După mai bine de doi ani de pandemie, ne aflăm față în față cu o nouă realitate, atipică și pe alocuri distopică, iar acest lucru ne-a redefinit raportul față de muncă și ne-a reconfigurat viața socială.
Perioada pandemiei a produs transformări semnifica tive, cu efecte resimțite atât la nivel individual, cât și la nivel colectiv, după cum se arată în raportul „România lucrează hibrid 2022“, în rândul angajatorilor din mai multe industrii (servicii financiar-bancare, producție, IT&C, retail și publicitate), realizat de Pluria la începutul anului. La nivel individual, s-au modificat percepția asupra relațiilor interumane, modul de comunicare, modul de a ne deplasa, de a lucra, de a ne raporta la activități de tot felul.
La nivel colectiv, s-a schimbat dinamica grupurilor, cu tot ceea ce implică aceasta. Adaptarea la o nouă realitate s-a întâmplat mai mult sau mai puțin voit, însă repercusiunile acesteia se resimt în rândul tuturor categoriilor sociale. În aceste condiții, am dezbătut necesitatea și impactul flexibilității în muncă cu Andrei Crețu, cofondator și CEO Pluria.
CE FEL DE CULTURĂ ORGANIZAȚIONALĂ ÎNCURAJEAZĂ FLEXIBILITATEA MUNCII
Flexibilitatea este una dintre cerințele foarte apreciate de mulți angajați români. Dar de ce este importantă în ceea ce privește modul în care muncim, programul și locul de unde ne desfășurăm activitatea? Ideea este că beneficiul flexibilității creează deja un avantaj competitiv pentru companiile care țin cont de nevoile și de preferințele angajaților lor, după cum a reieșit din cercetarea realizată de Pluria.
„Flexibilitatea necesită o cultură organizațională pozitivă, caracterizată de simțul autonomiei, transparență, comunicare eficientă și asumare. Printre beneficiile pe care le aduce flexibilitatea specifică unui mod de lucru hibrid sau remote se numără îmbunătățirea stării de bine a angajaților, creșterea loialității și îmbunătățirea sănătății emoționale, care, toate cumulate, pot spori și gradul de productivitate“, explică Andrei Crețu.
Asta pentru că piața muncii s-a schimbat fundamental. Nevoile și dorințele oamenilor au devenit tot mai complexe. Acum, în majoritatea companiilor (în afară de anumite industrii care presupun prezența fizică), pentru a lucra, un angajat are nevoie doar de un laptop și de o conexiune bună la internet. Iar dacă înainte de 2020 modul de lucru remote era un beneficiu acordat de anumite companii (majoritatea din industria IT&C), pandemia l-a transformat în normalitate, arătându-ne că putem funcționa foarte bine (sau chiar mai bine) lucrând de oriunde, fie că vorbim aici de un spațiu de coworking sau chiar dintr-un loc exotic, loc în care poate alegem să ne petrecem și concediul.
„Oamenii au început să prețuiască mai mult timpul liber și să prioritizeze viața personală. În funcție de tipul de personalitate, unii angajați sunt chiar mai productivi lucrând din alte medii în afară de biroul clasic. Autonomia acordată de companii în a decide asupra modului de lucru (atât ca spațiu, cât și ca interval de timp), a devenit un criteriu esențial pentru retenția angajaților (companii) sau pentru alegerea unui job în detrimentul altuia (candidați)“, mai punctează Andrei Crețu.
Cât despre modul în care companiile pot implementa această flexibilitate în mod funcțional, CEO-ul Pluria spune că este nevoie de:
▶ integrarea anumitor sisteme, proceduri și standarde care să le permită angajaților să își desfășoare activitatea în mod eficient, indiferent de locul în care aleg să lucreze;
▶ managementul spațiilor de lucru: conform analizei noastre, vorbim despre implementarea unor soluții utile și creative pentru transformarea birourilor fixe în „spații sociale“, destinate socializării și întâlnirilor dintre colegi, menite să crească sentimentul de apartenență la echipă;
▶ adoptarea unui stil de management și leadership care să le ofere oamenilor încrederea și instrumentele necesare pentru a-și alege modalitatea în care își duc la bun sfârșit sarcinile.
Spre exemplu, Pluria pune la dispoziție companiilor o soluție de office management prin care organizațiile își pot gestiona în mod eficient sediul, optimizând suprafața spațiilor fixe și ajutând colegii să lucreze mai ușor de la birou atunci când au nevoie.
ANGAJAREA UNOR SPECIALIȘTI CARE SĂ LUCREZE REMOTE: AVANTAJE ȘI PROVOCĂRI
Concluziile analizei realizate de Pluria arată că aproape jumătate dintre companiile intervievate intenționează să își mărească echipele prin angajarea specialiștilor în sistem remote. Așadar, creșterea numărului de angajați va determina anumite companii să nu renunțe la spațiile de birouri pe care le dețin. Printre avantajele recrutării remote se numără:
▶ posibilitatea recrutării celor mai buni specialiști indiferent de spațiul geografic, cu costuri semnificativ mai scăzute;
▶ îmbunătățirea brandului de angajator în ochii candidaților și creșterea ratei de retenție a actualilor angajați: așa cum știm, rechemarea angajaților la birou a declanșat, la nivel global, fenomenul „Marea Demisioneală“ (sau The Great Resignation), astfel că angajații vor prefera o companie care oferă opțiunea de a lucra remote sau hibrid în detrimentul uneia care le impune să lucreze dintr-un punct fix.
Printre provocări avem: crearea unui sentiment de apartenență și creșterea engagementului în rândul angajaților. Analiza Pluria relevă că peste 60% dintre managerii intervievați au considerat că, în regim hibrid, provocarea legată de comunicare (interacțiunea în interiorul echipei și socializarea) este printre cele mai stringente probleme. O altă provocare este și cea legată de securitatea cibernetică și de lipsa resurselor adecvate pentru a securiza lucrul la distanță.
CUM POT GESTIONA COMPANIILE ECHIPE DISTRIBUITE ÎN MOD DIVERS, ASTFEL ÎNCÂT SĂ SE PĂSTREZE INCLUZIUNEA ȘI SENTIMENTUL DE APARTENENȚĂ LA GRUP?
Andrei Crețu spune că principala responsabilitate îi revine departamentului de HR, care ar fi bine să integreze în strategia de management a angajaților organizarea evenimentelor și contextelor care să faciliteze conectarea membrilor echipei într-un mod autentic, prietenos și informal. „Fie că vorbim despre anumite petreceri, clasicele teambuildinguri, transformarea spațiilor de birouri în spații sociale sau crearea unor inițiative care necesită implicarea angajaților, toate aceste inițiative sunt binevenite“, explică CEO-ul Pluria.
Din ce în ce mai mult, rolul departamentului de HR a devenit unul strategic pentru bunul mers al oricărei companii. Specialiștii în Resurse Umane nu mai îndeplinesc doar o funcție de suport, ci una vitală pentru regândirea proceselor de lucru, în contextul modului de lucru hibrid sau remote. „Ei sunt cei care trebuie să stabilească atât obiectivele, cât și acțiunile pe care companiile ar fi recomandat să le facă pentru a-și menține angajații mulțumiți, fie că vorbim despre identificarea celor mai creative modalități de comunicare sau despre regândirea programelor de motivare cu scopul de a crește loialitatea angajaților“, continuă Andrei Crețu.
CUM POATE AJUTA PLURIA O COMPANIE ÎN PROCESUL DE REMOTE HIRING
Pluria ajută companiile să adopte un model de lucru hibrid sau remote facilitând accesul în peste 300 de spații de lucru flexibile din România, Spania, Portugalia și principalele țări din LATAM (Mexic, Columbia, Brazilia). Angajații pot accesa nelimitat spații de lucru în regim hot desk sau pot rezerva săli de ședințe pentru întâlniri colaborative direct din aplicația mobilă Pluria, disponibilă în Google Play și App Store. Pe lângă soluția de office management pe care o pune la dispoziție, le oferă companiilor și toate materialele necesare pentru implementare, de la comunicare internă la sesiuni de onboarding și suport chat în aplicația mobilă, într-un mod eficient.
„Credem că prezentul pieței muncii este deja hibrid, așadar ne uităm cu încredere spre viitor. Cu cât companiile vor înțelege mai repede acest aspect, cu atât adoptarea regimului de lucru flexibil va fi mai eficientă și trecerea mai lină“, concluzionează Andrei Crețu.
***
Acest material a fost preluat din cea mai recentă ediție a Revistei HR Manager, 71.
Pentru a accesa un preview, click aici.
Pentru abonare, click aici.