dacă ești tu însuți un model de autenticitate. Integritatea nu poate fi jucată, mimată.

Florin Petrescu: Vulnerabilitatea liderului are un rol important, nu numai din perspectica autenticității și a încrederii, ci și pentru că vulnerabilitatea le oferă oamenilor un context mai larg. Vulnerabilitatea îi dă liderului ocazia de a le comunica oamenilor mai multe informații despre situația în cauză. Astfel, oamenii au oportunitatea de a-și înțelege mai bine liderul. Feedback-ul și contextul sunt esențiale.

CARE ESTE ÎNSEMNUL DISTINCTIV AL UNUI LIDER DIGITAL? DUPĂ CE ÎL RECUNOAȘTEM?

Marc Dellaert: Trăim în vremuri de excepțională nesiguranță și ambiguitate. În consecință, oamenii, organizațiile și comunitățile sunt în căutare de lideri care să aibă încrederea de a lua în piept viitorul și de a acționa pozitiv, în ciuda obstacolelor. În zilele noastre lumea este atât de complexă încât liderul trebuie să gândească în opțiuni, pentru că spre viitor duc mai multe drumuri. Nu se mai aplică „una sau alta“, ci „și una, și cealaltă“.

Sunt multe aspecte de luat în considerare, nu există o soluție simplă, avem de-a face mai mult cu un proces de identificare a drumului mai departe. Astăzi, provocările sunt foarte interconectate. În trecut, situațiile sau problemele puteau fi gestionate relativ ușor printr-o soluție clară, directă, lipsită de complicații. Astăzi sunt multe aspecte, multe perspective. Adevărul nu este unul singur. În consecință, trebuie să ne gândim la și să experimentăm noi modalități de luare a deciziilor. În plus, trebuie să înțelegem că procesul de luare a deciziilor are limitele sale și să știm că e posibil să fie necesar să corectăm direcția, pe parcurs. Aici intră în joc smerenia liderului.

CE VĂ PLACE CEL MAI MULT LA MUNCA PE CARE O DESFĂȘURAȚI? CUM V-A ÎMBOGĂȚIT MUNCA DVS., CA OM?

Marc Dellaert: Munca este o componentă importantă a vieții noastre și ne ajută să ne dezvoltăm și să creștem. Este unul dintre pilonii unei vieți stabile, echilibrate și este unul dintre pilonii fericirii noastre. Prin munca noastră ne dezvoltăm talentele, ne creștem rețeaua de cunoștințe, ne apropiem de oameni, ne aducem contribuția la un scop comun. Prin munca noastră construim comunități, ne clădim societatea și mediul înconjurător. Este responsabilitatea noastră să ne utilizăm talentele și abilitățile în cel mai bun mod posibil pentru a ne maximiza potențialul. Banii nu sunt un scop în sine, este vorba despre responsabilitatea și energia pe care ni le oferă.

Florin Petrescu: Pentru mine, munca noastră înseamnă provocare, învățare și moștenire. Dacă privim leadershipul ca fiind un proces social, moștenirea noastră este impactul pe care îl avem asupra culturilor și organizațiilor, pentru ca acestea să fie mai productive, mai sănătoase, mai performante. Răspunsurile pe care oamenii le caută sunt, de fapt, în interiorul lor. Noi suntem doar facilitatorii care îi ajută să le scoată la lumină și, astfel, să-și construiască viitorul.


Vă invităm să citiți continuarea acestui interviu în Revista CARIERE nr. 263, decembrie 2019.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Performance

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…