Agenda HR Performance — 23 August 2016

de Cosmina Noaghea

Când am prezentat studiul “Millennials@Work. Psihologia generaţiei digitale” (realizat împreună cu Facultatea de Management din cadrul SNSPA) unul dintre obiective a fost ca reprezentanţii organizaţiilor să îşi răspundă la întrebarea: avem lideri pregătiţi pentru a lucra cu generaţia digitală?

Ce îşi doreşte generaţia digitală?

Tinerii îşi doresc să interacţioneze (să lucreze în grupuri), să aibă în jur un mediu plăcut şi lipsit de tensiune, să primească feedback imediat, să le fie recunoscute meritele şi să aibă posibilitatea să înveţe şi să promoveze rapid.

Un lider eficient pentru aceşti tineri trebuie să găsească modalităţi de a îi ţine motivaţi şi implicaţi în sarcini şi proiecte (dat fiind faptul că au tendinţa de a abandona uşor), precum şi de a îi ajuta să respecte procesele, procedurile şi de a se concentra pe detalii, orientarea lor naturala fiind spre multitasking.

Pe scurt, rolul liderului generaţiei digitale este să creeze o agendă clară, prin care să definească foarte bine sarcinile, să prioritizeze, să permită şi să încurajeze interacţiunea, să gestioneze depăşirea obstacolelor, să ofere feedback permanent şi să susţină dezvoltarea membrilor echipei sale.

Citind acest rezumat întrebarea: “Cum este liderul potrivit pentru generaţia digitală” pare inutilă sau retorică, pentru că prin definiţie rolul unui lider este de a construi şi menţine o echipă înalt performantă; el este persoana de bază pentru supravieţuirea şi eficienţa echipei. Şi totuşi, datele arată că un procent foarte mic din totalul angajaţilor dă dovadă de implicare/ engagement (32% potrivit Gallup 2015) şi că un şef bun va crea un mediu mai sănătos de lucru decât toate planurile de management al stresului şi bunăstare personală.

Cum este liderul potrivit pentru tinerii din generaţia digitală?

Pentru a răspunde la această întrebare ne uităm la ce spun datele că face un lider care îşi ţine subordonaţii implicaţi. Hogan Assessments şi Sirota au identificat patru categorii de acţiuni:

-Stabileşte şi comunică viziunea şi obiective clare

Pentru acest lucru, un lider are nevoie de energie şi încredere, de abilitatea de a stabili şi urmări priorităţile, precum şi să fie prezent în mijlocul echipei.

– Facilitează performanţa echipei

Un lider bun va fi calm şi echilibrat, va fi disponibil şi va comunica cu tact cu membrii echipei, va fi prezent când aceştia vor avea nevoie de el, îi va ajuta să se dezvolte şi nu îi va controla excesiv (micromanagement).

– Creează un climat pozitiv în echipă

Un climat pozitiv presupune deschidere spre interacţiune şi spre învăţare, abilitatea de a stabili un climat bazat pe încredere şi corectitudine.

– Creează o cultură deschisă spre învăţare şi schimbare

Energia şi siguranţa liderului, abilitatea de a veni el personal şi de a îi incuraja şi pe alţii să vină cu soluţii noi la probleme vechi a creat o cultură deschisă spre schimbare şi progres.

Aceste acţiuni răspund nevoilor oricărei generaţii, inclusiv celor ale generaţiei digitale. Aud destul de des în companii că “un mediu placut/detensionat vrea toată lumea”, “toţi angajaţii au nevoie de feedback”, dar sunt mai mulţi cei din generaţia digitală care le cer, le simt lipsa şi pleacă atunci când nu le găsesc. Iar ceea ce aud de la angajaţii care nu fac parte din generaţia digitală este “aceşti copii se respectă şi ştiu să ceară; aş fi vrut să fac şi eu acelaşi lucru”. Mesajul este că toţi angajaţii sunt tot mai atenti la comportamentele liderilor şi sunt gata să le ofere încrederea şi entuziasmul lor atunci când liderii îi tratează ca oameni, nu ca resurse.

cosminaCosmina Noaghea, Senior Consultant / Business Psychologist, HART Consulting

Comentarii

Share

About Author

atena.enea

(0) Readers Comments

Leave a Reply