Acasa Agenda HR Evoluția leadership-ului

Evoluția leadership-ului

10 min citire
0
0
306

„Dacă acțiunile tale îi inspiră pe alții să viseze mai mult, să învețe mai mult, să facă mai mult și să devină mai mult, ești un lider!” – John Quincy Adams

Cât timp au existat lideri, au existat cei care au încercat să determine cum și de ce au avut succes. Leadership-ul în sine nu a evoluat, dar înțelegerea noastră despre el a evoluat. Este important să înțelegeți de ce stiluri de conducere foarte diferite pot fi eficiente, de ce aceleași tehnici de conducere nu vor funcționa în fiecare situație și care stil de conducere se potrivește cel mai bine personalității tale. Toată lumea are potențial de leadership. Înțelegerea acestor concepte vă va ajuta să vă maximizați capacitatea de leadership. Bun venit la evoluția conducerii!

Definirea Leadership-ului

Pur și simplu vorbind, „conducerea” este definită ca „abilitatea de a conduce”. Din păcate, acest lucru nu este de mare ajutor. O definiție mai bună vine din Dicționarul de afaceri online BNET: „Capacitatea de a stabili direcția și de a influența și alinia pe alții către un obiectiv comun, motivându-i și angajându-i să acționeze și făcându-i responsabili pentru performanța lor”. Deși acest lucru este mai descriptiv, nu este substanțial. Nu ne spune ce este de fapt leadershipul, ci mai degrabă ce face.

Caracteristicile unui lider

Semnul unui lider adevărat nu este o funcție sau un titlu deținut, ci este reprezentat de numărul celor  dispuși să-i urmeze. Ca și caracteristici de conducere pe care ar trebui să le aibă un lider putem enumera următoarele: sincer, competent, inspirațional, inteligent, open-minded, curajos, simplu, cu o imaginație bogată.

Jocul digital de astăzi vine cu schimbări și este într-adevăr despre transformare. Directorii vor să știe cum să rămână competitivi într-o lume care se schimbă aparent în fiecare zi. Cum rămâi relevant? Ei bine, oamenii joacă un rol esențial în această transformare. CEO-ul reprezintă conducerea companiei și a angajaților – pe scurt, cultura organizațională. Ceea ce spun directorii generali sau angajații, online, contează astăzi mai mult decât oricând.

Despre evoluția leadershipului și vocea CEO-ului am vorbit în cadrul evenimentului Leadership Reset, organizat de Revista HR Manager în parteneriat cu MMM Consulting. Elisabeta Moraru,  Country Manager, Google România și Cristian Secoșan, CEO, Delgaz Grid au fost cei care, în dialog cu Madi Rădulescu, Executive Coach, MCC, MBA, Managing Partner, MMM Consulting, au expus date importante despre evoluția leadershipului nu doar la nivel de CEO, ci și la nivel de angajat.

Temele de discuție au fost acestea:

  • Cum a evoluat conceptul de leadership în toți acești ani și ce s-a schimbat în lucrul cu oamenii?
  • Ce stă pe agenda unui CEO ca top prioritate acum? Cum facem față diferitelor tipuri de crize prin perspectiva grijii pentru oameni, câte mingi avem în aer?
  • Ce facem concret pentru ca oamenii să acționeze din mindset?
  • Leadership dincolo de rol? Ce te face să pui linistit capul pe pernă după o zi de muncă?
  •  Dacă ar fi să luăm o singură idee de dat mai departe celor ce continuă munca lor, care ar fi aceea?

Elisabeta Moraru a spus că „pentru o companie de tip Google, momentul 10-11 martie a fost decisiv, de când am primit un mail că lucrăm de acasă, însă impactul major a fost doar faptul că nu ne mai vedeam/întâlneam fizic. Noi eram oricum foarte flexibili. O presiune mai mare am resimțit în zona de suport de comunitate. Eu consider că fiecare dintre noi este cetățeanul companiei și fiecare dintre noi este un lider formal sau informal. Fiecare dintre noi preia din această „povară”, din această responsabilitate dar și din satisfacția pe care o avem când lucrurile se întâmplă într-o manieră potrivită.”

Cristian Secoșan susține că „abordarea de leadership din trecut are un fel de conotație un pic diferită față de ce este cum. În ultimii 30 de ani ce s-a schimbat fundamental a fost proporția dintre lideri și manageri. Acum 30 de ani când am început să lucrez la Reșița, într-o fabrică, erau și acolo lideri. Dar nu ne gândeam la momentul respectiv la leaderhip. Ce se schimbă? Generațiile. Nevoia de adaptare la echipă în modul cel mai potrivit, în ideea în care vrei să o modelezi. Diferența fundamentală între stilul de management vechi este faptul că liderul trebuie să fie un exemplu, un model, și ar trebui să fie urmat pentru ceea ce face, nu pentru directivele pe care le dă.”

Elisabeta Moraru a vorbit despre valori, care trebuie să fie deja ale viitorului angajat. Trebuie doar șlefuite, pentru că valorile nu se adaugă, le ai și le auto-educi. Valorile tinerilor din ziua de azi sunt: profunzimea pentru zona de interes, vorbind aici despre pasiunea cu care își fac treburile. Generația nouă ne poate învăța să prioritizăm mai bine, și să stabilim cu o mai mare exactitate granița dintre viața profesională și cea personală.

Cristian Secoșan a experimentat schimburile și mixul dintre generații. Acesta susține că trebuie să existe un echilibru. Valorile oamenilor sunt deja impregnate cumva din timpul copilăriei, de acasă, din familie. Ceea ce rămâne este încrederea. Indiferent de ce faci sau de generația cu care interacționezi, lucrurile trebuie să funcționeze bine.

Pentru a viziona întreg dialogul, click aici.

Pentru a viziona întreg evenimentul accesați pagina oficială.

Photo by Riccardo Annandale on Unsplash

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Human Design for Employee Experience.Trenduri pentru anul care vine

Având în vedere volatilitatea piețelor mondiale o preocupare majoră și perturbările din ul…