Într-o lume în care Inteligența Artificială (AI) devine din ce în ce mai eficientă în a prezice comportamentul uman, un psiholog și consilier în afaceri încurajează oamenii să-și consolideze abilitățile unice, specifice umane, pe care învățarea automată încă nu le-a atins.
În cartea I, Human: AI, Automation, and the Quest to Reclaim What Makes Us Unique, Tomas Chamorro-Premuzic explică de ce unele algoritme de AI modelează umanitatea ca o specie simplă, cum atenția a devenit o marfă tranzacțională și de ce întrebările potrivite sunt acum mai valoroase decât răspunsurile corecte. Autorul este profesor de psihologie în afaceri la Universitatea Columbia și UCL (University College London), precum și director de inovație la ManpowerGroup, iar cea mai recentă carte a sa abordează teme precum consecințele comportamentale sau impactul inteligenței artificiale, inclusiv latura întunecată a comportamentului uman și ce ar trebui să facem pentru a ne îmbunătăți ca specie.
CE ESTE „CRIZA DISTRACTIBILITĂȚII“?
Chamorro-Premuzic discută despre „criza distractibilității“. El arată cum atenția, fiind finită, devine o resursă tot mai valoroasă pe măsură ce ajunge o marfă tranzacțională. Autorul atrage atenția asupra faptului că noi, oamenii, avem tendința de a crede că putem realiza mai multe lucruri simultan, când, de fapt, multitaskingul este un mit, iar resursele noastre sunt, de fapt, împărțite între mai multe activități.
A FĂCUT AI OAMENII MAI PUȚIN INTELIGENȚI?
Autorul abordează această întrebare cu nuanțe, comparând efectele Inteligenței Artificiale cu alte dispozitive tehnologice. El discută despre cum smartphone-ul poate face oamenii mai inteligenți grație conectării la Internet, dar subliniază că, în practică, există puține dovezi că oamenii sunt mai creativi sau mai curioși în utilizarea acestor tehnologii. Chamorro-Premuzic subliniază că automatizarea gândirii poate duce la comportamente mai puțin inteligente, deoarece algoritmii sunt an trenați pe comportamente repetitive și monotone, care au puțin de-a face cu imaginația, creativitatea sau dorința de a învăța.
CAPACITATEA DE ÎNVĂȚARE ÎN PROFUNZIME
În carte se vorbește despre „learnability“, abilitate descrisă drept curiozitatea intelectuală și dorința de a înțelege lucrurile în profunzime. Autorul arată că, în era accesului democratizat la informații, avantajul nu constă în a deține cunoștințe, ci în a pune întrebări și a fi suficient de înfometat de cunoștințe pentru a valorifica accesul la informații. Accesul la cunoștințe a fost democratizat, dar capacitatea de a utiliza informația într-un mod inteligent a devenit esența expertizei și a competenței intelectuale.
SE DEGRADEAZĂ OMENIREA PE MĂSURĂ CE AI DEVINE MAI BUNĂ?
Chamorro-Premuzic subliniază tendința oameni lor de a se concentra pe limitele inteligenței artificiale și pe capacitatea acesteia de a se îmbunătăți, fără a lua în considerare impactul asupra oamenilor. El pune întrebarea crucială: „Ce facem cu noi înșine în timp ce mașinile devin atât de bune în a ne înțelege încât pot emula sau reproduce majoritatea comportamentelor noastre?“. În loc să ne provocăm să creăm, să fim curioși, să învățăm și să facem lucruri care depășesc capacități le AI, pare că ne-am dat bătuți și avem puțină încredere în propriile capacități, doar pentru că am creat ceva ce reușește să emuleze ceea ce facem în cea mai mare parte a timpului.
CONCLUZIE
Chamorro-Premuzic concluzionează că provocarea este să ne reclădim umanitatea și să găsim modalități de a fi mai mult decât ceea ce AI crede că suntem și mai mult decât ceea ce algoritmii pot prezice în viața noastră de zi cu zi. Așadar, cartea I, Human: AI, Automation and the Quest to Reclaim What Makes Us Unique este o explorare profundă a acestor probleme și un îndemn la a acționa pentru a ne redescoperi esența umană în era Inteligenței Artificiale.
TOMAS CHAMORRO-PREMUZIC – Profesor de psihologie în afaceri la Universitatea Columbia și UCL, director de inovație la ManpowerGroup, autor al cărții I, Human: AI, Automation, and the Quest to Reclaim What Makes Us Unique.
Aici puteți vedea un preview al celui mai recent număr al revistei HR Manager.
Pentru abonare, click aici.