Management — 26 December 2021

diana„ESTE O DATORIE MORALĂ A LID- ERULUI SĂ INIȚIEZE DEMERSURILE DE A CONSTRUI RELAȚII SĂNĂTOASE, FUNCȚIONALE, ȘI DE A ÎNTREȚINE UN CLIMAT DE LUCRU ÎN CARE FIECARE DIN MEMBRII ECHIPEI SĂ ÎȘI DESFĂȘOARE ACTIVITATEA AVÂND CERTITUDINEA CĂ NEVOILE PSIHO-EMOȚIONALE SUNT ADRESATE CORECT, ÎN CONFORMITATE CU ROLUL PE CARE ÎL ARE.“ – DIANA MIȘA, DIRECTOR EXECUTIV RESURSE UMANE, OTP BANK ROMÂNIA

 

În timpul pandemiei au fost multe provocări, însă cred că pentru liderii HR principala preocupare a fost legată de asigurarea unui mediu de lucru sigur, de protejarea sănătății echipelor prin măsuri de siguranță fizică și psihologică pentru toți angajații Împreună cu conducerea OTP Bank România, am reacționat extrem de prompt.

Toți colegii mei cu rol de coordonare au acționat rapid și cu mare atenție la fiecărui detaliu cu potențial risc. Mă refer, în primul rând, la colegii din unitățile teritoriale, unde am avut o adevărată mișcare de forțe. Desigur, provocările structurilor din cadrul sediului central au fost de altă natură: mutarea în regim full remote a echipelor și stabilirea unei noi rutine de muncă, gestionarea de la distanță a problemelor uzuale care altă dată se rezolvau printr-un schimb rapid, ad-hoc, de idei, lucru care nu a mai fost posibil din cauza lipsei proximității fizice și a interacțiunii umane nemediate de canale electronice.

În orice caz, accesul gratuit la servicii psihoterapeutice a fost cel mai apreciat de angajați, indiferent de specificul activității lor, și a luat o presiune enormă de pe umerii liderilor din organizație.

Nu ascund că au existat și situații în care pierderea echilibrului emoțional a fost printre principalele provocări, însă spre bucuria mea, au fost cazuri izolate pe care le-am soluționat rapid.

În prezent, aș spune că ne–am găsit ritmul, s-au creat rutine de lucru într-un mix de activitate în regim online și față în față. În urmă experienței acumulate în toată această perioada, în fața unor situații provocatoare, am descoperit cât de flexibilă este organizația noastră și cât de mare este gradul de adaptare a colegilor noștri la schimbări semnificative. De aceea, am decis să adoptăm un mod de lucru hibrid și după ce vor fi anulate restricțiilor impuse în timpul pandemiei.

Deși cu presiune din partea acestui context fără precedent, am menținut pe parcursul întregii perioade focusul pe obiectivele noastre de business, astfel încât clienții băncii să poată beneficia de serviciile noastre fără vreo dificultate.

Funcționăm acum într-o nouă normalitate, care integrează în noul mod de lucru tot ce a fost mai bun de dinainte și din timpul pandemiei, adaptat în mod personalizat diferitelor zone de activitate din banca.

CUM ARATĂ NOUA NORMALITATE

De la jumătatea anului 2019, organizația noastră a intrat într-un proces fundamental de transformare. Așadar, pandemia ne-a surprins în plină perioada de adoptare a metodologiei Agile și de acomodare a unor colegi și echipe noi. La jumătatea lui 2021, suntem în plină expansiune, la versiunea 3.0 a programului nostru de transformare, adaptat astfel încât să răspundă și mai bine nevoilor de business identificate.

Deja clasicele business streamuri se transformă în triburi ca structuri de organizare a echipelor, iar câteva din funcțiunile suport (inclusiv echipa HR) au parcurs programe pilot de învățare a instrumentelor relevante din metodologiile Agile și Lean, precum și metodele de lucru Kanban și Scrum.

Cu alte cuvinte, suntem în plin proces de învățare și rollout în întreaga organizație a noului mod de lucru susținut în procesul de transformare prin care trece organizație.

Așadar, aș spune că am fructificat din plin oportunitățile din timpul pandemiei, iar liderii companiei au fost principalii facilitatori și susținători ai acestei transformări.

UN LIDER BUN SE PUNE ÎN SLUJBA ECHIPEI SALE

Cred că fiecare membru al echipei, odată ce a ajuns să fie angajat al OTP Bank, are resursele necesare pentru a evolua constant către împlinirea potențialului pe care l-am văzut în procesul de recrutare. Aleg să fiu mai mult observator și coach, să las spațiul necesar pentru a-și caută în mod autonom răspunsurile/soluțiile potrivite. Prefer de multe ori să îmi las colegii să facă alegeri pe care știu, încă de la început, că eu nu le-aș face, către rezultatul așteptat, însă știu că este, în egală măsură, un proces de învățare extrem de valoros pentru ei. Și am o regulă de aur: disponibilitatea pentru ei oricând au nevoie.

Sunt mai degrabă un lider care ascultă și adresează întrebări de clarificare pentru a înțelege diferite puncte de vedere, decât genul care da soluții și răspunde la întrebări. Și, nu în ultimul rând, acord suport total și necondiționat oricărui demers de învățare inițiat de oricare membru al echipei mele.

De asemenea, în OTP Bank, suntem susțînători ai învățării continue, prin workshop-uri dedicate, programe online, acces gratuit la platforme care pun la dispoziție cărți, articole, cercetări din diverse domenii, acces gratuit la platforma Mind Architect (partenerul nostru din zona dezvoltare personală și neurostiinta), programe interne de mindfulness, nutriție și sport.

Gândim programe de carieră cu planuri de dezvoltare create special pentru a susține învățarea pe termen lung, evoluția în carieră, dar mai ales descoperirea și îmbogățirea competențelor specific umane și tehnice caracteristice.

Sper să îi inspir pe ceilalți prin faptul că susțin în orice context cititul, pe care îl practic zilnic, fără excepție, de la 5 ani când am învățat să citesc. Cumpăr cărți care mă educa și mă învață lucruri noi, vorbesc despre ele, le recomand și le împrumut oricui își dorește să afle mai mult despre o idee pe care am împărtășit-o într-o discuție.

Iar o dată la doi ani, în urmă unei selecții riguroase din multitudinea de opțiuni care există acum, pot participa la o certificare, un curs deosebit sau la o experiență de învățare prin care nu am mai trecut și care mă ajută să îmi dezvolt diferite competențe.

PENTRU UN LIDER, E CRUCIAL SĂ-ȘI ÎNȚELEAGĂ COLEGII

Este esențial modul în în care un lider își cultivă inteligența emoțională, stilul de comunicare și felul în care ia decizii. Nu toate conversațiile sunt ușor de susținut și nu toate situațiile sunt simplu de gestionat. Suntem, de multe ori, puși în fața unor dialoguri dificile sau în situații care ne generează disconfort și ne testează abilitatea de gestionare a relațiilor și a propriilor emoții în cadrul potențialelor conflicte inerente într-un mediu de lucru. Cred că diferența este dată de felul în care fiecare lider înțelege importantă de a-și cunoaște fiecare membru al echipei. Și nu mă refer doar la nivelul performanței sau al cunoștințelor profesionale, ci la o înțelegere profundă a personalității lor, a modului în care ei comunica, a motivațiilor și aspirațiilor personale.

Photo by Atoms on Unsplash


 

Coperta HRM nr 67-200

Acest material a fost preluat din

numărul 67 al Revistei HR Manager.

Click aici pentru preview-ul numărului 67.

Pentru abonare, click aici.

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply