Training — 10 September 2013

de ANTONETA GALES

A fost odata ca niciodata, ca de n-ar fi, nu s-ar povesti, o vreme in care bugetele de training erau consistente  si activitatile de „team-building” erau nelipsite din viata companiilor.

In vremurile acelea de demult, piata se afla intr-o continua crestere, toata lumea vindea si cumpara aproape orice, banii se cheltuiau cu nemiluita, iar viitorul era ceva indepartat de care nu merita sa se tina cont. Pe vremea aceea, fiecare companie, cat de mica, isi dorea ca macar o data pe an sa aiba un eveniment pentru consolidarea echipei. Asa ca se lua cate o gasca de colegi si se ducea intr-un loc placut, cu mancare buna si cu niste bautura la dispozitie, se lasa mai mult sau mai putin nesupravegheata si, eventual, se organizau cateva jocuri sa se distreze. Ce mai contau obiectivele? De ce sa-si fi batut cineva capul cu asa ceva? Oamenii meritau sa fie recompensati pentru rezultate si atunci se organiza un „team-building”: un fel de vacanta sau un sfarsit de saptamana relaxant, de preferat undeva la munte. De aici si denumirea, ironica de altfel, de „team-drinking”. Ce frumos ar fi fost daca nu s-ar fi facut aceasta confuzie, dar … mai conta? De ce sa nu aiba si oamenii o vacanta? Era chiar si un banc celebru:

– Ce fel de eveniment este acela la care participa 40 de oameni din care 2 se gandesc la sex si 38 la mancare?
– Nunta!
– Dar daca participa 40 de oameni si toti se gandesc la mancare?
– Parastas!
– Dar daca avem 40 de participanti si toti se gandesc la sex, acela ce este?
– Team-building!

Lucrurile s-au schimbat totusi: sunt din ce in ce mai putin bani, iar primele care au fost taiate au fost bugetele de training si costurile de personal. Cel mai simplu si mai rapid. Doar oare a fost si cel mai eficient? Poate… dar pe termen scurt.

Plasa de siguranta
Exista o mare diferenta intre teorie si practica, intre demagogie si fapte: vorbim cu totii de „cea mai mare valoare” si „cea mai mare investitie” in capitalul uman, dar ar fi necesar ca aceasta abordare sa se reflecte si in actiunile concrete pe care le intreprindem. In situatia in care ne aflam azi, cand toti angajatii, din toate companiile, lucreaza mai mult, cu atributii din cele mai diverse, cand timpul petrecut la locul de munca se rezuma la contacte superficiale, strict legate de sarcini si probleme, poate ca raspunsul este tocmai in mult-hulitul „team-building”.

Sunt din ce in ce mai multe studii care atesta faptul ca angajamentul pe termen lung al coechipierilor se obtine, mai degraba, prin mijloace de alta natura decat cea financiara. Indiferent de sectorul de activitate, masurile simple, precum lauda sau feed-back-ul pozitiv din partea superiorului direct, discutiile fata in fata cu managerul sau implicarea in diverse sarcini, au un efect mult mai puternic si indelungat asupra dezvoltarii unor relatii pozitive.
Iar cadrul extern poate reprezenta acel spatiu de siguranta in care putem vorbi, cu mai multa sinceritate, despre eficienta relatiilor profesionale.

Din fericire, am avut mereu bugetele extrem de calculate, astfel incat nu ne-am permis niciodata sa facem doar excursii. Am avut mereu obiective clare in situatiile de lucru cu echipele noastre. Intr-adevar, poate am avut dificultati de comunicare intre departamente sau conflicte care tineau de obiective punctuale, dar am fost intotdeauna constienti de faptul ca suntem impreuna in cadrul unei companii care ne sustine si astfel ne-am asumat scopul comun. Prin urmare, am reusit sa facem astfel incat iesirile organizate sa aduca acea plus-valoare pe care ne-am dorit-o.

Pentru ce ne agitam
Cand organizam un „team-building”, pentru cele mai bune rezultate sunt necesare un diagnostic cat mai precis al starii de fapt, proprii grupului de lucru vizat, si o identificare cat mai clara a modului in care acea echipa poate functiona optim. De exemplu, in faza de pregatire a unei astfel de iesiri am avut diverse discutii cu colegii: ei au raspuns la multe intrebari, unele mai comode, altele mai putin, pentru a putea stabili impreuna „meniul” optim de exercitii. Pentru ca,
desi par iesite din context, toate jocurile sunt menite sa contribuie la obtinerea unor rezultate concrete: imbunatatirea comunicarii, clarificarea asteptarilor sau integrarea rolurilor din cadrul echipei. Fiecare exercitiu are un scop foarte clar stabilit, iar conditia esentiala pentru succes este o etapa de clarificare.

In aceasta faza se stabilesc rezultatele ce ar trebui obtinute in urma fiecarei activitati. Sigur ca avem si o conditie esentiala: asumarea autenticitatii si discutii sincere. La un moment dat, ca raspuns pentru rezolvarea unei situatii extrem de dificile, am propus – mai in gluma, mai in serios – un fel de tabara de aventura, la sfarsitul careia sa rezulte o echipa perfect functionala: o saptamana, iarna, intr-un loc cu resurse limitate si cu nevoia absoluta ca fiecare membru sa contribuie la asigurarea supravietuirii. Este usor de ghicit ca nu am avut nicio sansa, asa ca a trebuit sa lucram ceva mai mult, dar in conditii mai calduroase.

Merita sa continuam
Pentru ca imi doream sa atasez cateva fotografii acestui articol, am rasfoit albumele departamentului nostru: am constatat ca sunt ani de zile de amintiri foarte frumoase. Am revazut chipurile vesele ale colegilor mei in timpul iesirilor noastre si am realizat cu ce echipa minunata am lucrat in toti acesti ani. Am revazut foi de flipchart agatate prin copaci, chipuri concentrate la discutii despre imbunatatirea comunicarii si focuri de tabara.

In centrala administrativa nu am mai facut team-building de trei ani si atunci am decis sa organizam lucrurile ceva mai diferit: la sfarsitul unei sedinte dificile, organizate intr-un loc ceva mai indepartat de sediu, mai ramanem doua zile in plus, pentru a redefini activitatile pe care le facem bine impreuna, pentru a clarifica situatiile dificile si a stabili solutiile si modul in care vom lucra impreuna pe viitor.

In prezent insa, ne concentram mai mult pe echipele din teritoriu si ne straduim sa facem cate un team-building pe an in fiecare magazin. Colegii mei din departamentul Training & Development participa efectiv la design-ul activitatilor si la livrarea acestora. In ultimii ani am facut rafting pe Bistrita, drumetii la Sovata, la Sarata Monteoru, la Cheia, la Vatra Dornei, Bran, printre altele.

In 2013, pana in acest moment, avem un singur team-building, pe care l-am organizat la Cluj. Dar mai avem timp si suntem plini de sperante. Rezultatele pe care le-am obtinut ne indreptatesc sa confirmam faptul ca iesirile in echipa aduc numeroase beneficii in ceea ce priveste atmosfera, colaborarea, si imbunatatesc rezultatele, creand relatii mai sincere.

 

 

 

 


Antoneta Gales
Director de Resurse Umane, Selgros Cash&Carry Romania

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply