Acasa Rewards În România, diferența medie dintre salariile bărbaților și ale femeilor este de 5%, sub media UE

În România, diferența medie dintre salariile bărbaților și ale femeilor este de 5%, sub media UE

8 min citire
0
0
644

de Marilena Ispas

Că bărbații sunt plătiți mai bine decât femeile pentru același job este un lucru binecunoscut, iar acest aspect ar trebui corectat în viitorul apropiat. În Uniunea Europeană, diferențele salariale de 16% între femei și bărbați sunt în continuare o problemă, iar țările membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) încearcă să elimine acest decalaj.

Potrivit unei analize Smartree, unul dintre liderii din România pe piața de externalizare a proceselor de HR, România înregistrează un decalaj de 5% raportat la diferențele salariale medii între bărbați și femei, fiind mult sub pragul înregistrat la nivel european. Pe de altă parte, unul dintre elementele discriminatorii în procesele de recrutare la nivel local este vârsta, fapt pentru care procentul angajaților de peste 55 de ani este de doar 40%, spre deosebire de 55% la nivelul Uniunii Europene.

Cu toate că în ultimii ani companiile au abordat treptat politici organizaționale menite să elimine diferențele de remunerație, acordând șanse egale bărbaților și femeilor la locul de muncă, la nivel salarial se pot observa, încă, decalaje considerabile pe acest criteriu. Totuși, dacă la nivelul Uniunii Europene decalajul salarial mediu între femei și bărbați este de 16,3%, în România acest procent se situează la doar 5%.

„Constatăm că din ce în ce mai mulți angajatori din România sunt obiectivi în ceea ce privește diferențele salariale, mizând pe profesionalism și respectarea unor principii etice. Tendința este susținută în acest context și de noua generație de angajați, care își negociază contractul de muncă după alte principii decât predecesorii lor. Așadar, diferențele salariale tind să fie mai mici sau aproape inexistente în cazul tinerilor de până în 35 de ani, precum și al celor nou intrați în câmpul muncii”, a declarat Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.

Pe de altă parte, conform analizei Smartree, România este una dintre puținele țări din UE în care rata de angajare a femeilor a scăzut ușor începând cu anii 2000, stabilizându-se în jurul procentului de 58%, comparativ cu procentul de 75% angajați bărbați, în creștere în ultimii 5 ani. De asemenea, la nivelul Uniunii Europene s-a observat un decalaj redus al ratelor ocupării forței de muncă dintre bărbați și femei, ce rezultă din creșterea numărului locurilor de muncă ocupate de femei. Analiza realizată de Smartree se bazează pe datele oficiale publicate de Eurostat.

De asemenea, cu toate că în ultima vreme femeile sunt mult mai vizibile pe plan profesional, de la mediul antreprenorial, până la top managementul marilor corporații, bărbații sunt în continuare mai des promovați decât femeile și, prin urmare, mai bine remunerați. La nivelul statelor din Uniunea Europeană, mai puțin de 6% dintre directorii generali executivi sunt femei. Unul dintre domeniile în care femeile sunt cel mai puțin implicate în funcții de conducere, procentajul fiind considerabil în favoarea bărbaților, este mediul politic.

Vârsta, criteriu de discriminare în procesul de recrutare

La nivel local, vârsta se află pe primele locuri în topul criteriilor de eliminare în procesul de recrutare, procentul angajaților români de peste 55 de ani se menține la 40%, mult mai mic decât media Uniunii Europene de 55%. Acest fapt demonstrează, în continuare, o reticență din partea companiilor de a angaja persoane de vârsta a doua.

„Există încă angajatori subiectivi pe plan local, care includ în procesele de recrutare elemente discriminatorii, cum ar fi vârsta, anumite grade de handicap, etnia și, eventual, în anumite părți ale țării, naționalitatea. Astfel, unele companii resping din start candidații trecuți de o anumită vârstă, fără a le acorda șansa de a stabili cel puțin un interviu. Pe de altă parte, anumite elemente, precum orientarea sexuală sau rasa, nu sunt încă ținta discriminării pe piața muncii din România. Estimările pe termen mediu și lung în ceea ce privește populația României, tot mai îmbătrânită și în continuă scădere, vor determina companiile ce activează la nivel local să își îndrepte atenția și către anumite categorii care în momentul de față sunt defavorizate”, menționează Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Rewards

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…