De Vlada Toma și Dan Luca
Resursa umană este capitală în succesul unei afaceri, iar descoperirea talentelor de pe piață este un mecanism cu multe variabile. Desigur, fiecare companie își identificã o metodologie de recrutare, în care sectorul de activitate și poziționarea celui angajat în organigrama operațională dictează regulile jocului.
Scopul acestui material nu este însă de a discuta cele mai bune și eficiente metode de recrutare, ci de a semnala o procedurã, știută de cei din resursele umane, dar de multe ori tratată superficial din diverse motive. Este vorba de organizarea unui Role Game, ca parte a procesului de selecție pentru un candidat. Mai ales când compania activează în mediul internațional, iar Curriculum Vitae, scrisoarea de motivare sau interviul clasic nu pot să fie concludente sau să facă diferența.
A realiza un Role Game necesită însă multă pregătire din partea celui care recrutează. Este o responsabilitate în care nu doar cei de la resurse umane sunt implicați, coordonatorul departamantului în care se face recrutarea trebuie să aibă un rol puternic, chiar de ghidare a acestei proceduri. Cazul conceput pentru Role Game provine din realitatea companiei, fiind de fapt o simulare a unei activități cotidiene. Este preferabil ca pentru acest Role Game să se redacteze un material de suport, care curprinde valorile companiei, poziționarea pe piață și descrierea produsului prezentat. Nu trebuie exagerat in detalii, totul trebuie să fie structurat în maxim 10 sliduri, preferabil în format PowerPoint. Nu trebuie uitatã și realizarea unui scenariu pentru Role Game, adică ce “piesă” se va juca pentru următoarele 30 – 45 de minute.
Compania care recrutează trebuie să informeze în avans candidatul despre existența unui Rome Game și să aloce timp necesar în intern. Pe lângă o persoană care “joacă” rolul unui posibil client în Rome Game, un alt coleg, cunãscãtor al departamantului respectiv, asistã la interacție. După Role Game are loc o discuție rapidă, în care candidatul implicat este întrebat despre acest job, dacă este exact ceea ce a înțeles în prealabil și dacă este de acord să deruleze o astfel de muncă dacă este recrutat. Nu trebuie luate decizii pripite, chiar dacă candidatul este fantastic, sau, chiar din contrã dacă cel intervievat a avut o prestație modestă.
Role Game este o parte din procesul de recrutate, crucială parte desigur, dar nu unică. Important este ca din acest “joc” să se înțeleagă mai bine dacă un candidat are calitățile pentru a presta acel job, dacă se imaginează cu adevărat pe acea poziție, dacă structurează ideile și interacționează adecvat, dacă este natural și convingător.
Deigur, acest Rome Game, preferabil după același scenariu, trebuie aplicat într-un interval scurt de timp tuturor candidaților identificați ca și “posibili” pentru o anumită poziție. Role Game ajută și la diferențierea candidaților, un subiect foarte dificil și relativ pentru majoritatea companiilor evaluatoare.
Mare atenție în organizarea Role Game la confidențialitate, și aici ne referim în special la cea a candidaților. În cadrul materialului Rome Game pot să existe informații interne, care nu sunt bine de expus, mai ales dacă produsele companiei sunt prezentate pe o piață competitivă cu alte companii care derulează activități similare. Nu trebuie birocratizat, dar unele companii merg până la a semna un document de confidențialitate pentru cei intervievați.
A cunoaște cu adevărat persoanele care intră în companie este un lucru esential atât pentru conducere, dar și pentru cei care vor interacționa permanent cu noii veniți. A găsi metode de filtrare eficiente este o permanentă activitate a celor care lucrează în departamentul de recrutări și de resurse umane. Role Game merită să fie considerat o sursă de evaluare care să conducă chiar la o mai bună eficienţă a companiei.
Foto: freepik.com