de LOREDA DRAGOMIR-THEODORESCU
Industria petroliera si a gazelor naturale este una dinamica si controversata deopotriva, fiind marcata de schimbari legislative frecvente si de fluctuatiile imprevizibile ale cotatiilor internationale, care genereaza efecte in lant. Într-o astfel de lume, piata muncii nu are cum sa fie altfel decat speciala, iar accesul la specialisti este uneori inlesnit de retelele de socializare si comunitatile online.
Avand în vedere ca industria petroliera depinde de o resursa naturala limitata, interesul pentru noi puncte de extractie este foarte ridicat, mai ales ca anumite zone „cu traditie” în domeniu au avut de suferit din cauza miscarilor politico-sociale. Orientul Mijlociu, de exemplu, si-a pierdut din „putere” din cauza conflictelor regionale si este umbrit acum de locatii precum fostele tari URSS, Africa si Mare a Neagra.
Totusi, Africa pare a fi cea mai atr activa în ochii investitorilor, asa ca multe companii din domeniu îsi îndreapta atentia spre aceasta zona. Însa pentru a fi competitiv într-o piata emergenta cum este cea din Africa, ai nevoie de oameni specializati si motivati, care sa se poata adapta ritmului pietei si sa raspu nda cu promptitudine tuturor provocarilor.
Constient de aceste lucruri, clientul nostru, o companie multinationala în domeniul energiei – petrol si gaze – a ape lat la serviciile noastre pentru recrutarea unui Director de Dezvoltare Business (Business Development Director) Regional, responsabil de cinci tari în Africa de Nord – Libia, Algeria, Tunisia, Niger si Nigeria. Profilul angajatului nu presupunea doar cunostinte tehnice temeinice si abilitati de dezvoltare a unui business în regiune, ci si dinamism, ambitie, adaptabilitate în contextul unor medii si culturi diferite.
Pentru prima data nu lipsa de specialisti era provocarea, ci mai degraba accessul la ei. Baza de contacte pe care o aveam în domeniul Petrol si Gaze s-a dovedit a fi nu foarte utila, caci foarte multi candidati din Romania, Balcani sau Europa Centrala si de Est nu au fost interesati în a se reloca în Africa de Nord.
„La vanatoare” din offline în online
Atragerea de personal specializat din companiile concurente a adus putine rezultate pentru ca cei care ne interesau pe noi nu erau nici foarte vizibili, nici foarte „sociabili = prietenosi”, ba chiar subceptibili…
Articol publicat in revista HR Manager, nr. 21, iulie 2012. Pentru a putea citi articolul in intregime, va asteptam sa va abonati la revista HR Manager
Loreda Dragomir-Theodorescu, Country Manager Romania & Bulgaria Kienbaum Executive Consultants GmbH