Acasa Agenda HR De ce suntem inundați de fake news

De ce suntem inundați de fake news

3 min citire
0
0
588

Fenomenul știrilor false este de îngrijorător, căci are efecte vizibile în societate. Și fiecare dintre noi este responsabil să facă ceva pentru a stopa răspândirea neadevărurilor.

Larisa Ghițulescu, critic de media și analist de falsuri, cu background în jurnalismul de afaceri, a studiat în ultimii zece ani mecanismele de influență în diverse evenimente majore cu impact social, din domenii diverse, și a identificat șase mari cauze pentru care manipularea și falsul s-au amplificat:

1. Slaba pregătire a jurnaliștilor activi, care populează câmpul profesional ( efect firesc al istoriei, respectiv al evoluției afacerilor de presă din România după 1990);

2. Controlul editorial / setarea agendei vine deseori din afara nucleului redacțional, interesul publicului nu mai este servit cu prioritate (efect al globalizării afacerilor și al politizării noilor actanți media: branduri, influenceri, bloggeri, regizori, activiști, fundații, PR-iști, publicitari, utilizatorii de internet etc);

3. Dezvoltarea tehnologiei în ultimul deceniu (efect al noii revoluții, cea digitală);

4. Schimbarea modelului de business în industria comunicării (efect al comasării punctelor 2 și 3);

5. Sursele utilizate în producția și distribuirea de conținut sunt tot mai poluate (efect toxic al mutațiilor produse în societate);

6. Manipularea-instant, care speculează emoțiile și instinctele primare ale omului.

Dezbaterea despre știrile false este însă de dată recentă, și nu doar în România, ci la nivel global. Și asta pentru că accesul rapid și ieftin la tehnologiile care produc și distribuie conținut în timp real fac ca fenomenul falsului să ia amploare.

O altă concluzie este fie că suntem studenți, profesori, ziariști, comunicatori, manageri, sportivi, vânzători, medici sau ingineri, este aproape imposibil să detectăm cu rapiditate falsul acolo unde nu ne pricepem, din cauze diverse:

✓ volumul enorm de informații care ne invadează spațiul profesional și personal;
✓ graba cu care le procesăm;
✓ manipularea emoțională căreia îi cădem captivi;
✓ convingerile personale de la care ne e greu să abdicăm;
✓ ne lipsesc instrumentele de contracarare a falsului – gândirea critică și informația obținută din surse nepoluate.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…