Acasa Agenda HR Îi angajăm pentru competențe, îi concediem pentru comportament

Îi angajăm pentru competențe, îi concediem pentru comportament

12 min citire
0
0
757

Ediția din acest an HR Summit – punct de întâlnire a specialiștilor HR, a managerilor și a liderilor din companii – a avut loc joi, 17 Noiembrie 2022 la Cluj Napoca.

Peste 220 de participanți, oameni ai industriei, manageri de HR, specialisti și lideri care dețin în companii rolul de manager al oamenilor, au dezbătut dinamica resurselor umane post-pandemie.

Conferința a început cu un overview în cifre asupra resurselor umane. Mirela Boca, HR Manager Neogen/Bestjobs, Trainer și Coach acreditat, a oferit această perspectivă și mai apoi s-a axat pe un topic fierbinte al acestui moment: transparentizarea salariilor. Astfel, „98% dintre români vor să cunoască salariul jobului pentru care aplică, iar joburile în care oferta salarială este afișată atrag cu 40% mai multe aplicări”.

“Îi angajăm pentru competențe, îi concediem pentru comportament”

Pentru a continua firul discuțiilor, primul panel al evenimentului s-a axat pe recrutare.

Moderatorul panelului a fost Sînziana Maioreanu, CEO Aegon România, iar partenerii săi de discuție au fost Adela Negru, Chief Human Resources Officer, NTT Data România, și Dan Koblicska, Country Director, Capgemini.

„Un candidat valoros trebuie să aibă o dorința autentică de învățare. În momentul de față, avem de-a face cu o generație pentru care contează ca munca lor să fie relevantă.”, a menționat Dan Koblicska.

Cum se face recrutarea în companii, câteva idei și concluzii:

“În momentul în care nevoia este mare, nu stai să analizezi personalitatea fiecăruia

Unele aspecte se pot corecta mai apoi prin școli de coaching sau academii interne ale companiilor. Este foarte important, însă, cum se pune problema în aceste academii, pentru a atrage și reține noua generație.” Adela Negru, NTT Data Romania.

În mod contrar, va fi valabilă zicala conform căreia „îi angajăm pentru competențe, îi concediem pentru comportament”.

„Doar 10% din angajații noștri preferă munca de acasă”

Cel de al doilea panel al zilei a fost moderat de Ionuț Gherle, CEO UCMS by AROBS. Partenerele sale de dialog au fost trei doamne cu experiență în domeniul HR.

Întors recent de la cel mai mare eveniment de tech din Europa (peste 70 000 de participanți) unde a luat parte la discuțiile legate de HR, Ionuț a pornit discuția de la următoarele premise:

  • Oamenii simt nevoia să stabilească anumite limite atunci când vine vorba despre viața lor, fie ea profesională, fie personală
  • Generația Z este o generație aflată mereu în căutarea a ceva nou, fie că vorbim de job sau de alte experiențe, oamenii sunt mereu dornici să experimenteze și să evolueze.
  • Cu toate acestea ideea de evoluție, de progres s-a constatat că este cea mai bine definită atunci când accepți să iei parte la proiecte care nu fac parte întocmai din tiparul tău de job și trebuie să ieși puțin din zona de confort
  • Fiecare generație valorifică experiențele generației anterioare și le folosește ca sursă de inspirație sau ca punct de pornire pentru diferite contexte și situații
  • Se pune tot mai mult accentul pe flexibilitate

Carmen Avramescu, HR Regional Director TenarisSicotub România, a punctat efectele pandemiei asupra companiei din care face parte: „Am trecut cu toții prin aceeași experiență – pandemia. În cazul TenarisSilcotub a fost importantă siguranța. Am adăugat niște puncte în zona medicală pe agenda de siguranța și am continuat cât se poate de normal în condiții anormale. Am învățat și am reușit să ne găsim un ritm al nostru, o formă hibrid. Unul dintre aspectele surprinzătoare, a adăugat aceasta, a fost că angajații preferă să vină la birou sau în fabrică, doar 10% alegând munca de acasă.

Importanța sănătății și a protocoalelor riguroase a fost accentuată și de Camelia Drama, HR Director Medicover: „Cel mai important aspect a fost ca noi să rămânem sănătoși. Avem un record cu care ne mândrim: până la 4 luni de la pandemie, noi eram covid free”.

Pandemia a avut și aspecte pozitive. În cifre, pentru Brico Dépôt România pandemia a însemnat o creștere a businessului cu 44% față de 2019. Fiind nevoiți să rămână în case, oamenii au investit mult în spațiul locativ. De la renovarea bucatariilor la amenajarea gradinilor, astfel că 2600 de colegi au rămas în prima linie pentru a deservi clienții.

Cristina Uleșan, Director HR Brico Dépôt România, a concluzionat: „Pandemia a adus solidaritate, unitate și scop comun.”

Ziua a continuat cu o serie de prezentări, iar cele mai importante 3 idei reținute sunt:

„Birourile deschise reduc interacțiunea face to face cu aproximativ 70%, fiind recomandată găsirea unor soluții pentru compartimentare (de exemplu sticlă), fără a se exagera.” – Mihai Boca, Co-founder Romb 360.

Conform unui studiu Benefit & Edenred, prezentat de Alexandru Răduță – Business Development Manager Benefit Edenred România, topul beneficiilor flexibile în 2022, preferate de către angajați din companii sunt:                                               

  • cadouri (ocazii speciale) – 27,7%
  • turism intern (vouchere de vacanță) – 25,7%
  • cadouri (beneficii în natură) – 25%
  • sănătate – 7,8%
  • pensii private – 6%
  • transport – 2,9%
  • activități culturale – 1,9%
  • sport – 1,9%
  • cursuri profesionale – 0,2%
  • donații – 0,3%                         

Studiu anual Benefit & Edenred privind beneficiile extrasalariale din România | semestrul 1, 2022 a cuprins peste 1,5 milioane de angajați din 33.000 de companii.

George Ochi, consultant Agile Ascendis a prezentat conceptul de agilitate, concluzionând: „Un plan este nimic, însă planificarea este totul. Acesta trebuie să se facă la nivel de companie între toate funcțiile acesteia.”

Partea a doua a zilei a fost destinată workshopurilor. Nume precum Alina Mureșan, Rudolf Nyari, Magnoliu Stan, Oana Chiriță și Andra Crișan au adus în discuție teme precum: diferența între micromanagement și leadership, codul muncii și schimbările acestuia, eficiență și reziliență în perioade dificile.

„Referitor la modificările aduse la codul muncii, scopul a fost de a garanta mai multe drepturi pe fondul unei relaxări poate prea mari a angajaţilor în pandemie şi al căror comportament pe piaţa muncii nu poate fi readus la cel iniţial.

Cu toate astea, crearea unor drepturi fără obligaţiile corelative e contrară oricărei idei de responsabilitate socială şi poate afecta piaţa muncii.

Drepturile fără obligaţii, exercitate discreţionar pot acţiona ca un bumerang.” – Oana Chiriță, avocat.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Revista HR Manager
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Provocările aduse de AI în digitalizare și restricțiile inerente ale dreptului muncii

Într-o lume într-o continuă schimbare în ceea ce privește digitalizarea și utilizarea inte…