de CRISTINA UDATEANU
Un teambuilding facut cu profesionalism trece dincolo de cliseul „bonus de relaxare” si „ocazie de imprietenire pentru angajati”. Se poate dovedi solutia cea mai rapida si mai eficienta de realizare a unui centru adhoc de evaluare si de consolidare a rolurilor profesionale si personale in echipa.
In ultima vreme se observa o apetenta crescuta pentru programele de teambuilding, in special cele de outdoor. Poate si pentru ca sunt tot mai multi manageri tineri, sub 35 de ani, caracterizati, ca toata generatia lor de altfel, de un soi de hedonism. Pentru ei munca trebuie sa fie si placere. De aceea, opteaza pentru birouri in stil open space si adora teambuilding-urile. Pe de alta parte, au si o puternica nevoie de afiliere, de integrare sociala, si isi doresc sa faca parte dintr-o echipa. Iar consolidarea acestei echipe prin joc se arata ca solutia perfecta.
Razboiul Legendar, vedeta programelor APT
Desi se afla in portofoliul nostru de ceva timp, ne place sa vorbim despre Razboiul Legendar (sau Mitic) ca despre o perpetua noutate. Asta pentru ca acest concept, prin povestea si regulamentul sau de joc, lasa frau liber imaginatiei si stimuleaza neasteptat de puternic creativitatea participantilor atat in rezolvarea unor situatii concrete, de obtinere de resurse, cat si in inventarea de solutii de negociere si metode de rezolvare a crizelor. Pentru noi, de fiecare data acest joc este generator de surprize… care nu de putine ori ne pun pe ganduri.
Provocarea
Povestea ii duce pe participanti pe taramuri legendare, unde „supravietuirea” depinde de o buna organizare a activitatilor: „In urma cu peste 20.000 de ani, pe aceste meleaguri traiau triburile Renzilor, Grenzilor si Blenzilor. Ei se deosebeau in esenta prin culorile pe care le venerau: Renzii venerau culoarea rosie, Grenzii pe cea verde, iar Blenzii pe cea albastra. Acest tinut, odinioara bogat, se afla sub dominatia atotputernicului zeu Vlod. Cele trei triburi se intreceau in a-i face acestuia pe plac, deoarece el le asigura integral mijloacele de subzistenta. Traiul devenise insa greu pentru cele trei triburi, deoarece predecesorii lor consumasera aproape toate resursele tinutului de care depindea chiar și Vlod. Furios pe aceasta situatie care nu dadea semne de schimbare, intr-o zi Vlod i-a chemat pe toti la el si le-a cerut sa isi masoare fortele intr-un numar de probe, celui mai bun urmand sa ii revina dreptul de a stapani resursele din salasul sau. Pentru a da o lectie pentru posteritate Vlod le-a dat Renzilor puterea sa ii captureze numai pe Grenzi, Grenzilor le-a dat puterea sa ii captureze numai pe Blenzi, cat despre Blenzi, acestia ii puteau captura numai pe Renzi. Vlod a initiat acest razboi teribil pentru a vedea care trib este mai adaptat sa supravietuiasca, iar daca cele trei neamuri s-ar fi nimicit reciproc, Vlod ar fi urmat sa se stabileasca pe alta planeta.”
Etapele
Jocul este structurat in trei etape:
- Confruntarea: cele trei echipe trebuie sa lupte, sa captureze prizonieri si sa realizeze anumite sarcini;
- Omagiul: taberele trebuie sa confectioneze un stindard reprezentativ pentru echipa si sa creeze o oda pentru impresionarea zeului atotputernic;
- Cronica de razboi: dupa terminarea razboiului, fiecare echipa trebuie sa prezinte strategia abordata, cronica de razboi si rezultatele obtinute.
Realizarea
Cele trei citadele sunt amplasate in varfurile unui triunghi echilateral, cu latura de aproximativ 20 mp. Fiecare citadela este delimitata si are toate obiectele necesare realizarii unor sarcini. Distantele dintre tabere vor fi destul de mari, in asa fel incat echipele sa se poata desfasura atat fizic, cat si strategic. In mijlocul campului de lupta, la distante egale de fiecare citadela, va fi salasul Zeului atotputernic, singurul loc de unde echipele isi pot procura resursele necesare pentru a supravietui.
Rolurile in echipa
- Regele: o persoana desemnata de echipa, care isi asuma rolul de a o conduce. Orice persoana din echipa poate indeplini acest rol. Semnele distinctive ale acestui personaj constau din vestimentatia in culoarea echipei si coroana. Sarcinile lui sunt impartite intre cele proprii si cele care ii sunt incredintate de catre membrii echipei sale.
- Soldatii: in functie de dimensiunea echipei se stabileste un numar maxim de persoane care pot fi soldati. Acestia vor purta tricouri in culorile echipei pentru a fi usor identificati. Primesc sarcini si de la rege si de la membrii echipei.
- Ceilalti membri din echipa: rolurile vor fi stabilite de echipa in functie de strategia aleasa. Ei se identifica purtand bandane sau sepci in culoarea tribului.
Competentele incercate
Echipa va trebui sa gandeasca o strategie intr-un interval de timp bine determinat, va trebui sa „descopere” cat mai rapid calitatile fiecarui membru si astfel sa isi atribuie roluri (spion, soldat, rege). Implicarea, spiritul de echipa, organizarea, gandirea colaterala si calitatile de negociator se vor dovedi foarte folositoare.
Cum asiguram legatura cu business-ul
Indiferent de tematica programului de teambuilding, avem ca obiectiv alinierea tuturor actiunilor la obiectivele si nevoile business-ului pentru care il livram. Astfel, inainte de a demara orice proiect stabilim impreuna cu managementul companiei client un set de competente ce pot fi observate in cadrul exercitiilor alese si inregistrate pe chestionarele de observatie. Dupa livrarea evenimentului, clientul primeste un raport ce cuprinde atat scoruri pentru competentele observate, cat si aspecte legate de comportamentele participantilor.
In construirea chestionarelor de observatie pe care facem evaluarea finala, practic ne bazam pe un sistem verificat de competente (sunt cateva zeci la numar, grupate si clasificate pe clase si categorii, care au, de altfel, o larga utilizare in gestionarea resurselor umane). In mod normal, sistemul acopera toate situatiile de relationare in echipa, cat si competentele individuale, dar sunt si cazuri in care apar anumite nevoi specifice si aici intervenim noi: mai intai cu o identificare cat mai detaliata a acestor nevoi, pentru a le putea traduce in competente de evaluat, apoi cu integrarea lor in chestionarele de evaluare, care devin instrumentul principal de lucru al echipei de observatori. Pentru a maximiza rolul programului, incheiem activitatile cu o etapa de debriefing, pe care o structuram in prealabil cu clientul, tinand cont de strategia si mesajele managementului.
Programul se inchide insa prin colectarea feedback-ului, ruland un chestionar care se completeaza online de catre toti participantii. Colectarea si prelucrarea acestor date o facem prin intermediul propriei platforme de sondaj, APT360. In functie de situatie si de nevoile clientului punem la dispozitia acestuia pachete complexe care includ si evaluari de tip 360 grade, rulate pe aceeasi platforma.
Cristina Udateanu
Directorul Departamentului de Marketing & Comunicare APT Group
Articol publicat integral in revista HR Manager, nr. 33, mai-iunie 2014. Va asteptam sa va abonati la revista, in format digital (e-paper) sau print.