Acasa Planeta HR Resurse umane, intre agonie si extaz

Resurse umane, intre agonie si extaz

9 min citire
0
0
789

de DELIA ONIGA

In timp ce in 2011 cuvantul de ordine in recrutare a fost IT-ul, pe training furnizorii au fost nevoiti sa livreze ore „gratis” si angajatii s-au tot mutat pentru a-si gasi un loc de munca „caldut”, pentru 2012 nimic nu este sigur, continua recrutarile, dar cu aceeasi prudenta, iar trainerii se asteapta ca platile pentru serviciile pe care le ofera sa vina cu intarziere.

„Anul 2011 in domeniul resurselor umane a fost caracterizat printr-o efervescenta accentuata pe teme de legislatie. In 2011 dezbaterile pe tema modificarilor Codului Muncii, expirarii Contractului Colectiv de munca la nivel national si eliminarea cartilor de munca au <<furat>> jumatate din timpul departamentelor de resurse umane si inca nu s-a terminat deoarece se continua cu noul mod de declarare a informatiilor de personal in Revisal”, spune Sorina Donisa, CEO al Apt Resources & Services.

Vremuri dificile pentru asigurari
In 2011 oamenii au inceput sa fie mai deschisi in a schimba job-ul pe care-l au, plecand de la o companie la alta spre deosebire de 2009, cand dorinta de stabilitate era mai importanta decat cativa bani in plus la salariu. Specialistii in resurse umane se asteapta ca aceasta flexibilitate sa se continue si in 2012.

De asemenea, pentru directorii de resurse umane 2011 a fost un an plin de provocari, cei mai multi fiind nevoiti sa se imparta intre „binele” companiei si „binele” angajatilor.

„2011 a fost un an dificil pentru intreaga industrie a asigurarilor. Scaderea business-ului la nivelul pietei a insemnat un efort mai mare pentru companii in pastrarea echilibrului intre cheltuielile generale si investitia in capitalul uman”, spune Lidia Marin, sef serviciu resurse umane in cadrul companiei de asigurari Generali Asigurari.

Ca atare, in acest an, compania nu a extins pachetul de beneficii oferite angajatilor, insa a facut eforturi sa le mentina  pe cele existente si chiar sa le imbunatateasca. O vesta buna este insa ca procesele de recrutare merg inainte.

„Vom fi mai activi in recrutare, in sensul ca vom fi prezenti la targurile de job-uri, vom avea actiuni de promovare a companiei in universitatile din Bucuresti si din tara, in ideea de a recruta si din randul studentilor. In plus, in site-ul companiei vom integra in curand o aplicatie de recrutare, unde potentialii candidati pot aplica on-line pentru pozitia dorita”, spune Ales Tausche, director al divizia resurse umane la Generali Romania.

Cu 35% mai multe pozitii deschise in 2011
Retrospectiv, anul 2011 a urmat trendul pozitiv din 2010 intr-o nota mai indrazneata, pe o piata din ce in ce mai stabila. Daca in 2010 domeniile IT, financiar si companiile de BPO au fost cele mai active, in 2011 se recruteaza in toate domeniile. Potrivit Qualia, anul 2011 a avut o crestere de aproximativ 35% la nivel de pozitii deschise comparativ cu 2010.

„Spre deosebire de anii precedenti cand pozitiile de marketing si vanzari au fost aproape inghetate, companiile centrandu-si activitatea pe retentia de clienti, iar bugetele de marketing fiind reduse, in 2011 s-a recrutat semnificativ pe aceste pozitii. Dintre pozitiile pe care noi le-am avut deschise anul acesta, aproximativ 30% au fost pe vanzari si marketing”, explica Floriana Enescu, managing director Qualia, companie de consultanta si executive search.

In general, anul 2011 s-a remarcat printr-o crestere usoara a cererilor pe piata fortei de munca, cu precadere pentru zona de middle si top management.

„La mare cautare au fost si sunt in continuare si specialistii, iar domeniul IT pare sa nu fi fost afectat mai deloc de criza economica. Companiile s-au aratat interesate sa faca anumite schimbari la nivel de top management, cu atat mai mult cu cat mandatele managerilor de top au prevazut obiective stricte si au inclus indicatori de performanta dificil de atins. Zona de middle management a fost de asemenea un segment cautat, fie pentru posturi nou create fie pentru replacement-uri”, afirma Corina Diaconu, managing director al companiei de recrutare si selectie ABC Human Capital.

Cerintele comune pentru ambele niveluri ale organigramei (top si middle) au fost: un grad ridicat de experienta (in special in domenii similare de activitate – transformand de multe ori procesele clasice de recrutare in head hunting), excelente cunostinte ale pietei de profil, un foarte bun networking precum si intrunirea unor calitati de ordin personal: responsabilitate, seriozitate, implicare, initiativa, orientare catre rezultate.

Anul IT in recrutare
Cel mai activ domeniu pe timp de criza, IT-ul, a continuat sa creasca si in 2011, in special pe anumite segmente (dezvoltare software, project management, suport). Si pe restul specializarilor cererea este in crestere.

„Un procent de peste 60% din toate cererile noastre de la clienti au fost proiecte in domeniul IT, in anul 2011, in mod special pozitii tehnice pe majoritatea tehnologiilor, cat si vanzari, care se stie ca sunt motorul unei societati”, spune Irina Vasile, general manager al companiei de recrutare Antal International.

Inclusiv real estate-ul „s-a dezghetat”. Daca in 2010 pozitiile deschise pe acest segment au fost aproape inexistente, in 2011 s-a angajat pe toate segmentele acestui domeniu, iar salariile au avut o crestere de aproximativ 20-30% comparativ cu anul precedent, potrivit informatiilor Qualia.

„Un alt domeniu care a crescut fata de anii anteriori este cel al serviciilor medicale private. In aceasta perioada s-au deschis mai multe clinici si spitale private, in paralel cu unele achizitii.  Astfel, pe langa personalul medical specializat a crescut si cererea pe parte de vanzari cu customer service”, explica Floriana Enescu…

 Articol publicat in revista HR Manager, nr. 18, noiembrie 2011. Pentru a putea citi articolul in intregime, va asteptam sa va abonati la revista HR Manager

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Planeta HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…