de Victor Munteanu
De cele mai multe ori, fiecare dintre noi s-a gândit cum ar fi să lucreze de acasă. Mulţi ar descrie ca fiind job-ul ideal, ce ar corespunde aşteptărilor fiecăruia. După cum bine ştim, fiecare lucru pe care îl considerăm bun sau de folos, poate avea şi anumite dezavantaje, chiar dacă, părţile pozitive sunt numeroase.
În cele ce urmează, vom descoperi împreună atât avantajele cât şi dezavantajele „biroului de acasă”, poate unele la care nici ne-am gândi în mod obişnuit.
Din ce în ce mai multe companii au adoptat acest concept de home office şi le oferă angajaţilor posibilitatea de a lucra de oriunde doresc, bineînţeles, cu echipamentul angajatorului. Fără doar şi poate a devenit o soluţie viabilă şi peste graniţe, iar doritorii continuă să apară.
Ideea începe să prindă contur şi în România, conducerile companiilor au căutat soluţii rapide pentru a reduce costurile şi pentru a oferi angajaţilor confortul necesar. Ce poate fi mai confortabil, decât să lucrezi din propria locuinţă?
Un studiu realizat recent, arată că peste 55% dintre români ar renunţa la serviciul cu normă întreagă, dacă ar putea să se întreţină muncind doar de acasă. S-a mai demonstrat şi faptul că 26% dintre parcipanţi sunt implicaţi în proiecte ce le aduc venituri suplimentare salariului de bază. Doar 19% dintre cei care au răspuns la chestionar spun că au renunţat la un era obligatorie şi câştigă suficient din proiecte externe.
Acest studiu demonstrează şi faptul că multe companii au început să accepte colaborări externe, cu specialişti ce lucrează de la distanţă, mai ales societăţile cu domenii de activitate precum IT şi sectorul bancar.
Este bine de ştiut faptul că legislaţia din România recunoaşte şi acceptă munca de la domiciliu. Potrivit Codului Muncii, fiecare angajat îşi poate duce la bun sfârşit responsabilităţile, chiar şi din spaţiul personal, atât timp cât sunt îndeplinite toate cerinţele din fişa postului. În plus, salariatul care adoptă să îşi desfăşoare activitatea în acest mod, beneficiază de toate drepturile legale şi are posibilitatea să îşi stabilească propriul program de lucru, atât timp cât este în conformitate cu legea.
Cu alte cuvinte, indiferent de spaţiul de lucru, fie că ai obligaţia să mergi zilnic la sediul companiei, fie că poţi lucra din comfortul propriei case, din punct de vedere legal se păstrează aceleaşi avantaje.
Un alt aspect bun de luat în calcul este că angajatorul are dreptul să efectueze vizite la domiciliul salariatului şi în cazul în care cel din urmă nu îşi îndeplineşte atribuţiile corespunzătoare fişei postului, este pasibil de sancţiuni.
Cu toate acestea, cei care au ales să lucreze de acasă, susţin că tehnologia din zilele noastre permite o verificare de la distanţă, precum şi diferite tipuri de comunicare în timp real, conferinţe video, transfer de date şi documente în timp real.
Specialiştii susţin că în situaţia în care angajaţii unei companii lucrează din confortul propriei case, atât angajatorul cât şi salariatul au de câştigat. Bugetele destinate spaţiilor de birouri, mobilierului, serviciilor şi altor necesităţi pot fi reduse considerabil şi aici este primul beneficiu al companiei. De asemenea, home office-ul poate să fie preferat de către angajaţi (îmi sună puţin ciudat topica, aş zice este preferat de către angajaţi) datorită flexibilităţii pe care o au acasă, unde reuşesc să îşi finalizeze mult mai uşor task-urile şi pot să îşi dedice mai mult timp vieţii de familie.
Printre beneficiile „Home office” se numără şi reducerea timpului dedicat drumurilor dintre birou şi casă, dar şi din punct de vedere financiar, putem remarca faptul că se micşorează sumele de bani destinate pachetului de serviciu (inclusiv bonuri de masa) şi ale transportului.
Ca şi alt beneficiu, anagajaţii care lucrează de acasa sunt mai puţin stresaţi, mai atenţi şi, astfel, creşte productivitatea. La birou, în schimb, colegii îi pot întrerupe în momente cheie, lucru care poate duce la nîndeplinirea task-urilor şi nefinalizarea proiectelor.
Aşadar, putem spune că există beneficii care ne avantajează să alegem câteva zile de home office, considerând acest lucru benefic pentru viaţa noastră profesională.
Însă cu toate beneficiile pe care ni le oferă home office-ul, trebuie să fim foarte atenţi în a nu confunda lucrul de acasă cu o mini-vacanţă. Mulţi angajaţi sunt tentaţi să creadă că în momentul în care lucrezi de acasă, începe vacanţa. Iată şi primul dezavantaj al lucrului de acasă. Aici intervine distragerea atenţiei care poate avea un efect negativ asupra responsabilităţilor de la job.
Un alt dezavantaj poate fi lipsa de comunicare, care uneori este incompletă. Şi aici mă refer la comunicarea dintre angajat şi manager sau/şi angajat şi colegi, ceea ce deseori duce la scăderea momentelor de socializare ale angajatului.
Cei care aleg să lucreze în regim ,,work from home’’ susţin că duc lipsa unei păreri secundare, părere care nu poate fi cerută de la distanţă, deoarece există riscul să fie interpretabilă. Acest lucru poate fi iarăşi un dezavantaj vis-a-vis de comunicare şi exprimarea părerii personale.
Concluzionând, în momentul de faţă piaţa ne îndeamnă să punem mai mult accentul pe rezultatele angajatului şi nu pe prezenţa sa 8 ore pe zi, într-un spaţiu de birouri. Principalul motiv pentru care nu este adoptată de companii din mai multe domenii este acela că managerii nu au încredere în subordonaţii lor, considerând că aceştia vor dedica mai puţin timp muncii şi astfel se pierde din fluxul de muncă.
Rămâne de văzut cum va evolua piaţa pe viitor din acest punct de vedere. Ce este sigur este că acest tip de „beneficiu” începe cu siguranţă să fie favorizat în faţa altora în momentul alegerii unui nou job.
Victor Munteanu, IT&C Recruitment Consultant Brainspotting
Născut pe 03 Aprilie 1989, în Bucureşti, absolvent al Facultăţii de Teologie, secţia de Asistenţă Socială, (2008-2011), masterat în Comunicare Manageriala şi Resurse Umane, SNSPA (2012-214). Pasionat de domeniul Resurselor Umane, a încercat mereu să se dezvolte şi să aprofundeze acest domeniu şi, de asemenea, să cunoască tainele recrutării.