Acasa Agenda HR Rambursarea TVA-ului în 2017. 5 aspecte de care companiile trebuie să țină cont

Rambursarea TVA-ului în 2017. 5 aspecte de care companiile trebuie să țină cont

7 min citire
0
0
770

În fiecare an, companiile pierd șansa de a recupera sume importante prin procedura de rambursare a TVA-ului. Procedura a fost schimbată recent, iar firmele trebuie să fie la curent cu noile aspecte cu privire la recuperarea acestei taxe.

În majoritatea statelor, TVA se plătește în mod automat pentru toate bunurile şi serviciile. Acestă taxă, care adaugă cu 5 până la 25% la totalul cheltuielilor externe, este adăugată la factură şi plătită către autorităţile fiecărui stat. O societate poate, însă, solicita rambursarea TVA-ului plătit în alt stat pentru majoritatea cheltuielilor.

Procedura de recuperare a TVA-ului s-a schimbat recent. Unde poți vedea noile reguli

Procedura s-a schimbat recent, dar a rămas una greoaie, motiv pentru care anual rămân sume imense nerevendicate. Indiferent, însă, de schimbările din legislație, companiile ar trebui să știe că există și astfel de soluții care facilitează recuperarea TVA-ului și care garantează faptul că sumele respective vor fi recuperate.

Dacă departamentul de  contabilitate a mai făcut astfel de cereri de recuperare a TVA-ului în trecut, este cazul unei noi documentări în această privință, deoarece data de 1 mai 2017 a adus noi reguli în ceea ce privește rambursarea taxei pe valoarea adăugată. Noile reguli se găsesc AICI.

Cum știi că firma are de recuperat sume din TVA

În cazul în care firma înregistrează sold debitor în contul 4424 Taxa pe valoarea adăugată de recuperat” înseamnă că suma respectivă poate fi recuperată de la Bugetul statului. Acest lucru se întâmplă atunci când la sfârşitul perioadei suma TVA deductibilă” este mai mare decât suma TVA colectată” , iar decontul de TVA conţine sume negative.

Dacă decontul de TVA conține sume negative, există două posibilități – rambursarea acelor sume de la bugetul de stat sau reportarea sumelor în decontul perioadei următoare.

Pentru ce cheltuieli poți revendica TVA-ul?

Există o gamă vastă de cheltuieli pentru care se poate revendica taxa pe valoare adăugată atunci când o firmă are activitate internațională. Printre ele se numără cheltuielile cu târguri şi evenimente internaţionale, hoteluri şi restaurante, combustibil şi transport, telecomunicații, traininguri, publicitate, taxe profesionale, protocol, dar şi alte tipuri de cheltuieli.

Societăţile pot să revendice până la 100% din TVA achitat pentru achiziţiile eligibile. Totuși, cum cota TVA aplicabilă diferă de la o țară la alta, în unele cazuri este permisă doar rambursarea parțiala. Cheltuielile care se supun, în general, rambursării parţiale sunt pentru: autoturisme, cazare, restaurant şi protocol.  

În prezent, 42 de ţări returnează TVA, printre acestea numărându-se: Australia, Austria, Belgia, Bulgaria, Canada, Insulele Canare, Croaţia, Cipru, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Olanda, Ungaria, Islanda, Irlanda, Italia, Japonia, Letonia, Liechtenstein, Lituania, Luxemburg, Macedonia, Malta, Monaco, Norvegia, Polonia, Portugalia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Elveţia, Turcia și Marea Britanie.

În cât timp se soluționează cererile de rambursare a TVA-ului?

Timpul de soluționare a cererilor depinde de gradul de risc fiscal pe care îl prezintă compania. În cazul în care decontul are risc fiscal mic, se emite decizia de rambursare a TVA în termen de cinci zile de la data depunerii decontului. În cazul companiilor cu risc fiscal mediu se face o analiză documentară înainte de emiterea deciziei, iar în cazul celor cu risc fiscal mare se face inspecție fiscală anticipată.

Unde se depun deconturile de TVA

Deconturile de TVA se depun de către persoanele impozabile, înregistrate ca plătitori de TVA, la organul fiscal unde firmele au domiciliul fiscal, direct la compartimentul care gestionează declarațiile fiscale, pe suport electronic. Deconturile de TVA primite direct la organul fiscal se înregistrează la Registratura electronică şi se prelucrează imediat, în momentul primirii, în prezenţa persoanei impozabile.

Aceste deconturi se mai pot depune și prin poștă sau prin mijloace electronice, situații în care deconturile de TVA se prelucrează în ziua primirii de la registratură.

Din cauza procedurilor complicate, multe companii renunță la a mai solicita sumele ce le revin de drept. Totuși, efortul merită pe deplin, iar dacă se folosesc de un expert în acest sens, lucrurile sunt foarte simple.   

Sursa foto: Shutterstock  

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…