HR Club a împlinit anul acesta 15 ani de la înființare. Ce proiecte a desfășurat și ce pregătește pentru viitor, aflați în rândurile de mai jos. de
De Eugenia Mihalcea
Totul a început în anul 1998, când a luat fiinţă Grupul de iniţiativă „Consultanţă pentru Mileniul III”, din necesitatea informării corecte şi a eliminării confuziilor existente pe piaţa forţei de muncă. E-mailul şi internetul erau la începuturi şi nu existau reţelele sociale. Profesioniştii în HR aveau cele mai diferite backgrounduri: medici, ingineri, economişti, matematicieni, care ajunseseră prin diferite conjuncturi să lucreze în resurse umane, aflaseră cam ce înseamnă resursele umane de la headquarterele corporaţiilor şi se întrebau cum se aplică aceste informaţii pe piaţa românească, ce fac alte companii etc.
„Întâlnirile erau informale, dar se discutau multe lucruri serioase”, a declarat Andreea Voinea, preşedinta HR Club, în deschiderea evenimentului dedicat aniversării a 15 ani de activitate. După 6 ani de căutări, ajustări şi pregătiri, pe 21 iunie 2004 a fost înfiinţată în mod oficial Asociaţia HR Management Club, care avea 31 de membri. De la 31 de membri, cu câţi a pornit, asociaţia a ajuns în aceşti 15 ani la 500, iar mulţi dintre cei care au fost alături de la început sunt în continuare în comunitate. Povestea celor 15 ani de HR Club a fost scrisă printr-o multitudine de proiecte şi evenimente realizate cu şi pentru profesioniştii de resurse umane din România.
Fac parte din istoria HR Club:
* 11 ediţii ale Galei Premiilor de Excelenţă HR Club, o competiţie care, în timp, a devenit un adevărat barometru ce indică evoluţia şi maturitatea sectorului în care își desfăşoară activitatea. De-a lungul anilor au participat peste 100 de organizaţii care, prin eforturile şi proiectele lor, au contribuit la consolidarea rolului strategic al HR-ului şi la dezvoltarea generală a bunelor practici în resurse umane din România.
* 9 ediţii ale Manualului de Bune Practici în Managementul Resurselor Umane, o publicaţie în care sunt incluse cele mai apreciate proiecte de către juriul Galei HR Club, o sursă de inspiraţie şi un izvor de informaţie preţioasă pentru toţi practicienii dedicaţi managementului oamenilor. Manualul a strâns laolaltă aproximativ 250 de proiecte în toţi aceşti ani şi a ajuns pe birourile a peste 1.300 de specialişti HR.
* 14 ediţii ale Conferinţei Naţionale HR Club, un eveniment care reuneşte anual peste 400 de directori de companii, manageri şi practicieni în Resurse Umane interesaţi de cele mai noi tendinţe în domeniu la nivel global. Speakeri de excepţie, recunoscuţi în toată lumea, au fost invitaţi: Dave Ulrich, Marshal Goldsmith, Daniel Pink, Charles Handy, Hal Gregersen, Isaac Getz, Erin Meyer, Gianpiero Petriglieri, Josh Bersin sau Nandu Nandkishore. A 15-a ediţie a Conferinţei, din acest an, va avea loc pe 30 octombrie şi îl va avea ca invitat principal pe Yves Morieux, Senior Partner & Managing Director Boston Consulting Group şi autorul conceptului de Smart Simplicity în HR.
* 8 Standarde ocupaţionale pentru profesia de HR, care au fost introduse în COR.
* 12 ediţii ale Şcolii de Vară HR Club Next Generation, cu peste 200 de absolvenţi, studenţi care şi-au dorit să afle dacă HR este ceea ce vor să facă în cariera lor. Se pare că mulţi şi-au răspuns „Da”, deoarece aproximativ 90% dintre ei lucrează în prezent în resurse umane, îşi continuă studiile în domeniu sau activează în ONG-uri. Acest proiect este complet gratuit pentru studenţi şi se bazează, până acum, pe contribuţia voluntară a peste 180 de membri HR Club (consultanţi, traineri şi practicieni din marile companii româneşti şi multinaţionale), în calitate de mentori sau sponsori. O parte dintre absolvenţi a primit oferte de angajare sau stagii de practică în domeniul resurselor umane chiar de la tutorii Şcolii de Vară.
* Tot pentru a sprijini noua generaţie care va intra în curând pe piaţa muncii, în 2018 au demarat un proiect ambiţios, în parteneriat cu Şcoala de Valori. Proiectul se numeşte „Your First Job” şi şi-a propus să strângă o echipă de „ambasadori” cu vârste cuprinse între 16 şi 23 de ani, care să creeze un „Kit de angajabilitate pentru Generaţia Z” – practic, un set de informaţii de calitate, verificate şi validate de către o comunitate de profesionişti cu expertiză solidă şi distribuite prin metode şi canale specifice Generaţiei Z.
* Sistemul de Competenţe în HR şi Certificarea HR Club, care s-au numărat printre dezideratele asociaţiei încă de la înfiinţare. În 2016, a fost lansat Modelul de Competenţe în Resurse Umane©, elaborat pe baza feedbackului adunat în focus grupuri şi interviuri, de la peste 40 de HRi seniori din diverse zone ale României, şi cercetarea modelelor similare din alte ţări. Modelul este un ghid comprehensiv pentru dezvoltarea profesională a celor pasionaţi de resurse umane, indiferent de nivelul de senioritate. În 2017 a fost lansat Sistemul de Certificare în Resurse Umane HR Club, construit pe baza Modelului de Competenţe în Resurse Umane©.
* Codul de conduită HR Management Club care afirmă standarde de integritate, profesionalism, conduită şi practică solicitate membrilor Asociaţiei, standarde pe care HR Club le-a promovat şi le promovează continuu.
* 2 filiale regionale, HR Club Cluj Napoca, lansată în 2016, şi HR Club Iaşi, lansată în 2018, care contribuie la creşterea organică a frumoasei noastre comunităţi de profesionişti pasionaţi de resursele umane.
* Sute de seminarii de bune practici, întâlniri HR Partner, întâlniri pe comunităţi mai mici, pe industrii sau pe subiecte de interes pentru un grup de organizaţii şi multe alte proiecte. „Agenda HR Club este un instrument flexibil dedicat nevoilor membrilor comunităţii noastre şi iniţiativelor acestora. Vom păstra în continuare în agendă evenimentele consacrate: Conferinţa Naţională, Gala Premiilor de Excelenţă şi Seminariile de Bune Practici. Pe principiul «Bring your idea to life», orice membru al comunităţii poate veni cu o idee de proiect, iar dacă găsim alţi membri interesaţi, o punem în practică. Un exemplu în acest sens este cercetarea privind Starea Funcţiunii de HR la 30 de ani de la Revoluţie şi 15 ani de HR Club, care va începe în această vară. Ideea i-a aparţinut lui Gabriel Măţăuan, un vechi membru al comunităţii noastre, iar alţi 10 membri s-au arătat interesaţi să contribuie la punerea în practică. Cred că numărul şi diversitatea proiectelor de acest fel va creşte în următorii ani în asociaţia noastră profesională”, a declarat Dana Cavaleru, Director Executiv HR Club.
Despre HR Club
HR Club este asociaţia profesioniştilor în resurse umane din România. Înfiinţat în anul 2004, HR Club are aproximativ 500 de membri din peste 300 de organizaţii ce activează în principalele industrii din România, având circa 270.000 de angajaţi. Dintre membri, 26% reprezintă companii furnizoare de servicii de resurse umane, iar 74% activează în departamentele de HR ale companiilor străine sau româneşti de pe teritoriul ţării. În ceea ce priveşte nivelul de responsabilitate, 84% au funcţii de decidenţi la nivel de top şi middle management (Directori Generali, Parteneri, Directori Resurse Umane, Manageri Resurse Umane), ceilalţi membri fiind experţi şi specialişti în domeniul managementului resurselor umane. Majoritatea membrilor Clubului (în jur de 80%) activează în Bucureşti, însă o proporţie din ce în ce mai mare activează în alte oraşe importante ale ţării, precum Cluj- Napoca, Timişoara, Arad, Iaşi sau Brașov. Din 2007, HR Club este membru al Asociaţiei Europene pentru Managementul Oamenilor (EAPM) şi al Federaţiei Mondiale a Asociaţiilor din Domeniul Managementului Oamenilor (WFPMA). Misiunea HR Club este de a încuraja dezvoltarea resurselor umane prin sprijinirea şi promovarea celor mai bune practici în domeniu. Valorile sunt: Responsabilitate, Colaborare, Evoluţie. Consiliul Director (Board-ul) este o structură de supervizare şi consultare strategică pentru iniţiativele HR Club, formată din 6 membri şi un preşedinte, aleşi pe o perioadă de trei ani de către membrii HR Club în Adunarea Generală a Membrilor (AGM). Pentru perioada 2018-2021, Board-ul HR Club este format din: Andreea Voinea (Preşedinte) – Director Executiv Resurse Umane, BCR; Carmen Dumitrache – Director Executiv Resurse Umane, Telekom România; Dana Oprişan – Director Resurse Umane, Groupe Renault România; Florin Ioan Petean – Director Executiv, Centrul de Dezvoltare Managerială (CDM) Cluj; Marius Decuseară-Brandenburg – Managing Partner, Trend Consult; Mihaela Ioniţă – Country HR Manager, Coca-Cola Hellenic; Nicoleta Dumitru – Senior Manager – People Advisory Services, EY România.