Acasa Agenda HR Angajatul ideal, cel care spune ce gândește și gândește ceea ce spune

Angajatul ideal, cel care spune ce gândește și gândește ceea ce spune

9 min citire
0
0
667

Ioana Marcu, Business & Executive Coach / Consultant Ascendis: ,,Trebuie să încercăm să îi găsim pe acei angajați care cred cu adevărat în ceea ce fac, care au curajul de a spune ce gândesc și care vorbesc cu pasiune despre ceea ce fac.”

Suntem în era tehnologiei și mergem cu viteză înainte, deci nu se știe cât timp ne mai putem imagina realitatea posibilă. Vom avea mașini care se conduc singure, așa cum – poate – vom locui și pe alte planete. O avem deja și pe Sophia, primul robot umanoid din lume căruia i-a fost acordată, oficial, cetățenie, iar volumul de date generate și interpretarea lor ne arată comportamente sau preferințe pe care noi nici nu le conștientizăm, ceea ce deschide un alt tip de necunoscut.

Ceea ce știm nu mai este valabil prea mult timp din cauza vitezei de schimbare și inovației, deci dacă nu mai este important ce știm, atunci ce este important în ziua de azi?

Este interesant să urmărim cum a fost definită inteligența în business de-a lungul timpului. Prima dată a fost IQ-ul (Intelligence Quotient), apoi s-a trecut la EQ (Emotional Quotient) și, după mai multe Q-uri, în ziua de azi lucrurile s-au simplificat semnificativ pentru a găsi relevanță maximă: este vorba despre adaptabilitate. Aceasta este definiția cea mai recentă a inteligenței.

Tot în aceeași zonă de interes, companiile investesc resurse importante pentru a ține pasul cu evoluția accelerată a tehnologiei, pentru a ajunge la decizii raționale (bazate pe informații) cu viteza de implementare și creșterea profitului. Cu toate acestea, în leadership rămâne esențial să îmbinăm echilibrat tehnologia cu marea provocare din interiorul fiecărei companii: importanța dezvoltării și păstrării umanității, empatiei și normalității.

În ceea ce privește mediul de business, este evident că o altă provocare cu care ne confruntăm este lipsa de forță de muncă – atât în zona de expertiză, cât și de leadership. Oamenii sunt greu de găsit, de convins, greu de motivat, de format și greu de păstrat.

În aceste condiții, principala provocare pentru 2018 ar fi următoarea: cum ne creștem oamenii din companie? Cum facem ca oamenii pe care îi avem să poată lucruri complexe, lucruri din ce mai complicate? E o certitudine, ne trebuie lideri buni și cât mai repede.

Adică să încercăm să îi găsim pe acei oameni care înțeleg contextul de business atunci când iau decizii, care cred cu adevărat în ceea ce fac, care au curajul de a spune ce gândesc și care vorbesc cu pasiune despre ceea ce fac.

Leadershipul în ziua de azi trebuie să fie unul eficient, iar pentru a-ți da seama cum poți să te dezvolți ca lider și cum poți să ai un stil adaptat prezentului, propunerea mea este să te gândești în primul rând ce fel de lider ai vrea să fii.

Ca să ajut în acest sens pot să descriu, de exemplu, ce fel de lider mi-ar plăcea mie să cunosc: o persoană care mă ajută să îmi depășesc limitele, egoismul, slăbiciunile, fricile și care mă ajută să devin din ce în ce mai bună în ceea ce fac.

Viitorul va fi al celor curajoși, dispuși să încerce lucruri noi. Nu cred în liderii născuți, cred mai degrabă că atunci când apare un context de business complicat, atunci se văd și se dezvoltă adevărații lideri.

Ideea e că nu ai neapărată nevoie să te nominalizeze cineva ca lider pentru a practica leadershipul efectiv în ceea ce privește viața ta. Indiferent de personalitatea și cunoștințele unul lider, cu toții au ceva în comun: capacitatea de a-i inspira pe ceilalți să fie mai buni. Modelul de organizații de tip start-up – pe care le admirăm cu toții – nu prea are nimic de-a face cu modelul clasic: faimă, bogăție, apariții ,,pe covorul rosu”, ,,soții fotomodel” etc. Antreprenorii de succes sunt niște oameni pe care dacă îi întâlnești pe stradă, nu îți atrag atenția, sunt ,,în business” în permanență, nu au ,,acvariul” sau biroul lor, ci petrec timp acolo unde este cea mai mare problemă de rezolvat.

Aceștia sunt liderii care ies la suprafață, liderii emergenți, nu sunt neapărat cei nominalizați. Ce vedem la ei? Perseverență, competență, caracter, curaj.

Prin urmare, cred că ne trebuie mai multă responsabilitate și discernământ atunci când alegem liderii de azi din toate domeniile.

Ai putea, deci, să renunți la părți din tine pentru a face loc unor valori noi? Ai putea să îți dai voie să experimentezi cu rațiunea și să îți asculți instinctul? Ai curajul să conduci ,,cu ochii larg închiși” viitorul?

Vei avea curaj în 2018? Ce fel de lider ești? Ce fel de lider îți dorești să fii? Și ce ești dispus să faci pentru asta?


HR Manager 55 coperta format mic

Acest material a fost preluat din ultimul număr al Revistei HR Manager, no.55.

 

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…