Agenda HR — 02 August 2016

de Atena Enea

După o carieră de 17 ani în cadrul companiei Xerox, perioadă în care a ocupat mai multe funcţii de conducere atât la nivel naţional, cât şi internaţional, Marius Perşinaru a optat pentru poziţia de Preşedinte al Schneider Electric România şi Republica Moldova. Acest nou rol a fost pentru el oportunitatea de a se întoarce acasă şi de a conduce o afacere de succes, aflată în continuă creştere.

Este o persoană deschisă şi flexibilă, care pune preţ pe feedback-ul colegilor în procesul de luare a deciziilor. Îi place să interacţioneze cu oamenii din companie şi să ia pulsul organizaţiei în mod direct, fără să cadă în greşeala micro-management-ului. Experienţa căpătată în anii petrecuţi în mediul corporatist, pe diverse meridiane şi în culturi la fel de diverse i-a dat ocazia să îşi analizeze şi să îşi îmbunătăţească stilul de coordonare şi conducere a echipelor. Iar aceasta îi oferă încrederea necesară să ia măsurile potrivite în orice situaţie.

Sunteţi cunoscut pentru stilul de conducere avangardist. Cum se pliază stilul dumneavoastră de conducere pe stilul Schneider Electric?

Nu ştiu dacă este avangardist. Mă concentrez foarte mult pe integrarea obiectivelor de business, strategice şi operaţionale, în cultura organizaţiei care trebuie să le îndeplinească. Mi se pare logic şi de bun simţ managerial, dar nu mi-ar displăcea să fiu avangardist. Cât despre stilul Schneider Electric, pare să existe o similitudine pentru că există foarte mult transfer de autoritate la nivel local. Atât timp cât responsabilitatea stă în acelaşi loc cu „empowerment”-ul, eu cred că organizaţia funcţionează şi livrează rezultate.

Care sunt obiectivele pe care le aveţi ca Preşedinte Schneider Electric România şi Republica Moldova ?

Strategia companiei vizează o creştere ,sustenabilă în cele două pieţe în care activăm, ca atare obiectivele mele se referă la consolidarea poziţiei Schneider Electric în România şi Republica Moldova. Îmi propun să ajut la promovarea sustenabilităţii şi eficienţei energetice, deoarece cred că viitorul va solicita din ce în ce mai mult clădiri eficiente energetic, oraşe „inteligente” energetic, industrii cu impact minim asupra mediului înconjurător.

Care sunt principalele calităţi care v-au recomandat în noua poziţie?

Sunt o persoană deschisă şi flexibilă, care pune preţ pe feedback-ul colegilor ,în procesul de luare a deciziilor. Îmi place să interacţionez cu oamenii din companie şi să iau cât mai direct pulsul organizaţiei, fără să cad în greşeala micro-management-ului. În plus, experienţa căpătată în anii petrecuţi în mediul corporatist pe diverse meridiane şi în culturi la fel de diverse cred că mi-a dat ocazia să îmi analizez şi să îmi îmbunătăţesc stilul de coordonare şi conducere a echipelor, iar aceasta îmi conferă încrederea necesară să iau măsurile potrivite în orice situaţie. Alt aspect important este faptul că nu îmi este frică de schimbare, îmi place inovaţia şi sunt motivat de apartenenţa la o organizaţie, care înţelege şi acceptă aspiraţia spre „mai bine”.

Ce a contat cel mai mult în oferta Schneider Electric?

Oportunitatea de a mă întoarce acasă şi de a conduce o afacere de succes care îşi propune să crească în următorii ani. Plănuiam şi o schimbare şi am găsit-o: am ieşit din segmentul IT şi am (re)intrat în cel al energiei, domeniu cel puţin la fel de incitant. Schneider Electric este cunoscută pentru faptul că investeşte în inovaţie pe acest segment şi m-am bucurat să descopăr mai multe oportunităţi, care pot servi cu foarte mare succes şi piaţa din România şi cea din Republica Moldova.

A fost greu să plecaţi de la Xerox după 17 ani, în care aţi ocupat mai multe funcţii de conducere, atât la nivel naţional, cât şi internaţional ?

Ca orice schimbare, sigur că nu a fost un pas uşor, însă am avut momente în care am simţit că trebuie să o fac. Am ajuns la un punct la care am constatat că fără o schimbare majoră nu prea mă mai pot dezvolta. Învăţ mult mai uşor şi mai bine din ceea ce fac decât din cursuri sau workshop-uri, aşa încât concluzia şi
decizia au venit relativ simplu.

„Atâta timp cât lăsaţi ceva după dumneavoastră sunteţi fericit ”, spuneaţi într-un interviu acordat Revistei Cariere în anul 2006. Ce aţi lăsat în urmă la Xerox, când aţi plecat?

Este un crez al meu. În Xerox am învăţat enorm şi am lăsat foarte mulţi prieteni. Am foşti colegi, încă în companie sau plecaţi în alte organizaţii, care îmi spun că au învăţat la rândul lor foarte multe de la mine, clienţi pentru care numele meu este încă asimilat cu Xerox România, parteneri care încă mă caută să discutăm ce e de făcut pentru a avea un business sănătos. Toate aceste aprecieri mă bucură, pentru că sunt singurele lucruri care rămân, strategiile de business pe care le-am gândit sau în toţi anii aceştia se pot schimba şi adapta cerinţelor pieţei şi obiectivelor de moment.

Care este viziunea pe care o aveţi pe termen lung la Schneider Electric? Ce valori doriţi să adăugaţi companiei ?

Viziunea mea pe termen lung în ceea ce priveşte evoluţia organizaţiei locale trebuie aliniată şi susţinută de cea a companiei mamă. Astfel, obiectivele noastre constau în menţinerea poziţiei de lider de piaţă pe segmentele strategice pe care activăm şi consolidarea sectoarelor cu potenţial. Totodată, dorim să creăm un mediu de lucru care să fie recunoscut ca fiind printre cele mai râvnite din România şi să reprezentăm un business de referinţă în cadrul operaţiunilor globale ale Schneider Electric.
Cât despre valori, cred în lucrul înechipă, dar şi în recunoaşterea performanţei individuale, în responsabilitate şi împuternicire în echipă, într-o relaţie deschisă şi clară cu partenerii de afaceri, şi lista, desigur, va continua pe măsură ce voi reuşi să mă integrez mai mult în organizaţia locală.

Care este strategia pe care o veţi aplica în noua poziţie?

Plecând de la viziunea de mai înainte, pe fiecare din segmentele identificate avem în vedere să consolidăm relaţiile existente, venind cât mai aproape de nevoile partenerilor şi clienţilor noştri.
Urmărim extinderea portofoliului de produse şi soluţii inovatoare dezvoltate de Schneider Electric la nivel global, precum şi promovarea activă a noilor tehnologii şi a beneficiilor pe care acestea le oferă utilizatorilor.
Mă interesează creşterea acoperirii geografice şi în verticalale identificate, dar şi crearea unei echipe motivate, care să asigure dezvoltarea şi implementarea acestei strategii.

Cum aţi găsit echipa existentă la Schneider Electric România şi Moldova? Ce vă doriţi să îmbunătăţiţi?

Am găsit o echipă foarte unită, cu un mare potenţial la nivel individual. Sunt foarte mulţi oameni talentaţi şi pasionaţi de ceea ce fac, ceea ce mă bucură foarte mult, pentru simplul motiv că pentru a depune pasiune în munca de zi cu zi nu este ceva ce se învaţă. Dacă eşti omul potrivit la locul potrivit o ai, daca nu, nu. Echipa de la Schneider Electric România are noroc de foarte mulţi oameni care se află în locurile potrivite. De îmbunătăţit sunt destule, pentru că – v-am mai zis – îmbunătăţirea continuă este un principiu după car mă ghidez permanent.

Cum vă susţineţi oamenii cu care lucraţi?

Încerc să fiu pentru cât mai mulţi şi mentor şi coach, ajutându-i să descopere nu zona lor de confort, ci cea de performanţă maximă. Încurajez fiecare persoană să îşi testeze limitele potenţialului prin asumarea responsabilităţii. Aş vrea să fiu vazut ca un lider deschis discuţiilor pe teme profesionale sau de aspiraţii individuale.

Unul dintre obiectivele dumneavoastră este ca oamenii cu care lucraţi să îşi depăşească mereu nivelul. Cum realizaţi acest obiectiv? Cum realizaţi trainingul şi dezvoltarea oamenilor din companie?

Îi încurajez să îşi propună proiecte ambiţioase din care să înveţe, care să îi ajute să se dezvolte, să iasă în mod controlat din aşa zisă zonă personală de confort. Pe de altă parte, compania are un program complex de stimulare şi încurajare a unei culturi de dezvoltare personală, prin oferirea accesului la cursuri de pregătire profesională, online sau in-class. Construim în permanenţă programe de dezvoltare profesională adaptate nevoilor angajaţilor.

Sunteţi un lider intuitiv. Ce spune intuiţia dumneavoastră despre evoluţia domeniului managementul energiei şi automatizării, în care Schneider Electric este specialist mondial?

Mă bazez şi pe intuiţie, însă îmi place să evaluez fiecare situaţie pornind de la informaţii concrete şi având la îndemână opiniile avizate ale specialiştilor. Pe de altă parte, nu îţi trebuie foarte multă intuiţie pentru a vedea că managementul energiei şi automatizarea sunt într-o continuă şi accelerată dezvoltare şi vor defini viitorul, atât pentru indivizi, dar şi pentru companii. Toţi consumatorii, indiferent de mărime, devin tot mai interesaţi de evoluţia domeniului, de deţinerea unor astfel de soluţii inteligente care să ajute la optimizarea consumului de energie şi, implicit, şi a impactului negativ asupra mediului.

Compania produce cele mai noi echipamente şi soluţii inteligente dedicate segmentelor: industrie, energie şi infrastructură, clădiri şi rezidenţial. Cum veţi folosi experienţa acumulată în domeniul IT în domeniul managementului energiei?

Experienţa acumulată până acum, şi pe care o voi folosi în Schneider Electric, nu are neapărat de-a face cu domeniul sau portofoliul de produse. Ceea ce am dobândit mai valoros în toţi aceşti ani se referă mai mult la capacitatea de a construi şi implementa strategii viabile, în linie cu o cultură de organizaţie cât mai eliberată de erori şi sprijinită de echipe motivate să se depăşească permanent. Toate acestea se pot aplica la fel de bine şi în IT, şi în energie, dar şi în multe alte domenii.
Cât de importante sunt: cunoştinţele, atitudinea şi comunicarea în evaluarea oamenilor, atunci când vine vorba de recrutări, evaluări sau promovări. Care este ponderea celor trei calităţi în evaluarea pe care o faceţi fiecărui om?

Este posibil să depindă şi de postul şi de poziţia fiecăruia în organizaţie şi în procesele în care este implicat. Există o bază de la care se porneşte, un set de cunoştinţe care să recomande o persoană pentru un anumit job.
Atitudinea este esenţială pentru integrarea persoanei în cultura organizaţiei în care activează. Abilităţile
de comunicare sunt foarte importante în poziţii integrate în procese cu multă relaţionare pe orizontală şi verticală.
Toate sunt foarte importante, însă se consideră – şi eu tind să fiu de acord –, că, spre deosebire de celelalte două, atitudinea nu se poate modifica la fel de uşor şi o nepotrivire culturală cu organizaţia poate fi extrem de periculoasă.

De obicei aveţi încredere în oameni. Încrederea în latura umană energizează, iar deciziile corecte luate în privinţa oamenilor aduc cele mai bune rezultate în afaceri. Care este crezul dumveavoastră în oamenii cu care lucraţi?

Întotdeauna încep prin a avea încredere în oameni şi foarte rar această încredere mi-a fost înşelată. Pe de altă parte, am observat de foarte multe ori că o relaţie începută cu lipsa de încredere escaladează reciproc sentimentul şi devine astfel extrem de greu de gestionat, în consecinţă, nelucrativă. Crezul meu în oameni este că greşelile nu vin din rele intenţii, ci mai mult din înţelegerea greşită a obiectivelor, limitelor de responsabilitate sau autoritate, etc… aşa încât fac tot posibilul să elimin cât mai multe din aceste cauze până să ajung la pierderea încrederii. Odată ce am ajuns aici, este de cele mai multe ori un semn de „game over”…
După toate experienţele acumulate în plan personal şi profesional, ce credeţi că aduce oamenilor fericirea şi mulţumirea?

Grea întrebare, pentru că este dusă în plan general. Sunt multe studii pe acest subiect şi, în plus, se mai şi contrazic între ele, astfel că nu ştiu dacă sunt eu în măsură să dau un verdict final. Pot să vă spun că pentru mine este foarte important ca în plan profesional să îmi placă ceea ce fac şi să obţin recunoaşterea eforturilor şi performanţei, iar în plan personal, să fiu împreună cu familia şi prietenii, în sensul împărtăşirii a cât mai multor obiective comune. Pe de altă parte, provocările sau obstacolele inerente unui parcurs profesional dinamic sunt mai uşor depăşite atunci când ai alături familia şi prietenii adevăraţi. Nu eşti singur în faţa problemelor şi cred că şi aceasta ajută să îţi menţii un spirit cât mai pozitiv.

 

Comentarii

Share

About Author

atena.enea

(2) Readers Comments