Agenda HR — 03 December 2020

Timp de 20 ani am lucrat în companii multinaționale în domeniul ingineriei și în dezvoltarea de produse software. Organizațiile mari au fost un mediu excelent de dezvoltare și o bună școală, atât din punct de vedere tehnic, cât mai ales al procedurilor și rigorii de business. Pe de altă parte, însă, tocmai aceste rigori devin de multe ori frâne în dezvoltarea unor idei și viteza cu care ele pot fi puse în practică. De aceea, momentul în care m-am decis să schimb multinaționala pentru antreprenoriat a fost acela când am realizat că pot folosi experiența acumulată într-un mod mult mai bun pentru a rezolva niște probleme existente în piață.

Problema pe care am vrut să o rezolvăm era cea a ineficiențelor care apar în cadrul comerțului modern în relațiile dintre retaileri, operatori logistici, curieri și transportatori pentru a deservi nevoile din ce în ce mai sofisticate ale cumpărătorilor. Aceste relații complexe implică o serie de fricțiuni ce limitează viteza de reacție la schimbările apărute în piață. Așa a luat naștere, în 2016, Platforma Postis, care oferă companiilor din retail transparență și control pentru întregul flux de livrare, le permite să aibă o varietate mare de opțiuni de livrare și să beneficieze de cele mai avansate tehnologii pentru automatizarea proceselor și pentru a lua decizii inteligente folosind algoritmi de învățare și predicție.

Într-o formă sau alta, cu toții ne exersăm abilitățile antreprenoriale pe tot parcursul vieții, însă numai o mică parte își vor asuma acest rol în mod transparent, încercând să-l profesionalizeze. La trecerea de la multinațională la startup din 2016, dilemele au fost în primul rând legate de siguranță și confort. Riști siguranța unui loc de muncă într-o companie mare, care te protejează cu inerția ei la schimbările bruște de piață și îți oferă un salariu rezonabil ce vine la dată fixă. Ai confortul unui rol clar definit într-o echipă numeroasă, cu skill-uri variate și pregătită să te ajute când ai nevoie. Ca parte a acestei echipe, ești apreciat și recunoscut și simți că împrumuți din prestigiul companiei. Și totuși, ești doar o rotiță într-un angrenaj uriaș care se mișcă în ritmul lui. Dacă ești curios, dinamic, nu te oprești să te dezvolți, vrei mai mult, ai idei pe care vrei să le vezi puse în practică rapid, toate acestea nu mai sunt suficiente și alegi să riști. Să fii pe propriile picioare. Să nu mai depinzi de alții. Și devii antreprenor.

În acest moment trec printr-o nouă tranziție, de la antreprenorul obișnuit să își asume multiple roluri la cel de CEO, pe fondul trecerii Postis din faza de startup în cea de scaleup. Creșterea semnificativă din ultimii ani a fost accelerată în ultimele două luni de criza COVID-19 și nevoia clienților de adaptare rapidă la noul context de piață, în care tehnologiile digitale pe care le oferim noi și partenerii noștri facilitează accesul la clienți acolo unde se află, permit ajustarea rapidă a modelului de business și cresc eficiența operațională.

Ca urmare, echipa noastră a crescut chiar și în perioada crizei și va continua să crească, pentru a ne pregăti de expansiunea în Europa. Cu o echipă mărită, transformarea prin care trec se referă la managementul echipei, specializarea oamenilor pe roluri diferite, insuflarea viziunii și a valorilor pe care ne-am construit businessul și responsabilitatea tot mai mare față de clienți, parteneri și echipă. Din fericire, oamenii care formează echipa Postis sunt, fiecare în parte, profesioniști maturi, cu viziune amplă și atitudine antreprenorială; ca urmare, această tranziție se face ușor cu ajutorul lor.

PREGĂTIREA TRANZIȚIEI

Când devii antreprenor, nu ai un glob de sticlă în care să vezi viitorul. Sunt multe lucruri despre care vei afla pe parcurs și despre care, oricât de mult te-ai pregăti, vei afla doar când te vei lovi de ele. Problema de piață pe care vrei să o rezolvi, soluția pe care o oferi, modul în care monetizezi serviciile oferite, modelul de business, condițiile legale și fiscale, relațiile cu oamenii, parteneriatele, sursele de finanțare, toate sunt aspecte care trebuie avute în vedere când pornești pe acest drum.

Și, pe măsură ce avansezi, trebuie să fii pregătit să schimbi tot ce ai crezut că știi și să o iei de la capăt, pe baza noilor informații sau situații la care ai fost expus. Cum arată realitatea „de partea cealaltă? Flexibilitate. Agilitate. Eficiență. Risc asumat. Responsabilitate mare pentru clienți, parteneri, investitori și angajați. Colegi și prieteni care te sprijină. Clienți care te încurajează. Oameni pe care îi ajut să crească. Rezultate semnificative. Satisfacția că ideile tale ajută companii mari și mici deopotrivă să devină mai bune, să elimine ineficiențele, să reducă din costuri, să-și facă mai fericiți clienții. Bucuria că sunt responsabil de propriul meu destin.

Cam asta e ceea ce mi-a adus trecerea în antreprenoriat. Cea mai importantă lecție pe care mi-am însușit-o pe parcursul tranziției a fost că învățarea nu se termină niciodată. În anii scurși de la înființarea Postis am învățat mai mult decât în cei 20 de ani de carieră anteriori. Despre business, companii, oameni și relațiile dintre ei. Și despre mine. Iar acesta este un proces care nu se termină niciodată și asta e ceea ce mă face să devin mereu mai bun.

SFATURI PENTRU CEI CARE VOR SĂ FACĂ O RECONVERSIE PROFESIONALĂ

Prima recomandare este să își planifice dezvoltarea în carieră având în minte o glumă despre COVID-19 care circulă zilele astea în social media: „In retrospect, in 2015, not a single person got the answer right to the question Where do you see yourself in 5 years from now?. Îi sfătuiesc pe toți cei care vor să schimbe ceva să se apropie cât mai mult de mediul antreprenorial, dacă nu ca loc în care să crească rapid și să își dezvolte ideile, cel puțin în atitudine și abordare. Acelora care devin sau vor să devină antreprenori, le-aș recomanda s-o facă din convingere și nu pentru că este „cool. În cele mai multe cazuri, un startup reprezintă un drum dificil ce presupune mult curaj și tenacitate, dar care poate oferi mult mai multe satisfacții și oportunități de învățare decât ceea ce vor primi într-o corporație.

CE ABILITĂȚI NE AJUTĂ SĂ FIM PREGĂTIȚI PENTRU ACEASTĂ LUME VUCA – VOLATILITATE, INCERTITUDINE, COMPLEXITATE ȘI AMBIGUITATE?

Într-o lume condiționată de crize medicale, climaterice, economice, politice sau sociale, skill-urile antreprenoriale sunt cele care ne pot face nu doar să supraviețuim, ci ne fac capabili să transformăm problemele în oportunități.

  • Flexibilitatea și capacitatea de adaptare rapidă sunt răspunsul pentru volatilitatea mediului de business și, acum, a celui social.
  • Incertitudinea este eliminată de atenția permanentă la informațiile din piață și la capacitatea de a elimina din „zgomotul de fondpentru a te concentra pe lucrurile cu adevărat importante.
  • Complexitatea situațiilor la care suntem expuși ca societate și ca indivizi este rezolvată prin abilitatea de a îmbrățișa simultan mai multe roluri, dar și prin claritatea cu care se comunică în echipă și se colaborează. Ambiguitatea este eliminată printr-o viziune clară a ceea ce vrei sa faci, fundamentată pe niște valori solide personale și de business.
  • Ca urmare, în contextul actual în care nu știm ce ne rezervă ziua de mâine, cred că toți ar trebui să devenim mai antreprenori, măcar în gândire: să uităm de aparentele certitudini, să ieșim din zona de confort, să fim mai dispuși la schimbare, să îmbrățișăm noutatea și necunoscutul ca pe o ocazie de a învăța ceva nou și de a deveni mai bun.

mircea stanMIRCEA STAN, CEO Postis

Comentarii

Share

About Author

Viviana Serban

(0) Readers Comments

Leave a Reply