Acasa Performance Munca în echipă este cea care produce cele mai bune rezultate

Munca în echipă este cea care produce cele mai bune rezultate

17 min citire
0
0
909

Modul hibrid de muncă are toate șansele să devină noua normalitate. Cu toate acestea, există riscul de a crea noi inechități sau exacerbarea celor care există deja. Ce trebuie să facă angajatorii ca să asigure corectitudinea, să maximizeze performanța și să mențină coeziunea culturală în aranjamentele hibride de muncă?

Una dintre provocările întâmpinate de liderii de echipe în contextul muncii din afara biroului are legătură cu abilitățile interpersonale. Puși față în față cu situația în care nu mai pot sta efectiv față în față cu colegii lor, comunicarea ducându-se acum prin intermediul unui ecran, managerii au fost obligați să-și dezvolte (și mai mult) competențele de ascultare activă, înțelegere și empatie, comunicare eficientă, respectiv capacitatea de a gestiona diverse situații noi – inclusiv care nu țin de muncă Monica Daliu Regional Head of People, Central Europe, Endava, ne-a povestit care este situația în companie din punct de vedere al muncii hybrid:

CARE ESTE MODUL DE LUCRU ÎN COMPANIA DV. ÎN ACEST MOMENT? CUM SE IMPLEMENTEAZĂ MODUL DE LUCRU HIBRID?

Endava a anunțat în septembrie 2021 trecerea de$nitivă la modul de muncă hibrid. Am optat pentru acest model nu doar ca răspuns la contextul sanitar, ci mai ales în urma feedbackului obținut de la angajații noștri. Dacă în 2020 ne-am concentrat pe a trece toate operațiunile în online, în 2021 ne-am axat pe beneficiile acestui mod de lucru pentru angajați și pentru companie. Conform unui sondaj intern, 75% dintre colegii intervievați au declarat că preferă să continue să lucreze de acasă, iar 47% că ar dori să aibă opțiunea de a lucra atât de acasă, cât și de la birou. Ținând cont de rezultate, dar și de faptul că atât flexibilitatea, cât și colaborarea rămân esențiale în noua realitate a mediului de lucru, am decis să le oferim colegilor noștri posibilitatea de a alege modul în care lucrează cel mai bine în fiecare zi. Altfel spus, fiecare echipă are autonomie în a alege, în funcție de proiectele în derulare, de tipul de activitate și de nevoi, care este raportul optim dintre munca la birou și munca de acasă.

PUTEREA ECHIPELOR STĂ ȘI ÎN IDEEA DE „ÎMPREUNĂ“. CARE SUNT PRINCIPALELE CONSIDERENTE DE CARE TREBUIE SĂ SE ȚINĂ CONT ATUNCI CÂND SE IMPLEMENTEAZĂ UN MOD DE LUCRU HIBRID SAU CÂND SE TESTEAZĂ ALTE FORME DE MUNCĂ?

Sistemul de muncă hibrid curent permite echipelor să lucreze atât de acasă, dar și să vină la birou pentru activitățile comune, cum ar fi întâlnirile de plani$care a proiectelor sau programele de training. Continuăm să credem că munca în echipă este cea care produce cele mai bune rezultate, păstrând însă un grad mare de flexibilitate. În Endava, echipele de proiect sunt foarte importante, mai ales că fiecare acționează cu extrem de multă independență, lucrează și își asumă responsabilitățile împreună. Secretul succesului în noul context stă într-un raport personalizat între beneficiile muncii de acasă și nevoia de sincronizare a echipei.

CUM SE POT ASIGURA COEZIUNEA ȘI INCLUZIUNEA ÎNTR-O ECHIPĂ AI CĂREI MEMBRI NU MAI SUNT TOȚI ÎN ACELAȘI LOC, ÎN ACELAȘI TIMP? CE ACȚIUNI CONCRETE POT FI FĂCUTE PENTRU A SE ASIGURA CORECTITUDINEA, SUSȚINEREA ANGAJAȚILOR ÎN ACEEAȘI MĂSURĂ (FIE CĂ VIN LA BIROU, FIE CĂ NU) ȘI MENȚINEREA CULTURII ORGANIZAȚIONALE ÎNTR-O FORMĂ DE LUCRU HIBRID?

Pandemia ne-a făcut pe toți să descoperim destul de brusc lucratul de acasă, care a venit cu avantaje, dar și cu dezavantaje. La fel ca după orice inițiativa nouă, am investit timp să analizăm ce a mers bine și ce nu, am vrut să înțelegem pe deplin care sunt bene$ciile, dar și provocările, după care am decis să trecem definitiv la un mod de lucru care să le ofere angajaților noștri ce e mai bun din ambele modele. Primul lucru pe care l-am făcut pentru a susține acest demers a fost să regândim fluxurile de activitate, dar și modul în care arată birourile companiei, tocmai pentru a răspunde cât mai bine noului mod de lucru și nevoilor colegilor, și pentru a permite colaborarea și încurajarea inovării. Angajații Endava pot veni la birou pentru programele de training, programele de internship, workshopuri sau orice alte activități în care interacțiunea față în față este preferată, noul spațiu oferind mixul ideal între timpul individual de muncă și cel de interacțiune cu echipa.

CARE TREBUIE SĂ FIE ROLUL HR-ULUI ÎNTR-UN MEDIU DE LUCRU HIBRID?

Toate aspectele relației angajat-angajator au fost influențate de pandemie: strategia și cultura organizațională, natura muncii, tehnologia, până și interacțiunea cu familia. Încă de la începutul pandemiei, siguranța colegilor și a clienților noștri a fost principala noastră prioritate. Pe măsură ce lucrurile au evoluat, am construit un model care să pună în primplan bunăstarea lor pe termen lung.

În 2022, HR-ul se va axa pe dimensiuni-cheie, precum sănătate mintală, bunăstarea angajaților, flexibilitatea muncii, atragerea și retenția talentelor, dar și oferirea de programe de învățare adaptate unor nevoi punctuale. „Endava Wellbeing“ este un astfel de program care oferă o serie de inițiative care pun accent pe gestionarea emoțiilor, construirea unor relații pozitive cu cei din jur, adoptarea unui stil de viață sănătos, găsirea unui echilibru între carieră și familie și multe altele. Programele de pregătire pentru colegi și inițiativele pentru a le asigura acestora evoluția la locul de muncă, atât pe plan profesional, cât și personal, dar și bunăstarea generală rămân o prioritate pentru noi pe termen mediu și lung.

CARE SUNT AVANTAJELE UNUI MOD DE LUCRU HIBRID? ȘI CUM POT FI DIMINUATE RISCURILE ȘI PROVOCĂRILE?

Fiecare echipă este diferită și are nevoi diferite, de aceea, secretul succesului adoptării unui mod de lucru hibrid constă tocmai în a-l personaliza, motiv pentru care vom continua să ne adaptăm pe măsură ce învățăm din experiențele recente. Ultimii doi ani ne-au arătat că putem rămâne productivi prin îmbinarea lucrului de acasă cu cel de la birou, optimizând mereu experiențele angajaților prin introducerea unor noi canale de comunicare, organizând evenimente-hibrid, și oferindu-le alternative atât în mediul online, cât și în cel online. Componenta de CSR ocupă un loc strategic în planurile noastre de a susține și încuraja dezvoltarea în cadrul comunităților din interiorul sau din afara companiei. Colegii noștri contribuie la acestea cu timp și expertiză, și sunt extrem de mândră să văd cât de generoși sunt și cât de reușite sunt proiectele din zonele de educație, sănătate sau mediu, în care sunt implicați. Chiar dacă lucrăm mai mult de acasă, reușim prin intermediul acestor proiecte frumoase să menținem un sentiment unic de apartenență, în concordanță cu una dintre orientările noastre principale către oameni/angajați.

CÂT CONTEAZĂ ÎNCREDEREA RECIPROCĂ, AUTONOMIA ANGAJAȚILOR ȘI SUSȚINEREA LOR ÎN ACEST PROCES?

Modul de lucru hibrid, ce oferă flexibilitate, se bazează tocmai pe opțiunea angajaților de a-și alege mediul adecvat pentru a îndeplini sarcinile de muncă, fie că asta presupune lucrul de acasă sau de la birou. Ne încurajăm colegii să fie parte din comunitățile tehnice interne, grupuri special create pentru a face schimb de informații și a dezvolta expertiză. De asemenea, susținem orice fel de inițiativă de învățare, individuală sau de grup, prin ceea ce noi numim intern „Pass-it-Ons“, o modalitate prin care angajați pasionați de anumite subiecte împărtășesc într-un cadru organizat informații către alți colegi. Sunt recunoscătoare să am astfel de oameni alături, cu inițiative care contribuie la menținerea unei stări de bine la nivel general. De aceea, încercăm la rândul nostru să îi ajutăm oferindu-le toată încrederea și resursele de care au nevoie.

CE SCHIMBĂRI DE MENTALITATE AȚI OBSERVAT ÎN ULTIMA VREME? ȘI CARE ESTE MINDSETUL POTRIVIT PENTRU A PUTEA ÎMBRĂȚIȘA ȘI MAXIMIZA POTENȚIALUL MUNCII ÎN SISTEM HIBRID?

Contextul post-pandemic și schimbarea paradigmei relației angajat-angajator au dus conceptul de „wellbeing“ la un alt nivel de dezvoltare. Pentru noi, acest tip de programe rămâne parte din pilonii principali, cu focus pe angajați și pe găsirea celei mai bune modalități de a-i încuraja constant să creeze și să mențină relații sănătoase atât cu ei înșiși, cât și cu cei din jurul lor. Recent, am adăugat în pachetul de beneficii „therapist on Duty“ o linie telefonică deschisă non-stop și am învățat că cel mai bun mod de a menține un mediu cu adevărat flexibil e de a încuraja echipele să se organizeze individual și să găsească un echilibru între efortul depus și rezultatele obținute. Adaptabilitatea este una dintre valorile noastre, așa că ne dorim să perfecționăm acest model și să continuăm să oferim cea mai bună experiență de lucru tuturor angajaților.

***

Acest material a fost preluat din cea mai recentă ediție a Revistei HR Manager, 71.

Pentru a accesa un preview, click aici.

Pentru abonare, click aici.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Revista HR Manager
Incarcati mai multe in Performance

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Demisia de la actualul job: 4 sfaturi utile despre cum să te comporţi în ultimele zile de lucru

Aşa cum te străduieşti mereu să faci o primă impresie cât mai bună, la fel ar trebui să pr…