Acasa Performance Cum găsim cele mai bune soluții pentru sănătatea angajaților?

Cum găsim cele mai bune soluții pentru sănătatea angajaților?

19 min citire
0
0
1,082

Sunt ani de când vorbim de burnout, work-life-balance, anxietate și explorăm orice ar putea aduce echilibrul: suntem deschiși la a vorbi despre somn, parenting, hobby, relații de iubire și tratăm „resursa umană” ca om. Om cu probleme, om cu emoții. Nu există soluții imediate pentru adaptarea la noua realitate, dar un lucru e sigur: este nevoie de o abordare nouă, mai empatică, mai implicată, mai atentă la nevoile angajaților. Așadar, cum poate o companie să se asigure de sănătatea și siguranța psihologică a angajaților?

Rețeaua de sănătate REGINA MARIA observă un interes în creștere de 300% pentru serviciile de psihoterapie, față de perioada pre-pandemică, iar numărul abonaților care beneficiază de cel puțin 3 ședințe de psihoterapie acoperite de companie s-a dublat față de anul trecut. Despre acest subiect am discutat cu Georgiana Andrei, Director Vânzări Divizia Abonamente REGINA MARIA, în cadrul evenimentului FAST FORWARD. ORGANIZAȚIA VIITORULUI, Ediția a XVII-a, care a avut ca temă „fie Challenger Mindset for Leaders. Is Wellbeing the New Engagement?“ Georgiana Andrei a acceptat provocarea de a răspunde tuturor întrebărilor pe acest subiect important.

Este wellbeingul un subiect pentru REGINA MARIA?

Sigur că da. Wellbeingul este un subiect la care suntem foarte atenți, încă din 2019, atunci când am lansat programul Corporate Sano. În 2019 investițiile în wellbeingul angajaților erau un „nice to have“ și multe din discuții se purtau în direcția demonstrării ratei de recuperare a investiției, oamenii de HR fiind nevoiți să justifice cât mai obiectiv necesitatea investiției. Odată cu pandemia, subiectul wellbeing a devenit unul strategic și pentru companiile din România și observăm că bunăstarea psiho-emoțională a devenit la fel de importantă ca sănătatea fizică.

Toate soluțiile, serviciile și produsele noastre evoluează odată cu nevoile partenerilor noștri, astfel că anul trecut REGINA MARIA a preluat Clinica de psihoterapie Oana Nicolau, înglobând, astăzi, peste 130 de psihoterapeuți. În prezent, abonamentele medicale, pe lângă specialitățile de medicină primară și prevenție, sunt completate de servicii de terapie și consiliere psiho-emoțională pentru angajați. Observăm o creștere de 300% pentru serviciile de psihoterapie față de perioada pre-pandemie, ceea ce ne confirmă că abonații sunt preocupați atât de sănătatea fizică, dar și de bunăstarea emoțională.

Numărul abonaților REGINA MARIA care beneficiază de cel puțin 3 ședințe de psihoterapie acoperite de companie s-a dublat față de anul trecut. Peste 70% dintre angajați consideră companiile răspunzătoare de wellbeingul lor, iar angajatorii înțeleg importanța investițiilor în această direcție. Companiile au oferit acces pentru peste 70.000 de angajați la programe de wellbeing axate pe sănătatea psiho-emoțională, dar și la screeninguri.

Medicii voștri au fost instruiți să se uite și la acest aspect, al wellbeingului? S-a schimbat modul în care faceți medicina muncii?

Mulți parteneri au observat că în rapoartele de medicina muncii, între recomandările pe care le primesc în fiecare an de la medicii specialiști, sunt tratate cu prioritate cele cu privire la stres și sănătatea psiho-emoțională, pe aceeași poziție cu oftalmologia sau recomandările de ergonomie. Medicii noștri de medicina muncii au învățat să privească holistic sănătatea angajaților. În legătură cu siguranța și sănătatea la muncă, acum 2 ani am lansat și cursurile de prim ajutor psiho-emoțional. Credem că, așa cum cursurile clasice de prim ajutor sunt obligatorii pentru un anumit procent din angajați, la fel este necesar să se întâmple și în cazul celor de prim ajutor psiho-emoțional.

Medicii noștri de medicina muncii au ca partener echipele de psihoterapeuți, împreună cu care găsesc cele mai bune soluții pentru a se raporta corect la stres și la afecțiunile pe care le generează. Suplimentar, ca suport pentru angajați, avem o linie telefonică disponibilă 24/7 unde se poate discuta cu un specialist în momentele de teamă, panică sau stres. În acest moment, peste 40.000 de angajați au acces la Terapeutul de Gardă.

Dacă analizăm topul celor mai accesate specialități, vom observa că sunt specialități care au o legătură puternică cu sănătatea psiho-emoțională. Vorbim de cardiologie, endocrinologie sau dermatologie, specialități a căror pondere a crescut în totalul vizitelor și care pot fi influențate de stres și anxietate, dar și problemele de sănătate fizică pot avea, de asemenea, un impact negativ asupra stării psihologice a pacientului.

Din experiența ta ca manager, cum îți dai seama, uitându-te la echipa ta, când apare o problemă de wellbeing?

Jobul managerului nu este deloc simplu, mai ales într-un context în care nu mai există același nivel de interacțiune fizică cu colegii. Pentru mine, să spunem că a fost un pic mai ușor, deoarece noi am lucrat fizic sau cel mult hibrid în toată perioada asta.

Dar chiar și atunci când ești fizic la birou e dificil să înțelegi cum se simte un om din perspectiva wellbeing. Pentru mine, cursul de prim ajutor psiho-emoțional a fost de mare ajutor. M-a învățat la ce să fiu atentă și cum să abordez situații pe care în trecut poate nu aș fi vrut să le deschid de teama de a nu fi intruzivă. Am învățat că este important să acord atenție evoluției numărului de con&icte din echipă sau să observ când un coleg este mai apatic sau mai neglijent cu aspectul lui, față de cum era în trecut – toate acestea fiind semne că ceva nu e în regulă. În wellbeing nu există „one size fits all“, și asta face jobul managerilor și mai dificil.

Ți s-a întâmplat vreodată să fii în pragul unui burnout?

Nu am avut niciodată burnout diagnosticat, dar au fost perioade în care am fost copleșită, o realitate în care, probabil, ne trezim mulți dintre noi. Suntem generația care are părinți de care trebuie să aibă grijă, copii cu problemele copilăriei sau ale adolescenței și ajungem în situații în care simțim că suntem depășiți. Consider că prevenția este importantă și, lucrând într-un domeniu în care vorbim mult despre acest comportament și despre sănătatea psiho-emoțională, am învățat să fiu mult mai atentă la mine, la nevoile mele, și să accesez sistemele de suport disponibile cât mai din timp.

Vin către voi și companii din zona IMM-urilor?

În ultimii ani, observăm următorul trend în rândul clienților noștri: achiziția de pachete medicale mai complexe, cu mai multe servicii incluse; servicii complementare abonamentului, precum pachetele de psihoterapie și programe de wellbeing, cum ar fi Corporate Sano. Companiile sunt preocupate de bunăstarea angajaților și le oferă acestora pachetele medicale de care au reală nevoie în contextul actual. Observăm acest comportament atât la companiile mari – cu mii de angajați, cât și în companiile de tip IMM.

Obiectivul nostru, ca partener al angajatorilor, este să construim împreună programe personalizate care contribuie la o mai bună sănătate fizică și psiho-emoțională a angajaților, focusul nostru fiind în special pe zona de prevenție inclusă în abonamentele medicale. Echipele de HR au rolul de a crea sistemul care să ofere suport. Pornind de la acest sistem, este treaba fiecăruia dintre noi să avem grijă de noi. Oamenii de HR pot continua să consolideze cadrul care ne oferă siguranța că putem vorbi deschis despre problemele psiho-emoționale cu care ne luptăm.

Este normal să putem spune: „Astăzi nu sunt bine“ – la fel de normal cum spunem „Mă doare măseaua“. Vorbim din ce în ce mai mult despre un viitor atipic al modului în care arată piața muncii. Au apărut aceste joburi bazate pe proiecte sau colaborări.

Cum arată viitorul echipei/echipelor de vânzări? Care ar fi schimbările pe care tu deja le vezi, apropo de cum arătau echipele înainte și cum arată acum?

Mă uit spre viitor și singurul lucru pe care pot să îl remarc cu siguranță este incertitudinea; lucrurile se vor schimba, nu știm exact în ce fel. Conceptul de wellbeing, însă, consider că este și o să continue să fie prezent mult timp de acum încolo. Multe din joburile de astăzi nu încep și nu se încheie cu o descriere foarte clară. Lista așteptărilor este deschisă, de ambele părți – angajat și angajator, și este difi- cil să apară progresul dacă nu încercăm să ne depășim limitele. Însă, consider că implicarea solicitată de angajatori se poate obține doar atunci când ești bine cu tine. Este opusul conceptului Quiet Quitting. Companiile sănătoase au angajați sănătoși. Este foarte greu să fii creativ, să te depășești, fără să te simți bine atât din punct de vedere psiho-emoțional, cât și fizic.

Întrebare din public: puteți aplica un program wellbeing hibrid?

Atunci când lucrăm cu partenerii noștri, încercăm să înțelegem cât mai bine care este specificul lor. De cele mai multe ori, când construim calendarele pe termen lung (standardul este de 1 an), companiile fac un mix de evenimente online și evenimente fizice care atrag angajații la birou cu scopul de a interacționa live. Fiecare program de wellbeing este personalizat, în funcție de specificul companiei. Noi am observat că funcționează foarte bine programele în care liderii companiilor sunt implicați activ, indicând că acest topic este unul relevant pentru angajați. De exemplu, evenimentele care presupun interviuri între liderii companiilor, psihoterapeuți, medici și chiar angajați sunt foarte accesate – fie că vorbim de prezență fizică sau online.


Acest material a fost preluat din Revista HR Manager cu numărul 74.

Pentru un scurt preview, click aici.

Pentru abonare, click aici.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Performance

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…