Staffing — 22 May 2018

Ce este telemunca, care sunt avantajele și dezavantajele muncii de acasă și de ce are nevoie un telesalariat pentru a fi competitiv, sunt doar câteva din întrebările pe care le-a ridicat intrarea în vigoare a noii legi 81/2018.

Telemunca sau Munca de la distanță a fost recent aprobată prin lege și în România, țara cu cei mai puțini angajați care lucrează de acasă, din Uniunea Europeană.

În 2017, conform unui studiu realizat de Oficiul European de Statistică-Eurostat,  2,8% dintre angajaţii din Uniunea Europeană, cu vârste cuprinse între 15 şi 74 de ani, lucrau în mod obişnuit de acasă, cel mai ridicat procent fiind în Luxemburg (10%) iar cel mai scăzut în România (0,3%), Letonia (0,5%), Croaţia (0,8%), Cipru (0,6%) şi Lituania (0,9%).

În 2017, din 15,02 milioane de persoane din România, cu vârste cuprinse între 15 și 74 de ani, doar 9,1 milioane erau active economic, în timp ce 5,9 milioane erau inactive economic.

Ce este telemunca și cine sunt telesalariații

Telemunca, așa cum e descrisă pe site-ul indrumari-juridice.eu, este forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor;

Telesalariatul beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne şi contractele colective de muncă aplicabile salariaţilor care au locul de muncă la sediul sau domiciliul angajatorului.

Prin urmare, asta înseamna că se vor putea bucura de o mai buna reglementare a contractului toți cei care vor să muncească de la distanță, cum ar fi IT-iștii, compozitorii, redactorii etc. şi care nu trebuie să se afle neapărat în sediul angajatorului pentru a presta aceasta activitate.

Avantajele muncii de la distanță sunt numeroase, de la faptul că economisești timp și bani pentru că nu mai trebuie să folosești mijloace de transport până la muncă, poți să îți amenajezi un birou așa cum îți dorești și ai plăcerea să lucrezi din confortul propriei case.

Aceste beneficii vin totuși și cu o provocare. Când lucrezi de acasă, ai mai multe surse de distragere, așa că trebuie să ții cont de câteva aspecte importante care te vor ține focusat și îți vor spori productivitatea.

Iată câteva recomandări care te vor face să lucrezi mai eficient de acasă

 

  • Amenajează-ți un spațiu de muncă corespunzător

 

În primul rând, ar fi bine să-ți poți amenaja biroul separat de restul casei, apoi trebuie să iei în considerare câteva lucruri pentru o amenajare cât mai practică și în același timp plăcută.

  • Alege un birou mare, să încapă laptopul, telefonul, agenda și eventual,  o cană de cafea. Ai nevoie de suficient loc ca să îți organizezi eficient spațiul unde vei lucra.
  • Scaunul trebuie să fie confortabil și ergonomic, vei petrece mult timp pe el. Ajustează înălțimea scaunului astfel încât spatele să fie drept, poziția mâinilor pe tastatură să fie paralelă cu podeaua, iar tălpile să fie așezate comod pe podea.
  • Apelează la tehnologie: laptop, imprimantă etc. Trebuie să ai la îndemână tot ce te poate ajuta să lucrezi rapid și eficient, de la hardware și până la Internet de mare viteză.  
  • Iluminarea adecvată a spațiului e importantă pentru că o lumină neadecvată, prea slabă sau prea puternică, te poate obosi mai repede decât e cazul. Dacă e posibil, amenajează-ți biroul lângă fereastră, să beneficiezi de lumină naturală, care scoate în evidență detaliile și sporește capacitatea de concentrare. Adaugă și câteva lămpi suplimentare cu lumină rece pentru atunci când vei lucra la birou până seara târziu.
  • Investește într-un espresor performant, ceașca de cafea de dimineață nu doar că te ajută să te trezești, ci împiedică producerea de adenozină, principala substanță din creier, care îți dă starea de somnolență. Bea o ceașcă de cafea atunci când simți că nu poți să te concentrezi. Îți va da energie ca să poți duce la bun sfârșit toate proiectele.

 

  • Plantele sau lucrările de artă relaxează și fac spațiul de lucru mai plăcut. În pauzele scurte, îți poți odihni ochii pe  frunze sau pe detaliile din lucrările de artă de pe peretele din fața biroului. Studiile au demonstrat faptul că plantele reduc stresul dintr-un spațiu de lucru și cresc creativitatea.
  • Aplică, pe cât posibil, următoarele reguli

 

  • Păstrează-ți biroul curat. Dezordinea te face să pierzi energie și să dai mai puțin randament.

 

  • Fă-ți un program de lucru și respectă-l; dacă lucrezi de acasă nu înseamnă că trebuie să lucrezi non-stop. Descoperă care sunt orele în care ai cel mai bun randament și încearcă să lucrezi doar atunci, sau setează-ți un anumit număr de ore în care să muncești și folosește o aplicație ca Work Log să-ți înregistrezi turele.

Oricum ai decide să-ți faci programul, după ce orele de muncă s-au terminat,  cel mai bine ar fi să ieși la o plimbare.

  • Comunică des și eficient cu colegii și cu șeful tău, e important ca tu să știi foarte clar ce se cere de la tine și ei să cunoască nevoile sau limitările pe care le ai lucrând de acasă. Fii activ pe aplicațiile de lucru pe care le folosiți, fie Basecamp, Slack, etc. sau pur și simplu apelează-ți colegii pe Facetime sau Skype.  
  • Roagă-ți prietenii și familia să nu te deranjeze în timpul orelor de lucru, întreruperile constante te fac să îți pierzi concentrarea mult mai ușor.

Dacă te asiguri că cele de mai sus sunt îndeplinite, ai toate premisele să ajungi telesalariatul anului. Mult succes!  

Surse foto: Shutterstock

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply