Performance — 19 December 2019

Elena Năstasă, Hr Manager Avira, povestește în numărul 61 al revistei HR Manager, despre experienta digitală în compania în care lucrează. Cum se îmbină tehnologia cu resursa umană și ce îmbunătățiri a adus companiei aflăm în cele ce urmează:

CUM VEDEȚI ȘI CUM EXPLICAȚI DISPUTA DINTRE TEHNOLOGIE ȘI UMANITATE? EXISTĂ CU ADEVĂRAT? CUM SE REFLECTĂ LA NIVELUL HR-ULUI?

elena-nastasaÎmi place să privesc lucrurile dintr-o altă perspectivă, nu din cea a unei dispute, ci din perspectiva a două părți care se completează reciproc. Da, totul în jurul nostru evoluează într-un ritm din ce în ce mai accelerat. Dar dintotdeauna evoluția tehnologiei a fost un reper în evoluția umanității și invers. Cea mai bună strategie pe care o poți avea este să experimentezi și să înveți, încercând să ții pasul cu tehnologia. Iar asta se aplică și în HR. Tehnologia nu va înlocui disciplina de HR în sine, dar cu siguranță managerii de HR care vor ști să se folosească de tehnologie vor avea un avantaj în fața celor care nu o vor face.

CE ADUCE PÂNĂ LA URMĂ BUN TEHNOLOGIA ÎN VIEȚILE OAMENILOR DIN HR? CU CE ÎI AJUTĂ?

Pot să spun ce aduce bun tehnologia în viața oamenilor de HR de la Avira. Strategia noastră în zona digitală este să ne folosim de tehnologie astfel încât, prin ea, să creăm și să susținem o organizație performantă. Două exemple în acest sens sunt: îmbunătățirea continuă a experienței angajaților și a candidaților noștri, folosindu-ne de diverse instrumente digitale. Dar, întotdeauna atunci când dezvoltăm proiecte de HR în zona digitală, avem în vedere să nu o facem doar de dragul tehnologiei, ci pentru a atrage talente și, desigur, pentru a ne păstra colegii cât mai mult și cât mai fericiți în organizație.

CUM POATE FI INTEGRATĂ FOLOSIREA NOILOR TEHNOLOGII ASTFEL ÎNCÂT SĂ NU DEVINĂ O SPERIETOARE PENTRU OAMENI? CE PROGRAME DE HR, LA NIVEL DE CULTURĂ ORGANIZAȚIONALĂ, AȚI DEZVOLTAT SAU AVEȚI ÎN PLAN A DEZVOLTA, PENTRU A PUNE ACCENT PE CONVIEȚUIREA OMMAȘINĂ?

Una dintre cele 4 valori Avira este „Factor 10 performance”. Pe scurt, asta înseamnă că la nivel de companie încercăm – fiecare în zona lui de influență – să utilizăm tehnologia pentru a depăși orice ar putea să ne limiteze. Implicăm comunitățile de utilizatori pentru a îmbunătăți ceea ce facem. Ne folosim de serviciile externe pentru a scala proiectele. Atât partea de Machine Learning, cât și cea de Analytics stau la baza deciziilor, a soluțiilor și a proceselor noastre, în general. Și ca să revin la întrebare: ceea ce facem, în primul rând, este să căutăm acei oameni care au aceleași valori ca noi. De aceea, de exemplu, în cadrul procesului de recrutare avem o etapă specială dedicată exact acestui aspect – potrivirea cu cultura organizațională.

CUM AȚI REGÂNDIT POLITICILE DE RESURSE UMANE ÎN CONTEXTUL DIGITALIZĂRII MASIVE?

Am regândit mai degrabă procesele de resurse umane. Am mers mult în zona de automatizare, acolo unde activitățile au permis asta, astfel încât să alocăm timpul „economisit” activităților care aduc cu adevărat valoare și care nu vor fi înlocuite niciodată de Roboți sau Aplicații. Două exemple în aceste sens: am automatizat – aproape complet – partea de raportare (deci, fără Excel-uri trimise pe e-mail). De asemenea, la nivel de colaborare, atât în cadrul echipei, cât și cu alte echipe, am implementat și noi instrumentele cu care lucrează deja majoritatea colegilor noștri tehnici (Confluence, Jira).

CE ROL ARE ETICA ÎN FOLOSIREA NOILOR TEHNOLOGII? CE POT FACE COMPANIILE PENTRU A SE ASIGURA CĂ ANGAJAȚII LOR VOR AVEA O CONDUITĂ ETICĂ ÎN ACEST PROCES DE UTILIZARE ȘI MANIPULARE A AI?

În ceea ce ne privește, la Avira etica este unul dintre cei 4 piloni la care ne raportăm, atunci când vorbim de digitalizare – alături de oameni, tehnologia în sine și aspectele legale, desigur. Cred că, în primul rând, companiile ar trebui să își informeze/instruiască angajații în acest sens.

ODATĂ CU DEZVOLTAREA TEHNOLOGICĂ A APĂRUT ȘI O CRIZĂ A TALENTELOR? CUM CONTRACARAȚI ACEST LUCRU?

Lucrez de aproximativ 15 ani în domeniul HR, din care aproximativ 14 în mediul IT. Criza talentelor a existat dintotdeauna și nu este cauzată neapărat de dezvoltarea tehnologică. Dimpotrivă, pentru noi dezvoltarea tehnologică constituie un avantaj, pentru că, în mod deosebit, oamenii tehnici apreciază o companie care adoptă ultimele tehnologii într-un ritm cât mai alert.

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply