Acasa Agenda HR Cum să fii un manager eficient

Cum să fii un manager eficient

20 min citire
0
0
193

de Doru Dima

Unii manageri îi inspiră şi îi motivează pe angajaţii lor, dar eşuează categoric în creşterea nivelului lor de engagement. Se pare că industria divertismentului a creat reţeta perfectă a personajului “manager slab”. Deci de ce nu reuşesc să înţeleagă managerii adevăraţi cum să fie mai eficienţi?

Potrivit unui studiu recent, angajaţii aleg să părăsească un loc de muncă dintr-o companie în primul rând din cauza relaţiei cu managerul sau cu colegii. Oamenii demisionează din cauza altor oameni, nu a locului de muncă propriu-zis.

Din experienţa mea, singura constantă a tuturor managerilor foarte buni cu care am lucrat este că NICIODATĂ nu încetează să se dezvolte şi să înveţe. Unii dintre colegii mei s-au întors la Facultatea de Psihologie pentru a continua studiile de masterat, unii au urmat cursuri online, iar anumiţi directori de marketing citesc cărţi de psihologie pentru a-i înţelege mai bine pe oamenii lor. Unul dintre prietenii mei meditează şi practică în mod constant conştientizarea deplină (mindfulness) pentru a fi mai eficient în munca sa. Este adevărat, este irlandez.

Sunt multe lucruri diferite pe care managerii le pot face pentru a creşte din punct de vedere profesional, dar este important să ne uităm la sarcinile obligatorii pe care managerii eficienţi le îndeplinesc constant.

Managementul este o muncă de echipă. Un manager eficient îşi asumă responsabilitatea de a se fi asigurat că fiecare persoană din departamentul lui se descurcă bine şi că echipa va obţine rezultatele dorite. Pentru a fi un manager de succes, ai nevoie de un bagaj de cunoştinţe complet şi de un set de abilităţi bine dezvoltat. Cele mai întâlnite nouă trăsături şi activităţi manageriale includ: comunicarea, leadership-ul, adaptabilitatea, relaţiile cu alţi oameni, dezvoltarea lor şi dezvoltarea personală, delegarea, echilibrul alimentar şi tonusul.

  1. Comunicaţi

Un manager cu abilităţi de comunicare dezvoltate poate să vorbească la fel de bine cum poate să asculte. Sau invers, ştie mai ales când şi cum să asculte înainte să vorbească. Managerii care comunică eficient sunt capabili să proceseze informaţiile şi să le transmită clar înapoi către echipa lor.

Managerii eficienţi pot să înţeleagă, să descifreze şi să le explice angajaţilor viziunea companiei, pentru a creşte productivitatea. În schimb, managerii ineficienţi vor pierde esenţialul din ce li se spune, nu vor conştientiza impactul asupra echipei sau nu vor reuşi să discute mesajul cu angajaţii.

  1. Conduceţi

Leadership-ul este un atribut crucial pe care mulţi manageri nu îl au, în ciuda faptului că este absolut necesar poziţiei ocupate. Promovarea angajaţilor care obţin cele mai bune rezultate este un lucru comun în companii, dar, deseori, cel care vinde cel mai mult nu va fi şi cel mai bun manager. Adevăraţii lideri inspiră încredere, oferă o direcţie şi sunt capabili să împartă responsabilităţile cu membrii echipei. Crează cadrul pentru un grad ridicat de engagement.

  1. Adaptaţi-vă

Abilitatea de a se adapta este, de asemenea, un factor important care contribuie la eficienţa managerilor. Dacă un manager este capabil să se adapteze rapid unor circumstanţe neaşteptate, va fi capabil să se orienteze şi pentru a conduce echipa sa. Adaptabilitatea înseamnă şi că un manager poate să gândească creativ şi să găsească soluţii noi problemelor diverse.

  1. Construiţi-vă relaţii

Managerii eficienţi ar trebui să se străduiască să-şi dezvolte relaţii personale de muncă cu echipa lor. Este mult mai probabil ca angajaţii să depăşească aşteptările atunci când au încredere în managerul lor. Atunci când un manager stabileşte o relaţie cu angajaţii, le oferă încredere şi îi face să se simtă apreciaţi. Angajaţii care se simt apreciaţi sunt mai doritori să lucreze din greu şi să depună mai multe efort atunci când este nevoie.

  1. Dezvoltaţii pe ceilalţi

Cei mai buni manageri ştiu atunci când angajaţii lor au nevoie de dezvoltare şi găsesc modalităţi prin care să se asigure că aceste oportunităţi de dezvoltare sunt disponibile şi de succes. Dezvoltarea celorlalţi include cultivarea talentului individual şi motivarea lor pentru a-şi îndrepta acest talent spre productivitate.

  1. Dezvoltaţi -vă pe voi înşivă

În sfârşit, un manager eficient este atent la dezvoltarea personală. Pentru a reuşi să-i conducă şi să-I dezvolte pe ceilalţi cu succes, managerii trebuie să lucreze la propria lor dezvoltare. Un manager care doreşte în permanenţă să-şi îmbunătăţească abilităţile, să înveţe constant şi să-şi folosească talentul natural la potenţialul maxim, va fi capabil să motiveze angajaţii pentru a avea un comportament asemănător.

  1. Delegaţi

Dacă vrei să fi un bun manager trebuie să ştii cum şi când să delegi. Folosirea unor concepte simple de delegare cum ar fi “Delegarea în şase paşi” ne ajută să creştem atât productivitatea cât şi eficienţa. Delegarea este o abilitate anume pe care nu o întâlnim foarte des la managerii români. Majoritatea acestora preferă să facă ei decât să-şi înveţe subordonaţii cum şi ce să facă.

  1. Faceţi sport

Un manager eficient este un om cu un tonus ridicat. Capacitatea de a muncii susţinut, de a găsi soluţii noi, spiritul competitiv, mintea limpede, dorinţa de performanţă au legătură strânsă cu sportul. Faceţi sport, încurajaţi-vă ubordonaţii să facă sport. Jucaţi tenis de câmp sau e masă, înotaţi, schiaţi, alergaţi, mergeţi cu bicicleta, plimbaţi-vă, aceţi sport susţinut cel puţin 45 de minute pe zi. Nu aveţi timp. Nici o problemă, faceţi-vă. Dictonul “minte sănătoasă în corp sănătos“ se aplică cu mare succes în organizaţii.

  1. Mâncaţi fructe şi legume

Aţi mâncat azi minim 5 legume şi/sau fructe diferite? De diferite culori? Dacă da atunci aveţi şansa ca energia voastră să fie ridicată.Încercaţi să începeţi ziua cu fructe iar pe parcursul zilei să completaţi necesarul de vitamine şi energie până la minim 5 fructe şi legume.

Managementul eficient este compus din mai multe componente-cheie, şi nu este uşor de realizat. Organizaţiile trebuie să recunoască trăsăturile asociate cu managemnetul de succes, iar apoi să-i promoveze pe angajaţi, bazându-se pe aceste trăsături. Angajaţii care aduc cel mai mult profit nu vor fi neapărat cei mai buni manageri, dar cei care dovedesc aceste nouă atribute vor fi cu siguranţă eficienţi şi vor avea succes în roluri care ţin de management.

Învăţaţi continuu, mâncaţi cu cap şi faceţi sport. Astfel succesul este foarte aproape de voi.

 

Alte elemente, care contribuie la creşterea eficienţei manageriale, prezentate de Dr. psih. Doru Dima, la evenimentele organizate de Revista HR Manager şi Revista CARIERE, în 2015.

În lumea VUCA organizațiile au nevoie de lideri

Volatilitatea, incertitudinea, complexitatea şi ambiguitatea (VUCA) descriu lumea în care trăim. Conceptul VUCA a fost dezvoltat de armata americană la sfârşitul războiului rece şi devine tot mai des folosit astăzi în comunitatea HR, pentru că descrie noua normalitate. Volatilitatea arată rata rapidă de schimbare, nesiguranţa este dată de lipsa clarităţii legate de viitor, complexitatea lumii face ca în diverse colţuri să se întâmple diverse evenimente iar ambiguitatea este dată de faptul că nu putem explica tot ceea ce se întâmplă.

“În lumea VUCA organizațiile au nevoie de lideri care: pot vedea dincolo de ceața dată de ambiguitate, sunt confortabili să fie inconfortabili, pot gestiona complexitatea, pot reacționa și se pot adapta rapid“, afirma Doru Dima la evenimentul HR Strategic, organizat pe 12 noiembrie, de Revista HR Manager, la Hotel Intercontinental Bucureşti, eveniment centrat pe importanța elaborării planului strategic de Resurse Umane în dezvoltarea organizaţiei.

IQ-ul îți aduce locul de muncă dar EQ-ul te promovează

În condiţii de volatilitate, incertitudine, complexitate şi ambiguitate, trei calităţi standard îi definesc pe cei mai buni lideri: inteligenţa, emoţia sau inteligenţa emoţională şi motivaţia – imboldul, susţine Doru Dima. “De multe ori se spune faptul că IQ-ul îți aduce locul de muncă, dar EQ-ul te promovează“, spune Dima.

În ceea ce priveşte imboldul, studiile arată că abilitatea de a te motiva pe tine și pe ceilalți spre a acționa, contează într-o proporție mai mare cu 16% pentru un leadership eficient.

Liderii VUCA au nevoie de valori şi de învăţare pentru a fi capabili să-și adapteze gândirea și comportamentul foarte repede, pentru a fi Agile Learners.

Setul de valori al unui lider a devenit o nouă monedă, iar felul în care se reflectă asupra unei organizații poate avea un efect semnificativ pentru succesul ei.

“Liderul trebuie să se ţină de cuvânt pentru a avea încrederea oamenilor săi şi să le acorde credit acestora înainte de a-l cere, să dialogheze şi să asculte punctele de vedere ale celorlalţi şi să îşi controleze propriul EGO”, precizează Doru Dima.

Aşa cum spunea cunoscutul scriitor şi futurolog american Alvin Toffler: “ Analfabeţi nu sunt cei care nu ştiu să scrie şi să citească, ci aceia care nu ştiu să înveţe şi să reînveţe.”

Pentru a ne adapta noilor condiţii este nevoie de schimbarea comportamentelor, care se poate realiza numai prin schimbarea tiparelor mentale. Iar pentru asta avem nevoie de încredere şi de voinţă.

Când schimbi întrebările, schimbi și rezultatele

Recompensele inadecvate, spaţiile de birouri care omoară productivitatea, lipsa dezvoltării personale, colaborarea ineficientă, negativismul, frica de eşec şi şefii care le ştiu pe toate sunt şapte factori demotivanţi, a spus Doru Dima la evenimentul Sales Team UPgrade, organizat de Revista CARIERE, pe 5 noiembrie 2015, la Hotel Sheraton din Bucureşti

Dima a prezentat câteva recomandări legate de motivare și automotivare. Astfel, managerii pot să creeze mediul în care oamenii să se automotiveze, prin renunțarea la întrebări demotivante precum: „Ai adus bani?”, „Ai vândut azi?” sau „Câte întâlniri ai programat?”. Aceste întrebări pot fi înlocuite cu altele precum: „Cum ai rezolvat această situație în trecut?” sau „Ce ai încercat până acum?” Doru Dima consideră că atunci când schimbi întrebările, schimbi și rezultatele. „Întrebările ar trebui să fie centrate pe proces, nu pe rezultate”, spune Dima.

Doru-DimaDr. psih. Doru Dima

Fondator Dima Consulting Grup şi Profiles International România

Doru Dima este Doctor în Psihologie Organizaţională, antreprenor şi manager de succes, cu o experienţă de peste 18 ani în domeniul Resurselor Umane. El a publicat numeroase lucrări ştiinţifice şi de business, fiind şi fondator al mai multor companii printre care Dima Consulting Group şi Profiles International România, ambele poziţionate printre principalii jucători ai pieţei de consultanţă.

 

 

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa atena.enea
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Munca de acasă, un nou trend de flexibilizare a relaţiilor de muncă

Nevoia angajatorului modern de a apela la opţiuni cât mai flexibile de utilizare a resurse…