de Alexandru Preda
Parte a grupului SGB Humangest Holding, compania de resurse umane Humangest România a fost înfiinţată în anul 2007. Grupul are capital integral italian şi îşi desfăşoară activitatea în 42 de filiale în Italia şi o filială în România. Humangest România oferă servicii de leasing de personal, recrutare şi selecţie, administrare de personal, payroll, training, consiliere profesională/outplacement, consultanţă în domeniul resurselor umane şi detaşare de personal în străinătate.
Obiectivul nostru este să le oferim partenerilor strategii, rezultate şi idei inovatoare pentru problemele ce pot apărea în domeniul resurselor umane. Orientarea faţă de client, flexibilitatea şi polivalenţa serviciilor oferite sunt valorile în care credem şi pe care ne-am bazat ascensiunea, atât în România cât şi în Italia, ceea ce permite ca Humangest să fie şi să rămână o alegere pe termen lung în afaceri.
Cerinţele anului 2016 în materie de muncă temporară
În acest an este preconizată o creştere a cererii recrutării. Conform studiilor realizate la sfârşitul anului 2015, marea majoritate a angajatorilor prevăd creşterea numărului salariaţilor, cu un procent mediu de 10%. Pe fondul creşterii economice din această perioadă anticipăm şi o creştere a cererii numărului angajaţilor temporari, cu precădere în domeniile „Client Service”, producţie, retail şi construcţii.
De asemenea, balanţa cerere/ofertă tinde să încline în favoarea candidaţilor, dupa ce în anii trecuţi a favorizat angajatorii. Deficitul de personal calificat cât şi cerinţele şi nevoile tot mai mari ale angajatorilor fac dificilă găsirea omului potrivit. De aceea, este de preferat colaborarea cu o agenţie specializată. Humangest are resursele necesare şi know‑how‑ul pentru a livra în cel mai scurt timp personalul solicitat, atât pentru proiecte naţionale cât şi internaţionale. Divizia principală a companiei Humangest este reprezentată de serviciul de muncă temporară, iar proiectele realizate cu succes de-a lungul anilor au creat baze de date cu candidaţi specializaţi şi valoroşi pentru clienţii noştri.
Lucrătorii temporari sunt plătiţi la acelaşi nivel cu ceilalţi angajaţii
Una dintre cele mai importante schimbări survenite anul trecut în domeniul muncii temporare este cea adusă de modificarile Codului Muncii, prin Legea nr 12/2015. Se referă la munca temporară în alte state membre UE şi impune ca lucrătorii temporari să fie plătiţi, pentru fiecare misiune în parte, cel puţin la acelaşi nivel cu angajaţii utilizatorului care prestează aceeaşi muncă sau una similară. Astfel, candidaţii dispuşi să lucreze în state membre UE privesc cu mai multă încredere contractele de muncă temporară.
Pentru că o condiţie esenţială a zilelor noastre este să ţii pasul cu tehnologia, Humangest a venit încă de anul trecut atât în întâmpinarea clienţilor cât şi a salariaţilor temporari, cu o soluţie informatică menită să eficientizeze fluxul procesului de administrare de personal, cât şi comunicarea cu angajaţii. Oferim această soluţie clienţilor pentru a câştiga timp, pentru a reduce costurile şi pentru a elimina erorile în elaborarea şi calculul salariilor, rezultatul fiind creşterea productivităţii muncii.
Avantajele muncii temporare
Avantajele de care beneficiază o companie ce colaborează cu noi sunt multiple: are acces rapid la forţa de muncă preselectată şi calificată, îşi reduce costurile şi timpul de lucru pentru găsirea oamenilor potriviţi, are acces la servicii de consultanţă fiscală şi de dreptul muncii, primeşte garanţie permanentă pe toată perioada derulării cotractului de leasing şi are posibilitatea de a angaja persoana la sfârşitul perioadei de leasing, fără costuri suplimentare.
Ţinând cont de aceste aspecte, angajatorul îşi poate crea o imagine predictibilă şi transparentă asupra costurilor viitoare şi se poate focusa pe activitatea de bază.
Contractele de muncă temporară aduc beneficii şi angajatului. Oferim suport pe toată perioada angajării, ne asigurăm că toate obligaţiile contractuale stabilite sunt îndeplinite şi că persoana respectivă are aceleaşi beneficii ca şi ceilalţi angajaţi ai utilizatorului. Chiar dacă este implicat în misiuni temporare, angajatul poate avea continuitate în câmpul muncii prin multitudinea de proiecte active în cadrul agenţiei noastre.
80% dintre contractele încheiate de noi sunt naţionale şi 20% sunt contracte internaţionale. Gestionăm cu preponderenţă proiecte internaţionale cu clienţi din industria construcţiilor, textile şi transporturi, profilele solicitate fiind cele de specialişti.
Salariatul nu plăteşte taxe pentru plasarea sa
Este important de menţionat că nu percepem taxe salariaţilor pentru plasarea lor. Condiţiile în care urmează să se desfăşoare misiunea, durata misiunii, cuantumul şi modalităţile remuneraţiei salariatului temporar sunt clar precizate în contractele de muncă. Noi ne asigurăm că salariaţii temporari au acces la toate serviciile şi facilităţile acordate de utilizator, în aceleaşi condiţii ca şi ceilalţi salariaţi ai acestuia. Compania de resurse umane reţine şi virează toate contribuţiile şi impozitele datorate de salariatul temporar către bugetele statului şi plăteşte pentru acesta toate contribuţiile datorate, în condiţiile legii.
Încă mai există reticenţă din partea angajaţilor
Din păcate, încă mai există reticenţă din partea angajaţilor. Ne confruntăm cu situaţii în care candidatul refuză oferta deoarece contractul de muncă va fi încheiat cu Humangest şi nu cu utilizatorul direct. Un alt motiv de refuz al acestui tip de ofertă este perioada determinată. Însă, de cele mai multe ori, după ce consultanţii agenţiei clarifică condiţiile unui contract temporar, angajaţii acceptă ofertele şi au posibilitatea unei colaborari pe termen lung cu noi.
Cele mai multe proiecte ale agenţiei nu au necesitat căutarea de candidaţi în alte ţări, focusul fiind pe piaţa naţională, atât pentru clienţii locali, cât şi cei internaţionali.
50% dintre angajaţii temporari obţin contracte pe perioadă nedeterminată
Cele mai frecvente cazuri în care contractele temporare se transformă în contracte pe perioadă nedeterminată sunt posturile ce vizează poziţii de “white collar”, precum contabili juniori, asistent manager, asistent marketing, reprezentanţi de vânzări, operatori în producţie, operatori call-center. Se poate ajunge la un procent de 50% preluări, pe perioadă nedeterminată.
Munca temporară dă libertatea alegerii atât a timpului şi spaţiului de lucru, cât şi a companiei. Angajaţii cu contracte temporare au şi oportunităţi de networking, pentru că este o ocazie de a construi relaţii cu ceilalţi membri ai echipei. O reţea de contacte şi referinţe poate deschide noi oportunităţi de lucru iar un set bun de referinţe obţinute din cercul de contacte pot pune în valoare CV-ul.
Candidaţii pe care îi recrutăm şi plasăm la companiile utilizatoare sunt oameni validaţi, care şi-au dovedit atât seriozitatea cât şi dorinţa de a lucra. Dovedesc că se pot descurca foarte bine, se integrează în echipă, şi, deşi pare un contract dezavantajos, reuşesc de multe ori să fie preluaţi şi angajaţi direct de compania utilizatoare sau să obţină recomandari de la colegi sau chiar angajator pentru oportunităţi viitoare.
Consultant Resurse Umane, Coordonator departament muncă temporară
Alexandru are o experienţă de 8 ani în domeniul resurselor umane, administrare cât şi recrutare de personal temporar.
A lucrat şi coordonat proiecte din diferite domenii de activitate (telecomunicaţii, oil&gas, logistică), livrând candidaţi atât pe segmentul white cât şi blue collar.