IOANA MAXIM, HR BUSINESS PARTNER AMREST COFFEE
Productivitatea și inițiativa pot fi influențate de mulți factori. Dintre aceștia, cred că atitudinea și motivația sunt cei cu un impact major. Atât timp cât oamenii au competențele necesare, cunoștințele și instrumentele, restul se rezumă la atitudine. Motivația poate îmbrăca la rândul ei mai multe forme. De cele mai multe ori, pe lângă aspectele financiare, atmosferă, mediul de lucru și cultura organizațională sunt resorturi motivaționale extrem de puternice. În consecință, o cultură organizațională autentică, în care valorile nu sunt doar „pe perete“, dar și trăite, o compatibilitate între membrii echipei, completate de un pachet de beneficii competitive pot crea un mediu productiv și pot genera o atitudine pro activă. Oamenii stau, de cele mai multe ori, pentru oameni. Atmosfera, colegii, mediul de lucru sunt cele mai importante aspecte care îi determină pe angajați să petreacă ani buni într-o companie. Tot acestea îi fac și să le povestească altora despre cum e la job, fac recomandări și își aduc prietenii în companie. Autonomia aceasta ține foarte mult de cultura organizațională. Ideea de „ownership“ (sună mai bine decât „proprietate“) alături de „accountability“ sunt principii de bază în cadrul AmRest. Oamenii au libertatea și sunt chiar încurajați să ia decizii, să aibă inițiativă. Toate acestea vin, desigur, cu asumarea unor riscuri, cu greșeli din care învățăm. Un om cu inițiativă, o persoană pro activă se va expune întotdeauna riscului de a greși, dar și oportunității de a se dezvolta. Feedbackul este o altă valoare în cadrul AmRest. Deși noi, ca societate, nu suntem înclinați natural către a oferi feedback, aici, în cadrul AmRest, lucrăm constant la asta. Atât feedbackul pozitiv, cât și cel constructiv sunt cultivate, încurajate și aplicate cât de des posibil. Valorile și punerea acestora în practică reprezintă o premisă esențială a engagementului. Omul potrivit la locul potrivit poate rezulta, de asemenea, într-o colaborare productivă, pro activă și de lungă durată între angajat și companie. Bugetul variază în funcție de direcția la care ne referim. Nu avem un buget special pentru „engagement“. Dacă ne referim la activități de team building sau la compensații și beneficii, la crearea unui mediu fizic de lucru plăcut (birouri spațioase, luminoase, aerisite etc.), bugetul pentru fiecare dintre acestea variază. Ceea ce este important este că AmRest își bazează cultura organizațională pe valoarea umană. Este cu și despre oameni, iar unul dintre mottouri – „Bring fun to life“ – spune mai mult decât o mie de cuvinte. O persoană motivată și cu pasiune va face întotdeauna lucrurile cu plăcere și cu implicare. Apoi, oamenii sunt motivați de cei din jurul lor. Suntem ființe sociale și ne influențează puternic energia celor de lângă noi, a mediului în care ne aflam. Toate celelalte aspecte cu potențial motivator – salariu, pachet de beneficii, condiții de lucru – sunt importante, de asemenea, dar vin după motivația ce izvorăște din interiorul nostru, al fiecăruia.
Acest material face parte din cover-story-ul numarului 61 al Revistei HR Manager.