Agenda HR — 14 November 2017

Ce se întâmplă după ce ieşi din HR? Cât de greu e să te adaptezi vieţii de antreprenor sau de consultant? Care sunt provocările cu care te vei confrunta? Cum e viaţa post-HR comparativ cu cea din corporaţie?

de Monica Vîjeu

Fiecare individ este unic şi deciziile sale în privinţa carierei se bazează foarte mult pe cine este el/ea cu adevărat, pe dorinţa de a avea satisfacţie personală prin intermediul a ceea ce face, dar şi pe dorinţa de a atinge un anumit statut sau o anumită situaţie financiară.

Trecerea prin diverse etape ale vieţii presupune o explorare continuă, învăţare, curaj, dedicare, inovaţie, responsabilitate faţă de ceea ce faci, dar şi faţă de oamenii pe care îi întâlneşti. Pe parcursul acestor etape sunt foarte importante respectul pentru cei din jur şi respectul de sine, maturitatea dobândită prin dezvoltarea personală, dorinţa de autocunoaştere, dar şi deschiderea de a-i cunoaşte mai bine pe cei din jur. Sunt la fel de importante experienţele şi expunerea la situaţii cât mai diverse şi complexe de business, dorinţa de a îmbunătăţi performanţa şi de a ajuta oamenii să facă lucrurile să se întâmple mai uşor, planificarea şi decizia, dar şi puterea de a inova prin aducerea a ceva cu adevărat nou şi competitiv pentru business.

De ce am ales antreprenoriatul

Domeniul în care activezi este important, dar mai important este ceea ce ţi-ai propus să faci pe termen mediu şi lung cu limitările pe care le impune – invariabil – viaţa. În acest context, aspiraţiile, pasiunile, experienţele trecute şi puterea interioară m-au determinat să las în urmă viaţa de HR şi să explorez provocări noi în antreprenoriat.

Antreprenoriatul îmi oferă posibilitatea de a ajuta oameni, echipe şi organizaţii cât mai diverse să îşi accelereze dezvoltarea şi, implicit, performanţa. Pentru că întotdeauna am respectat şi apreciat oamenii pentru ceea ce sunt cu adevărat, mi-a fost uşor să continui să lucrez cu oameni şi echipe aflate în situaţii şi etape diferite ale dezvoltării.

Chiar există viaţă după multinaţională?

În ultimii trei ani am întâlnit persoane care m-au întrebat dacă există viaţă şi după multinaţională. Am fost surprinsă de întrebare, dar am înţeles că oamenii se identifică uneori prea mult cu viaţa profesională şi lasă în plan secundar identitatea lor personală. Răspunsul meu pozitiv a fost întâmpinat cu bucurie, cu speranţă sau cu îndoială. Dacă organizaţiile şi antreprenorii ar pune cât mai mult în valoare identitatea personală, adică puterea interioară şi talentele naturale ale fiecărui angajat, ar avea foarte mult de câştigat la capitolul angajament, performanţă şi armonie / fericire la locul de muncă. Asta înseamnă, de fapt, dezvoltarea unei culturi de tip ,,win-win” pentru ambele părţi – angajator şi angajat.

De-a lungul timpului am constatat că oamenii se dezvoltă foarte mult în baza talentelor personale (dacă au şansa de a le folosi, ele devin adevărate atuuri) şi le vine greu să îşi dezvolte la acelaşi nivel comportamente care nu îi caracterizează. Dezvoltarea potenţialului personal conferă energie şi generează un impact pozitiv în jur, în timp ce concentrarea prea mare pe dezvoltarea punctelor slabe epuizează.

Succesul e influenţat de stilul de leadership şi de caracter

În funcţie de ceea ce simt şi gândesc, oamenii acţionează şi se comportă diferit în situaţii similare. Traseul şi succesul fiecăruia dintre noi sunt influenţate de stilul personal de leadership şi de caracter. Îţi poţi folosi talentele personale în sens pozitiv (dacă le dezvolţi în mod conştient) sau în sens negativ (dacă nu conştientizezi impactul pe care comportamentele generate de acestea l-ar putea avea asupra celorlalţi).

Am întâlnit oameni care trăiesc în prezent, oameni pe care îi preocupă trecutul şi oameni care sunt inspiraţi de ceea ce pot face în viitor. Am întâlnit oameni care pot pune pe hârtie un plan de acţiune, oameni care se pot gândi cu plăcere la idei şi soluţii noi, oameni care analizează în detaliu, oameni care vor să fie parte din ceva important şi lista poate continua. Atunci când membrii unei echipe îşi cunosc şi îşi împărtăşesc atuurile personale, ajung să colaboreze mult mai bine şi să aprecieze aportul fiecăruia dintre ei.

Cum e viaţa de cealaltă parte a baricadei

Pentru că îmi place să construiesc ceva mai bun în orice context mă aflu, pentru mine a continua să lucrez în domeniul dezvoltării leadershipului personal şi organizaţional a constituit un pas firesc, care îmi aduce o mare satisfacţie personală. Nevoile de dezvoltare pe care le întâlnesc sunt foarte diferite, aşa cum este de aşteptat, iar identificarea soluţiilor potrivite este foarte importantă. Dacă până acum câţiva ani m-am aflat, împreună cu echipa de HR, în postura de dezvoltator sau contractor de servicii de consultanţă, acum mă aflu în postura de furnizor. Dacă exigenţele mele în privinţa găsirii celor mai buni furnizori şi dezvoltării celor mai bune programe pentru organizaţie erau atunci mari, acum ele se transpun în posibilitatea de a ghida (prin coaching/mentoring) spre soluţii bine gândite pe termen scurt, mediu sau lung, care să facă diferenţa la nivel de rezultate.

Să cunosc şi să ajut persoane şi organizaţii diferite, care au afaceri diferite şi obiective concrete este o continuă provocare pentru mine. Posibilitatea de a susţine oamenii, echipele, antreprenorii sau multinaţionale în dezvoltarea lor îmi oferă o mare satisfacţie personală, pentru că astfel pot transpune în practică experienţa pe care am dobândit-o în cei aproape 20 de ani petrecuţi în mediul foarte dinamic al afacerilor multinaţionale.

Cariera e importantă, dar mai important e ceea ce laşi în urma ta

Deşi de profesie sunt economist, mi-a plăcut întotdeauna să lucrez cu oamenii şi astfel am ajuns să aplic pentru un job în domeniul HR, care s-a transformat – treptat – într-o carieră. Am întâlnit oameni care, ca şi mine, aveau background-uri diferite, dar au făcut carieră în HR din pasiune. De asemenea, am întâlnit şi excepţii: oameni care au făcut carieră în HR din dorinţa de a atinge un anumit statut, în timp ce recunoşteau şi spuneau răspicat că nu le plac oamenii sau o anumită cultură. Desigur, cariera este importantă, dar mai important este ceea ce rămâne în urma ta.

Fie că eşti angajat sau antreprenor, diferenţa o face pasiunea, împletită, desigur, cu perseverenţa, curajul şi dorinţa de a te dezvolta (pentru a deveni mai mult din ceea ce eşti tu în realitate şi nu din ceea ce vezi la alţii că sunt). Reţete perfecte nu există pentru că întotdeauna conjunctura în care te afli este diferită, iar tu eşti unic, însă a te cunoaşte mai bine pe tine şi a îi cunoaşte mai bine pe cei din jur face, în timp, o diferenţa majoră în tot ceea ce faci.

Despre autor:

monica vijeuMonica Vîjeu

Monica e economist de profesie şi fondator Talent Zone. Are trei ani de experienţă antreprenorială în domeniul de consultanţă în management şi aproape 20 de ani experienţă în JTI, unde a fost Director HR cu rol de conducere şi dezvoltare a funcţiunii de HR şi a organizaţiei în mediul de vânzări, marketing şi producţie la nivel local şi regional. E membru HR Club şi PWN România, dar şi speaker invitat constant în diverse conferinţe.

 

Comentarii

Share

About Author

Revista HR Manager

(0) Readers Comments

Leave a Reply