Strategic HR — 09 May 2019

de Felicia Luca

Walt Disney, Charlie Chaplin, Ileana Cosânzeana, Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg, Got Talent, American Idol, X Factor. Succes, vârf, Top, câștigător, erou, unicorn.

Din „poveste de succes” ție ce îți rămâne în minte: poveste sau succes?

Succesul are o poveste. Iar povestea are un erou, care face o călătorie – de formare, de (auto)descoperire, de învățare, de conștientizare, de câștigat experiență și înțelepciune, de creștere și dezvoltare. Iar ca să fie erou, omul trebuie să facă bine și să nu facă bine numai pentru sine.

Marea majoritate a startup-urilor eșuează. De ce? Pentru că în loc să fim atenți la poveste, privim, cu aviditate, doar către succes?

Să lansezi un produs nou pe o piață nouă, dintr-o companie nouă nu e ușor. Și e cu atât mai greu atunci când echipa este formată din oameni tineri, care nu au suficientă experiență – nici profesională, nici de viață. Adeseori, aceștia nu au nici experiența lucrului împreună și nu se cunosc nici pe sine, nici unul pe altul foarte bine. De multe ori, background-ul lor profesional include doar un job într-o companie mai mare, unde multe lucruri par mai simple decât sunt: o companie matură și sustenabilă dispune de multe resurse – financiare, umane, de brand, sistemice, de cercetare, de experimentare, de testare etc. Astfel, tânărul ajunge să confunde puterea companiei cu propria putere și subestimează complexitatea realităților de business.

PUTEREA OAMENILOR UNIȚI DE ACELEAȘI VALORI

În cartea sa, ”Founder’s Dilemmas: Anticipating and Avoiding the Pitfalls That Can Sink a Startup”, Noam Wasserman examinează cauzele principale pentru care majoritatea startup-urilor eșuează și concluzionează că, în 6 din 9 cazuri, acestea au legătură cu oamenii.  În ultimă instanță, totul începe de la oameni și se termină cu oamenii – de la produsul pe care-l alegi, până la deciziile de afaceri, clienții pentru care lucrezi, oamenii cu care lucrezi, managementul organizației și cultura organizațională.

Pentru ca o afacere să funcționeze, e nevoie de oameni care să fie buni la ceea ce fac, care să lucreze cu pasiune, să dorească și să știe să satisfacă nevoile consumatorului și, mai ales, care să lucreze bine împreună. Iar pentru ca acest mecanism să funcționeze ca un tot unitar, oamenii trebuie să fie uniți printr-un set de valori comune.

Lindred Laura Greer, psiholog și profesor asociat de comportamente organizaționale, explică faptul că valorile sunt cu adevărat un element determinant și formator pentru identitatea cuiva dacă sunt trăite, nu numai gândite. Un om poate să declare că are o anumită valoare, și să creadă sincer că acea valoare îl reprezintă, dar dacă acesta nu se manifestă în viața lui de zi cu zi, atunci nu îl definește cu adevărat. Laura oferă ca exemplu situația unui startup a cărui misiune este să răspândească frumosul în viața oamenilor și care face acest lucru livrând artă decorativă companiilor. Într-un astfel de caz, este important ca frumosul să fie un element definitoriu în viața angajaților. Este important ca aceștia să aibă un talent artistic sau să se manifeste creativ, dar și să integreze frumosul în viața lor de zi cu zi – de la felul cum se îmbracă și cum își decorează casa sau biroul, până la pasiuni, hobby-uri și interese.

Carisma, buna înțelegere, dorința de reușită nu sunt suficiente pentru a asigura colaborarea și succesul. Este foarte important ca oamenii să fie animați de aceleași valori, acestea să fie exprimate în produsul pe care ei îl creează și să fie concordante cu valorile consumatorilor cărora li se adresează. Nu poți crea produse care nu te reprezintă și nu poți vinde unor oameni pe care nu-i înțelegi.

Omul este însuflețit de valorile și credințele sale. Acestea îl inspiră, îl energiează, îl motivează, îl ghidează. Oamenii cu valori comune își unesc forțele și acționează la unison.

STARTUP-UL, CA EXPRIMARE DE SINE

Cine pornește un startup poate avea motivații similare cu cele ale unui profesionist independent. Dacă generațiile anterioare munceau pentru stabilitate, noi muncim pentru autenticitate. Iar dacă înainte oamenii își doreau mai ales recunoaștere, acum caută mai ales calitate. Căutăm ca munca noastră să ne fie în acord cu identitatea noastră, să ne exprime, să ne reprezinte, să ne definească, să ne crească. Și atunci, dorim să creăm un mediu organizațional care să ne ofere o expriență cât mai autentică. Despre provocările, suprizele și transformările și bucuriile aferente puteți citiți în articolul Angajat sau liber profesionist? GIG Economy, între agonie și extaz.

MITUL ANTREPRENORIAL

În cartea sa, Mitul antreprenorial, Michael E. Gerber analizează ce înseamnă să inițiezi și să construiești o afacere de succes. Acesta discută despre cei trei piloni ai unei companii (vizionarul, managerul și tehnicianul) și despre dinamica dintre aceștia.

Afacerea ta începe cu tine. Cum ești tu, așa este și afacerea ta. Prin urmare, ca să construiești realist trebuie să fii tu însuți autentic, iar pentru ca afacerea să-ți crească trebuie ca și tu să te dezvolți. Numai o minte deschisă și o gândire expansivă poate extinde o afacere.

Acesta punctează faptul că la baza oricărei afaceri excepționale se află inovația, care „generează un nivel ridicat de energie în fiecare companie în care este cultivată, hrănită și stimulată” și că oamenii sunt foarte valoroși pentru organizația ta, prin urmare trebuie să fii și tu valoros pentru ei și să îi inspiri să creadă în tine.

Mai multe detalii despre provocările antreprenoriatului citește în recenzia cărții „Mitul antreprenorial” – Pentru antreprenor lumea este o vânătoare de comori. Ce să faci pentru ca afacerea ta să funcționeze fără tine?”

CUM GĂSEȘTI OAMENII DE CARE AI NEVOIE

Seth Godin spune că vremea economiei de masă a trecut și că nu mai ai nevoie de toți oamenii, ci numai de oamenii tăi. Ceea ce funcționează este să-și găsești tribul tău, cea mai mică piață viabilă – acel grup de oameni care sunt uniți prin aceeași dorință, dar nu sunt conectați întrei ei. Acești oameni, care tânjesc după același lucru, au nevoie de cineva care să-i conecteze și să-i conducă.

Despre principiile economiei de conexiune citește în “SINGIN’ IN THE RAIN”. Nici vorbă de umbrelă.

POVESTEA ÎN ERA DIGITALĂ

Puntea dintre produs și consumator se face prin poveste. „Oamenii vor uita ce ai spus, vor uita ce ai făcut, dar nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă”, după cum bine spunea Maya Angelou. Trebuie să spui povestea consumatorului (nu pe a ta) și să-l înveți să-și rescrie propria poveste cu ajutorul produselor tale. Cum se spune povestea și cum funcționează ea citește în Povestea în era digitală.

CUM SĂ NU FII O STEA CĂZĂTOARE

Din povestea lui Elizabeth Holmes și a companiei sale, Theranos, se pot învăța multe. Câteva idei despre mitul extraordinarului, mitul exponențialului, despre simțul identității, mitul renunțării la studii și mitul Silicon Valley citește în articolul ”Cum să „startup” fără să „shut down”.

Tu de ce vrei să start up? Ca să fii tu însuți? Ca să fii de folos? Ca să fii unicorn?
Oricum ar fi, amintește-ți că binele tău face parte dintr-un Bine mai mare decât tine.
Și nu uita că nu se poate nici succes fără poveste, nici erou fără de veste.

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply