de Szilard Kacso
Ştiinţa fericirii în organizaţii
Auzim tot mai des despre conceptul de „fericire”. A devenit parcă o tendinţă să fii fericit. Este ca şi cum cel mai ,,la modă accesoriu” pe care îl poţi avea este zâmbetul şi starea de fericire. Trebuie să fim fericiţi, însă de multe ori percepem greşit fericirea şi aportul pe care aceasta îl poate avea.
Există percepţia că un concept atât de intangibil precum „fericirea” nu poate fi cuantificat. Prin urmare suntem destul de sceptici cu privire la beneficiile pe care aceasta le-ar promite. Trebuie să facem însă diferenţa între fericirea individuală şi cea organizaţională. Din perspectiva celei de-a doua, studiile şi interesul pentru concept au evoluat foarte mult, astfel că putem vorbi deja de „ştiinţa fericirii”. Există studii, instrumente, scale, toate validate ştiinţific, care ne ajută să cuantificăm drumul de la zâmbet la fericire organizaţională.
A fi fericit este probabil cel mai important scop pe care şi-l setează oamenii. Fericirea la locul de muncă este mai mult decât râs şi voie bună. Vizează o serie de concepte relaţionate care, odată dezvoltate, aduc beneficii atât la nivel individual, cât şi la nivel de companie.
Noi evaluăm fericirea angajaţilor ca fiind un scor compozit al următoarelor trei concepte:
■ Implicare – este un concept tot mai vizat în programele organizaţionale, deoarece accentul este pus pe dezvoltarea potenţialului angajaţilor, pentru a-i proteja de efectele unor posibili factori de stres şi pentru a creşte productivitatea.
■ Satisfacţie – este o stare pozitivă care rezultă din atitudinea angajatului la locul de muncă.
■ Angajament – discutăm despre tipuri diferite de angajament organizaţional: cel afectiv, care poate prezice performanţa angajaţilor; şi cel de continuitate, respectiv normativ, care poate prezice probabilitatea ca un angajat să părăsească compania.
Desigur, unul dintre cele mai importante şi delicate aspecte ale conceptului de fericire este măsurarea lui. Cu toate că lumea academică a dezvoltat chestionare şi scale de măsurare a fericirii (precum Oxford Happiness Questionnaire şi Subjective Happiness Scale), este o adevărată provocare ca acestea să ne releve gradul de fericire dintr-o companie, deoarece au un puternic caracter subiectiv, reuşind să surprindă starea angajatului la momentul participării, dar nu şi temperamentul acestuia în general.De aceea, trebuie să utilizăm diferite instrumente, corespunzătoare fiecărui concept. Printre acestea se numără: Utrecht Work Engagement Scale, Job Satisfaction Survey, Organizational Commitment Questionnaire, The Work and Meaning Inventory Scale etc.
Nu zâmbetul ajută, ci angajaţii fericiţi
Cercetările au dezvăluit o legătură de cauzalitate între fericirea angajaţilor, productivitatea şi angajamentul lor şi, într-un fericit final, satisfacţia şi loialitatea clienţilor firmei. La acest beneficiu adăugăm şi faptul că angajaţii fericiţi s-au dovedit a fi cu 10-12% mai productivi decât cei cu o stare mai puţin bună la locul de muncă, iar avantajele resimţite la nivelul companiei se concretizează printr-o rată crescută de retenţie şi profit.
Pe de altă parte, este lăudabil efortul foarte multor companii de a creşte satisfacţia angajaţilor prin organizarea diferitelor petreceri tematice, activităţi de echipă, training-uri etc. Însă acestea nu sunt suficiente pentru a ajunge la fericire. Pot aduce zâmbete, cel mult. Noi ne bucurăm de fiecare dată când vedem câte un client preocupat de firma şi oamenii lui, client care este dornic să investească în programe de teambuilding şi training. Îl ajutăm cu foarte mare plăcere, însă setăm aşteptările clienţilor de la bun început: aceste programe vor avea un impact de durată scurtă sau medie, şi asta pentru că un training, o activitate sau un teambuilding sporadic nu ne pot garanta implicarea, satisfacţia, entuziasmul şi angajamentul dorite.
Este nevoie de un program mai complex care vizează:
■ Diagnoza echipei – cu ajutorul instrumentelor ştiinţifice şi al diferitelor metode de observare evaluăm şi măsurăm diverşi indicatori organizaţionali, pentru a identifica la nivelul echipei punctele forte şi cele care au nevoie de îmbunătăţiri.
■ Această primă etapă este urmată de implementare – în care propunem şi livrăm programe de training, teambuilding, coaching, conform nevoilor identificate în partea de diagnoză.
■ Evaluarea şi sustenabilitatea programului – evaluăm rentabilitatea şi progresul acţiunilor noastre, după care ne îngrijim de menţinerea în organizaţie a comportamentelor deja create.
Fericirea nu trebuie privită superficial (doar ca un zâmbet), abstract şi inutil. Dimpotrivă, este chiar o ştiinţă. Câteva activităţi pentru amuzamentul şi implicarea angajaţilor nu ne ajută să ajungem la fericire organizaţională. Instrumentele ştiinţifice potrivite, alături de un program complex implementat, pot să aducă imense beneficii cantitative şi calitative companiei şi angajaţilor noştri. Şi nu uitaţi: cu un zâmbet… nu se face primăvară!
Szilard Kacso – General Manager, Azimut Happy Employees
Antreprenor şi trainer certificat, cu experienţă în: leadership, management, vânzări, marketing, antreprenoriat, project management, training, teambuilding şi consultanţă. Îi place sã-i dezvolte pe cei din jur şi acest lucru l-a determinat să lucreze în training şi teambuilding. Este o persoană pasionată de antreprenoriatul social şi de găsirea soluţiilor sustenabile la problemele societăţii.