Provocările actuale ale departamentelor de resurse umane au fost pe larg dezbătute la HR Workshop Marathon 2019. Audiența a fost activă și implicată iar temele dezbătute au acoperit acele arii din HR care îi preocupă pe cei responsabili de cea mai importantă resursă a unei companii, oamenii.
Ce vă vine în minte atunci când vă gândiți la încredere ?
Dimineața a început cu un exercițiu despre încredere. La workshop-ul Cultura de Organizaţie susținut de Iuliana Stan, Managing Partner, Human Synergistics, participanții au fost invitați să scrie pe o foaie ce le vine în minte atunci când se gândesc la încredere. Fiecare participant a verificat apoi dacă există cuvinte în comun cu cei din jur. Concluzia? Ne raportăm diferit la o idee iar dacă nu este explicată cum trebuie, nu poți obține rezultate. De aceea este foarte important ca fiecare om dintr-o organizație să știe ce are de făcut și mai ales de ce face acel lucru.
Potrivit Iulianei Stan organizațiile se împart în trei mari categorii:
- Constructiv: care încurajează atingerea scopului organizației prin dezvoltarea oamenilor – promovează colaborarea și sinergia;
- Agresiv/Defensiv: în care oamenii își văd propriile interese în detrimentul interesului organizației – provoacă stres și fluctuații în performanță;
- Pasiv/Defensiv: în care oamenii se subordonează organizației – creativitatea și inițiativa sunt sufocate.
În cadrul workshop-ului participanții au putut să vadă cum arată circumplexul organizației lor și ce pot face pentru ca partea constructivă să predomine.
HR-ul poate să creeze valoare
Resursele umane traversează o perioadă de continuă schimbare iar pentru a susține provocările cu care se confruntă organizațiile zi de zi, dincolo de livrarea de produse și procese care să-și merite banii (valoare pentru bani), HR-ul poate să adauge valoare și, mai ales, să creeze valoare.
În cadrul workshop-ului HR Transformation [Organizational Design&Development], Roxana Mocanu, Chief Game-Changer Noosfera (ITOL& CIPD HR Enterprise) a prezentat un instrument de diagnostic digital care măsoară modurile diferite în care oamenii au tendința să facă lucrurile. Potrivit acesteia instrumentul arată că sunt cinci profiluri într-o organizație: The Game-Changer (are viziunea), The Strategist (elaborează planul), The Implementer (cel care pune planul în aplicare), The Polisher (îmbunătățește rezultatul până la excelență), The Play Maker (obține cele mai bune idei de la toți ceilalți, în vederea îndeplinirii obiectivelor).
Rolul HR-ului este să modeleze talentele pentru a construi organizația în așa fel încât să asigure avantajul competitiv al acestuia. Este util să-ți descoperi game-changerii din organizație. Și este util să știi că toți oamenii, nu numai game-changerii, pot contribui la schimbarea jocului, sunt câteva dintre concluziile workshop-ului susținut de Roxana Mocanu.
Principalele greșeli pe care oamenii le fac în negociere
În “Decalogul negocierii”, workshop susținut de Sabin Gîlceavă, fondator și consilier în negociere la Leverage, cei prezenți au aflat care sunt cele mai importante reguli de care să ții cont într-o negociere. Chiar dacă nu suntem tot timpul conștienti de acest lucru, majoritatea situațiilor cotidiene sunt negocieri. Și chiar dacă ne dorim întotdeauna, ca și în viață în general să fim câștigători, e important să știm că într-o negociere trebuie să ții cont și de nevoile celuilat.
„Negocierea de succes este atunci când îmbini cei trei piloni ai negocierii: puterea, persuasiunea și tocmeala. Fiecare dintre aceștia presupune anumite abilități. Nu neapărat abilitatea de a împărți la doi sau de a face o adunare și o scădere mă face pe mine convingător ci poate modalitatea de a pune problema. La fel cum în relațiile de business puterea nu e neapărat în mâinile uneia dintre părți. Depinde de cum mă pregătesc pentru asta. Puterea vine din interesul pe care-l am sau din alternativele pe care le am.(…) Negociatorii abili se pregătesc și planifică cu grijă așa încât să știe ce îl costă dacă vinde acel ceva (bun sau serviciu) și ce ar trebui să obțină din acel schimb.”, spune Sabin Gîlceavă fondator și consilier în negociere la Leverage.
Una dintre principalele greșeli pe care oamenii le fac în negociere este că încearcă să convingă pe celălalt pornind de la propria logică. Și de fapt nu încearcă să înțeleagă ce își dorește cel din fața lui a explicat Sabin Gîlceavă.
Public speaking, abilitatea viitorului
Abilitatea de a-ți vinde ideile este abilitatea viitorului dar și a prezentului în egală măsură. De cele mai multe ori când avem o prezentare, un discurs, problema este de regulă la modul de abordare și nu la conținut.
Andrei Dunuță le-a explicat celor prezenți la workshop-ul „Selling HR ideas IN/OUT” că abilitatea de a face prezentări ține de matematică. „Sunt KPI, sunt altgoritmi ca în orice alt domeniu și trebuie să-i înveți și apoi să-i practici”. De altfel, cei prezenți în sală au avut ocazia să experimenteze ca exercițiu prezentarea în public a unei idei.
„Nu conținutul e problema, provocarea este cum traducem conținutul în limbajul audienței. Uneori vorbim despre lucruri cu miză mare, despre proiecte care schimbă organizația, despre cum poți să convingi un om din C level că dacă facem așa vom avea o altă cultură organizațională, vom descoperi noi lideri etc. Nimeni nu iubește vorbitul în public. Vorbitul în public este un instrument care schimbă modul în care oamenii gândesc, devin spontani, structurați. Are alte valențe.”, a fost unul dintre mesajele transmise de Andrei Dunuţă Trainer și Fondator, SELFTRUST Academy.
Productivitatea extraordinară
Workoshop-ul Cele 5 alegeri ale productivității extraordinare – Managementul deciziilor, atenției și energiei într-un mediu „disruptive” a fost susținut de Nicolae Moldovan, Managing Director, FranklinCovey Romania şi Mircea Popescu, Client Partner, FranklinCovey România. Pentru că lumea nu mai este liniară, nici informațiile și opțiunile nu mai vin către noi liniar. Astfel, atenția noastră este asediată, noi suntem copleșiți și este posibil să fim îngropați de vii sub pietrișul de zi cu zi. Dar dacă separăm eficient lucrurile importante de cele mai puțin importante și învățăm să facem un management eficient al deciziei, atenției și energiei noastre, fiecare dintre noi poate face lucruri extraordinare – acele lucruri care ne împlinesc și ne aduc satisfacție.
Totul este să facem diferența dintre ce este necesar, ce ne distrage atenția, ce ne risipește resursele și ce reprezintă o investiție optimă a resurselor noastre, pentru a ajunge la productivitate extraordinară.
În acest sens, avem cinci alegeri de făcut:
1. Să facem lucrurile importante (să nu reacționăm la urgențe).
2. Să țintim extraordinarul (să nu ne mulțumim cu ordinarul).
3. Să așezăm pietrele mari (să nu sortăm pietrișul).
4. Să stăpânim tehnologia (să nu-i permitem să ne stăpânească).
5. Să ne alimentăm energia (să nu ne extenuăm).
Cum ar fi munca noastră dacă am avea lideri inteligenți emoțional?
Diana Voicu, Senior Learning Architect, MMM CONSULTING INT’L și-a numit prezentarea „Rațiune și simțire”. A fost o incursiune în ipotezele invizibile, care fundamentează procesul de luare a deciziilor, motivația și optimismul. Sesiunea Dianei a constat în exerciții practice legate de cercuri vicioase și virtuoase și modul în care se poate schimba cel puțin un lucru – fie la nivel de gând, sentiment sau comportament – astfel încât fiecare să genereze schimbări pozitive în viața profesională sau personală.
Ea le-a oferit participanților și un sfat important despre cum pot să transforme la locul de muncă un cerc vicios într-unul virtuos: „Lucrați ca oamenii să își aducă recunoaștere unii altora – acest lucru nu dă greș niciodată!”
„Ne dorim cam același lucru indiferent de ce vârstă scrie în buletinul nostru”
Când vine vorba de diversitate, provocarea este „cum creezi un loc de muncă în care diferențele dintre generații să fie percepute ca sursă de creștere atât pentru echipă cât și pentru organizație”. Cheia principală este să știi cum să comunici cu fiecare generație. „Și mai important este să nu te iei pe tine ca unitate de măsură în raport cu ceilalți, a afirmat Raluca Radu Mental Training Consultant, SuperAchievers, in cadrul sesiunii Diversitatea generațiilor în organizație – Cum le gestionăm, susținut la HR Workshop Marathon 2019.
Raluca Radu a vorbit despre conceptul de diversity management. „A face managementul diversității nu este numai despre a cunoaște calitățile generațiilor. Cheia principală este să știi cum să comunici cu fiecare generație. Să știi ce este important pentru ei și să stii cum să comunici cu fiecare, pentru că am văzut (n.r. din prezentare) indiferent de generație (n.r. X,Y,Z) avem elemente comune. Din start, ca oameni ne dorim cam același lucru, indiferent de ce vârstă scrie în buletinul nostru”.
Mulțumim celor care au susținut acest eveniment:
Partenerilor:
- Human Synergistics
- Noosfera
- MMM Consulting
- Leverage
- SPEAKINGS POWERED BY SELFTRUST Academy
- FranklinCovey România
- SuperAchievers
Partenerului anual:
- Romanian Software
Partenerilor de organizare:
- La Fântâna
- Kafune
Credit foto: Daniel Tolea, Paparatzi Studio, paparatzi.ro