Acasa Agenda HR Companiile românești fug din calea revoluției digitale

Companiile românești fug din calea revoluției digitale

8 min citire
0
0
604

De Marilena Ispas

Deși ne îndreptăm cu pași repezi către era Internet of Everything, România este în majoritatea copleșitoare a sectoarelor muncii cu câteva zeci de ani în urmă. Deși în mediul privat lucrurile stau mai bine decât în cel public, revoluția digitală nu a poposit încă pe meleagurile noastre, iar reticența companiilor în a investi sume mari în tehnologia de ultimă oră nu face decât să ne țină pe loc.

Marea majoritate a angajaților europeni consideră că revoluția digitală este în plină desfășurare, dar realitatea diferă major de la companie la companie. Pentru companii și pentru specialiștii de Resurse Umane, principala preocupare și provocare este să integreze efectele revoluției digitale pentru a reconfigura modul cum se muncește și pentru a-i recâștiga și remotiva pe angajați.

Un studiu recent realizat de compania Synergizer arată că gestionarean și colectarea datelor despre clienții potențiali (prospecti) și clienți se face încă manual în peste 20% dintre companii, în timp ce, 36,75% o fac folosind fișiere de tip Excel.

Paradox: angajați la curent cu tehnologiie digitale, companiile nu fac față

Marea majoritate a angajaților europeni (73%) , indiferent de generație, declară că sunt familiarizați cu tehnologiile digitale în viața privată. Contrar prejudecăților, 67% dintre cei de peste 55 de ani folosesc tehnologii digitale în fiecare zi. Cu toate acestea, 6 din 10 angajați europeni consideră că firma în care lucrează este „la același nivel” sau „în urmă” față de alte companii cu același sector de activitate.
Domeniile în care tehnologiile digitale sunt cele mai frecvent utilizate de companii sunt managementul proceselor de HR (recrutare, payroll etc), formare proesională, crearea de rețele sociale interne și spațiile de lucru virtual. Cel mai puțin întâlnite sunt procedurile formale de lucru de acasă sau procedura BYOD (bring your device – adu-ți propriul dispozitiv).

Și în România 27% dintre companii gestionează digital diverse procese de Resurse Umane, 19% au o formă de comunicare sau rețea socială internă, 18% au spații de lucru virtual și 14% au programe de e-learning. Doar 12% au acorduri de lucru la distanță, 9% au site-uri colaborative și doar 2% au proceduri privind BYOD.

Pentru mai mult de o treime din firmele din România (34%), revoluția digitală este încă departe, neavând nici un fel de procese de lucru informatizate.

Tehnologiile digitale la muncă: un impact pozitiv

Pentru majoritatea angajaților europeni, tehnologiile digitale au un impact pozitiv sau neutru (80%) asupra motivației lor profesionale. Indiferent de țară, 1 din 2 angajați europeni consideră că tehnologiile digitale îi ajută să își dezvolte competențele profesionale (51%) și au un impact pozitiv asupra autonomiei în muncă (41%) și asupra calității vieții profesionale (48%). Tehnologiile digitale au de asemenea consecințele benefice asupra lucrului în echipă, consideră 46% din angajații europeni.

Trecerea la economia digitală

Companiile romanești au nevoie de o schimbare fundamentală a relațiilor cu clienții, în contextul trecerii la economia digitală. Eficiența activităților de marketing, vânzări și suport este afectată de lipsa automatizării interacțiunii cu piața și de gradul redus de utilizare a soluțiilor informatice dedicate. Mai mult, rețelele sociale și mediul online au un impact major asupra campaniilor publicitare, iar personalizarea mesajului și a ofertelor către clienți sunt esențiale pentru creșterea vânzărilor.

Tehnologia digitală mobilă – esențială pentru succesul afacerii

Majoritatea angajaților din firmele româneşti consideră că tehnologiile digitale mobile sunt critice pentru succesul afacerii şi că firmele din care fac parte ar fi mai competitive pe piață dacă ar utiliza astfel de echipamente, potrivit unui studiu Ipsos Mori comandat de Microsoft.

Întrebați de beneficiile soluțiilor IT moderne, 42% din angajații români se referă la servicii mai bune pentru clienți, 40% la creșterea productivității muncii, 39% la acces în timp rapid la informații critice de business și 38% la o mai bună comunicare și colaborare internă.

În ceea ce privește scenariile pentru care companiile ar trebui să investească în tehnologii moderne în 2014, 87% recomandă prioritizarea proiectelor de îmbunătățire a securității datelor, 91% fac referire abilitatea de colabora și comunica cu colegi din alte locații, 77% subliniază nevoia de mobilitate și de a lucra de la distanță și 85% accentuează nevoia de a accesa documente importante din afara biroului.
Studiul a fost realizat în martie 2014 în rândurile a 5.770 de angajați ai companiilor cu până la 250 de angajați din 13 piețe europene, inclusiv 501 angajați ai unor companii din România.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…