Pandemia a forțat puțin lucrurile în ceea ce privește modul în care muncim. Am fost obligați de împrejurările medicale să stăm în case și să muncim, la fel, de acasă, remote. Companiile au trebuit să se adapteze rapid situației și au făcut în așa fel încât să fie bine. Indiferent de mărimea organizației, în mod sigur au optimizat, modificat, schimbat, adaptat, au avut un proiect în departamentul de resurse umane pentru a crea transparență, viteză de decizie și un customer service intern mai bun. Inițiative care deservesc infrastructura și care nu ai spune că influențează cultura, deși o fac. Orice digitalizare, introducere de platformă, dar și o schimbare simplă de procedură are un efect de domino în cultura organizațională.
În acest sens, Revista HR Manager, în parteneriat cu HUMANISTIC, au organizat cea de-a 15-a ediție a evenimentului Fast Forward. Organizația viitorului. În cadrul acestei ediții s-a discutat despre felul în care tehnologia și dezvoltările tehnologice influențează cultura organizațională.
Pe de o parte, marile companii nu trebuie să mai aibă toți angajații într-un singur loc pentru a fi productivi. Pe de altă parte, micile businessuri trebuie să poată să acționeze precum marile întreprinderi pentru a putea concura pe o piață extrem de competitivă. Dacă în trecut se bazau mai mult pe intuiție pentru a determina ce își doresc clienții, acum au la dispoziție tot felul de sisteme moderne pentru a face acest lucru.
Tot mai multe de companii se folosesc de tehnologie și apelează la servicii precum Skype, VoIP și cloud computing pentru a-și îmbunătăți timpul de reacție și a le oferi clienților un răspuns rapid, dar și pentru a-și sprijini consultanții care lucrează la distanță și pentru a-și extinde businessul. Mai nou, în departamentele de resurse umane, au apărut și câțiva boți care ușurează atât munca omului de HR, cât și accesul la informații al angajatului.
În panelul ediției cu numărul 15, The Digital Human Culture Transformation: The Foundation of Tomorrow, moderat de Iulia Buciuman, Managing Partner HUMANISTIC, au luat parte la discuțiiRaluca Gădiuță, Country HR Leader, HP Inc. Romania, Ramona Ștefania Igreț, Lector universitar, Facultatea de Management, ASE București, Nicoleta Chiriță, People Experience Manager la eMAG și Petronela Sănduleasa, Chief People&Culture Officer, Sezamo România.
Iată pe scurt ce am aflat de la invitații noștri:
În prima parte a discuției, fiecare dintre invitați și-au adus aminte cum a început contactul cu tehnologia, aducând în discuție accesul la „internet café-urile” deschise în orașele lor, de contactul cu Mirc-ul (pentru cunoscători). Au trecut mulți ani de atunci și tehnologia este tot mai avansată, mai accesată și mai folositoare ca oricând.
Nicoleta Chiriță susține că fără tehnologie e-commerce-ul nu ar exista. E-mag este un promotor al tehnologiei făcute online pentru clienți și nu numai.
Ramona Igret susține că digitalizarea este un must have acum, indiferent de ce domeniu am vorbi. Chiar înainte de pandemie existau niște tool-uri în lucru, dar pandemia a grăbit puțin totul așa că au devenit accesibile mai repede decât erau programate. În domeniul educației, pentru ASE, cel ăuțin, în online studenții au acces la toate informațiile necesare învățării și nu numai.
Raluca Gădiuță a spus că tehnologia și digitalizarea înseamnă „we live and breath”. Pentru experiența angajaților, inovație și nu numai, accesează online și digital aproape totul. Digital equity a fost menționat de Raluca. Cu toții au făcut și fac niște „sacrificii personale” – cei care știu mai multe despre digitalizare, îi învață și pe ceilalți și îi ajută în dezvoltare în cee ace privește digitalul.
Petronela Sănduleasa se ghidează după următorul motto: Experiența oamenilor care înseamnă colegi și clienți, uniți pentru tehnologie.
Exemple de proiecte care au funcționat
Raluca Gădiuță a spus că desfășoară 2 proiecte: unul onboard – viitorul angajat descarcă o aplicație care îl însoțește pe tot parcursul trainingului în vederea angajării. Poate vedea acolo toate informațiile necesare și toate departamenele prin care poate trece un angajat.
Al doilea proiect, exclusiv pentru România, este Comunitatea de Coach. Angajații și cei implicați în proiect, încep să practice ușor-ușor. Aveau nevoie de ajutor pentru a câștiga clienți așa că au dezvoltat o platformă care să îi ajute. Momentan funcționează la o scară mică, dar este încă un proiect în dezvoltare și speră să ajungă să fie implementat la nivel global.
Cultura coaching-ului este foarte prezentă în ultima perioadă și se dezvoltă tot mai mult, indiferent de domeniu.
Petronela Sănduleasa a afirmat că tot focusul pentru dezvoltarea internă a fost pe clienți și angajați. Aceasta a vorbit despre Tetra, o platformă intuitivă asemănătoare wikipedia. O platformă care este un fel de bibliotecă de lucru veșnic vie, actualizată. O altă platformă utilă pentru echipa Sezamo este Talent LMS, o platformă de e-learning. O bibliotecă online creată special pentru ei, actualizată de ei, pentru ei și clienți.
Nicoleta Chiriță a precizat că au multe aplicații pe care le dezvoltă pentru aproape toate departamentele. Se lucrează intens pentru aplicații de genul celor de recrutare, să se lucreze cât mai simplu și la obiect. Au dezvoltat un fel de platformă în care sunt analizate, de două ori pe an, activitățile companiei, unde a fost bine, unde a fost mai puțin bine, tocmai pentru a vedea unde este loc de înbunătățiri. Un alt program este de dezvoltare și ghidare a angajaților. Îi ajută să facă față tehnologiei și să afle mai multe informații și despre rolurile care necesită tehnologie mai multă, eventual în vederea unei avansări.
Ramona Igret a spus că Facultatea ASE a dezvoltat un proiect de învățare prin game-ificare. Fiecare om implicat primea un avatar. Fiecare dintre ei primea task-uri și, dacă acumulau suficiente puncte/credite, era ulterior răsplăti și financiar. Acest proiect a fost foarte bine primit și feed-back-ul a fost unul pozitiv, mai ales din partea studenților.
Implementarea tehnologiei în organizație
Raluca Gădiuță susține că implementarea unor procese tehnologice depinde de tehnologia în sine și experiența umană. Se poate implementa tehnologia în funcție de nevoi, de cum identificăm ce ar trebui tehnologizat și de partea de management of change și sustenabilitatea implementării.
Petronela Sănduleasa susține că implementarea unei tehnologii se face având un raport al activității. Încerci să implementezi un proiect în organizație, dar trebuie evaluat în cel mai scurt timp, pentru a vedea eficacitatea acestuia.
Nicoleta Chiriță a povestit despre o platformă în care fiecare dintre angajați oferă feedback. Și asta ajută mult atât pe latura profesională cât și pe partea umană.
Există procese tehnologice care încurcă? Și da și nu. Invitatele noastre susțin că tehnologia este un ajutor, dar nu poate rezolva totul. Poate distorsiona unele informații sau poate face ca procesul de rezolvare a unei situații să fie mai rapid.
Online-ul în educație
Ramona Igret susține că online-ul este foarte util, ne ajută foarte mult să salvăm timp, însă pentru a avea un climat bun, mai ales într-o companie sau la facultate/master, contactul uman este un must have. Engagementul studenților la curs, de exemplu, este determinat de interactivitate, întrebări, jocuri. Dacă este monolog, ai pierdut studentul.
Întreaga discuție din cadrul panelului o puteți vedea accesând link-ul din pagina evenimentului. https://revistacariere.ro/eveniment-cariere/fast-forward-organizatia-viitorului-editia-a-15-a/
Revista HR Manager mulțumește tuturor partenerilor care au făcut posibilă realizarea acestei ediții: HUMANISTIC, Continental, Elanor Solutions, Romanian Software, Accenture Romania, Revista CARIERE; Partener academic: Bucharest Business School cu programele de MBA: International Executive MBA Romano-Canadian si INDE Profesional MBA Romano- Francez.