de Constantin Pescaru
Perioada 2020-2021 a adus o mare schimbare în viețile noastre. Digitalizarea a căpătat un alt sens – nu mai este doar un trend, ci face parte din rutina noastră zilnică. Însă ce urmează pentru 2022 și ce ne rezervă viitorul apropiat?
Organizațiile care tatonau modul de lucru de acasă și îl considerau mai degrabă un beneficiu extravagant, acum l-au adoptat ca pe o normalitate. Acum managerii urmăresc mai degrabă rezultatele decât prezența fizică. Candidații caută autonomie în modul de muncă.
Toate aceste schimbări se pot exprima în trei cuvinte, consideră Felicia Georgescu, Head of HR & CSR la Sodexo:
ÎNCREDERE, FLEXIBILITATE și ADAPTABILITATE.
Asta pentru că am învățat să avem încredere unii în alții, am câștigat flexibilitate, am învățat să ne adaptăm și să asi-milăm schimbarea. „Dacă în 2020 am fost luați prin surprindere de toate aceste schimbări induse de pandemie, 2021 a fost un an în care am cristalizat toate aceste norme care definesc noua noastră realitate. Am acceptat schimbarea ca pe o constantă în viața noastră, am învățat să ne adaptăm din mers, am îmbrățișat digitalizarea. Și iată că 2022 ne aduce o nouă provocare, despre care încă nu știm cum ne va schimba lumea în care trăim“, spune Felicia Georgescu.
CELE MAI IMPORTANTE LECȚII ÎNVĂȚATE PE PARCURSUL ANULUI 2021
Felicia Georgescu consideră că anul 2021 a adus cu el conștientizarea că spaima și nesiguranța provocate de pandemie nu vor dispărea, atâta vreme cât noi nu ne vom schimba. Altfel spus, neprevăzutul ne poate atinge oricând viețile într-un mod dramatic. Și iată că retrăim acest scenariu și în 2022.
Așa că am rugat-o să ne spună care sunt cele mai importante lecții pe care le-a învățat pe parcursul anului trecut: „Știam că sănătatea este cel mai de preț bun al unui om. Dar ultima perioada ne-a făcut să ne simțim vulnerabili, fragili în fața unui pericol nevăzut. Am înțeles că mai presus de orice trebuie să ne protejăm sănătatea mintală, să ne menținem echilibrul emoțional într-o lume în continuă mișcare. Inteligența emoțională este probabil cea mai importantă competență pe care ne putem baza, deoarece ne ajută să ne înțelegem și să ne controlăm propriile emoții și totodată să percepem și să răspundem pozitiv nevoilor emoționale ale celor din jur.
Răspunsul pozitiv la schimbare se traduce prin capacitatea de a te adapta. Adaptarea înseamnă învățare con-tinuă. Învață în fiecare zi ceva nou, rupe rutina unui fals echilibru, renunță la stereotipuri și prejudecăți și provoacă-ți mintea în noi activități. Nu întâmplător folosirea platformelor de e-learning a crescut de peste trei ori în perioada pandemiei. Am învățat să facem loc activităților educative în viața noastră foarte aglomerată, ceea ce înseamnă mo-tivație, siguranță, echilibru.
Viață este plină de incertitudini, dar împreună am învățat că limitele noastre sunt mult mai largi decât am crezut. Am învățat să facem față incertitudinii vieții în fiecare zi. Am căpătat încredere în forțele proprii, am devenit toleranți la schimbare, flexibili și adaptabili.
Totodată, această perioada m-a făcut să acord o altă valoare unor lucruri simple din viața mea, pe care le bifam în goană de cele mai multe ori. Timpul petrecut cu cei dragi mie capătă o altă dimensiune și sunt recunoscătoare pentru fiecare clipă. Întâlnirile cu colegii au cu totul o altă însemnătate și o altă energie. Le prețuiesc și le trăiesc astăzi cu o altă intensitate“, mărturisește Felicia Georgescu.
ROLUL HR-ULUI
În această perioadă marcată de schimbări profunde și de incertitudini mari, misiunea echipei de HR a devenit poate și mai importantă decât era înainte. În primul rând, preocuparea pentru menținerea stării de bine a angajaților a devenit prioritatea numărul unu – însă nu este atât de simplu pe cât poate părea la prima vedere să ai grijă de toți angajații. Dar nu e nici imposibil. În viziunea Feliciei Georgescu, elementele esențiale pentru menținerea acestei stări de bine sunt:
• comunicarea frecventă,
• dezvoltarea profesională și personală continuă,
• beneficiile flexibile.
„Noi, HR-ul, trebuie să ne asumăm rolul de catalizator și să explorăm continuu noi oportunități de a oferi o experiență plăcută angajatului, experiență care începe dinainte de momentul angajării și se extinde dincolo de spațiul profesional. Experiența angajatului, ca și starea lui de bine, care vine ca o consecință, sunt cuvinte cu înțelesuri largi, diferite pentru fiecare dintre noi. De aceea este important să oferim opțiuni – cu alte cuvinte, flexibilitate, în alegerea elementelor care conduc către starea de bine, precum și ușurința în a le accesa, adică digitalizare“, ex-plică Felicia Georgescu.
Ea susține că lecția cea mai importantă pe care ne-a servit-o această perioadă este despre abilitatea de a ne adapta, de a rezista în fața stresului și de a asimila schimbarea, de a fi pregătiți pentru neprevăzut și de a înțelege că schimbarea, oricât de dificilă ar fi, înseamnă progres.
SURSELE DE PUTERE ALE OAMENILOR
În echipa Sodexo, una dintre sursele importante de energie, care i-a făcut să meargă înainte în ciuda tuturor dificultăților, a fost conștiința colectivă în misiunea lor de a construi, zi de zi, o experiență mai bună pentru oamenii din jur. „Acest sentiment că lucrăm pentru binele celor din jur, precum și spiritul de echipă ne dau forță de a merge mai departe, curajul de a fi imperfecți, energia de a ne continua misiunea“, explică Felicia Georgescu.
Cât despre munca de acasă, aceasta are plusuri și minusuri. Deși ne oferă într-o foarte mare măsură un echilibru al timpului, ne lasă și un mare gol. Avem nevoie de interacțiune directă, avem nevoie să menținem acel sentiment de apartenență la grup. De aceea, Sodexo s-a adaptat rapid la un mod de lucru hibrid, iar decizia actuală este ca angajații să vină la birou doar atunci când contează, când simt nevoia de interacțiune directă sau când știu că doar așa pot fi mai eficienți și mai agili.
CARE VA FI ROLUL UNUI LIDER DE HR PE VIITOR
Rolul unui lider HR este acela de a crea o cultură organizațională agilă, capabilă să asimileze schimbarea și să identifice noi oportunități, menționează Felicia Georgescu. Evident, nu există o rețetă care să se potrivească peste tot. Poate însemna construirea de competențe noi, un nou model organizațional, un nou mod de lucru, un nou stil de leadership.
Cert este că un lider HR trebuie să construiască acea cultură organizațională care să trezească prețuire, ata-șament, dorință – astfel încât să asimileze natural talente și să le ofere un context prolific de dezvoltare, consideră Felicia Georgescu, care adaugă că admirația față de brand și față de organizație trebuie să existe înainte de angajare.
Acest material a fost preluat din
numărul 70 al Revistei HR Manager.
Click aici pentru preview-ul numărului 70.
Pentru abonare, click aici