Acasa Agenda HR Generatia Y – mituri si noi provocari pentru lideri

Generatia Y – mituri si noi provocari pentru lideri

8 min citire
0
0
699

De Diana Voicu

Un aspect care face astazi ca leadership-ul sa fie provocator in aproape orice organizatie este acela ca pentru prima data in istorie liderii de astazi au patru generatii diferite la locul de munca – in parte datorita longevitatii in piata muncii a generatiilor aproape de pensionare.

Cred ca suntem de acord cu totii ca rolul liderului nu s-a schimbat dramatic in ultimii ani – Kotter spune ca leadership-ul bun este despre a face fata schimbarii. Ori, in acest moment, schimbarile si diferentele dintre generatii sunt mai ample decat in alte epoci datorita evolutiilor sociale rapide bazate pe tehnologia informatiei si comunicarii, dar nu numai.

Pe masura ce forta de munca inglobeaza din ce in ce mai multi tineri pana in 30 de ani (Generatia Y, asa cum o numim deja de vreo 10 ani la scara planetara), liderii isi ajusteaza perceptiile si abordarile pentru a fi eficienti cu un mediu multi-generatii.

Pornind de la premiza – cu cat stim mai multe despre generatia Y, cu atat e mai bine – haideti sa vedem cateva dintre miturile despre aceasta generatie, pe care studiile si practica ultimilor 3-4 ani le-au demontat.

„Tinerii astia sunt lenesi, pur si simplu nu le place munca”

Multi ii vedem ca pe generatia care “la ora 5 sparge usa” si, intr-adevar, putini lucreaza peste program. Dar asta nu inseamna ca nu ii intereseaza, ca nu inteleg ca rezultatele vin prin munca sustinuta. Pentru aceasta generatia, insa, adevarul e mai nuantat:
– Ei pot sa produca rezultate de oriunde si oricand – deci nu sunt legati doar de orele prezente la birou
– Au o viata sociala si alte interese care le mobileaza programul de dupa lucru (fapt mult mai putin intalnit cu generatiile anterioare
–  De fapt, acei Gen Y care suntmotivati – spun studiile – lucreaza in medie 1,6 ore im plus pe zi, numai ca acele ore nu se petrec sub ochii sefilor sau in sediile companiilor

Ii mai criticam si pentru ca “vor totul de-a gata”, adica nu cauta pe cont propriu un raspuns, cercetand sau documentandu-se. Isi intreaba sefii daca vor raspuns, isi intreaba colegii. Dar nu pentru ca sunt lenesi, ci pentru ca asa arata in viziunea lor eficienta: este mai bines a intrebi, sa clarifici, sa asculti, decat sa te apuci independent de o sarcina si apoi sa afli ca erai pe o pista gresita.

„Gen Y are nevoie de recompense ca sa fie motivati”

In incercarea de a motiva angajatii de generatie Y, multe companii organizeaza sisteme de recompensare a participarii, plangandu-se adesea ca nici acelea nu prea functioneaza.

De fapt, ce ii motiveaza pe acesti colegi tineri este feedback-ul instantaneu si constant, reusita, rezultatul imediat. Pur si simplu ei s-au nascut intr-o epoca in care tehnologia ofera rapiditate: de acces, de informare, de comparare, de actiune. Viteza le defineste viata – viteza feedback-ului le permite sa creasca si sa se dezvolte mai repede si stiu si ei cat de benefic este acest lucru. Fireste, stiu cei automotivati.

In randul celor din aceasta generatie am vazut cei mai hotarati si focalizati angajati la primul job: stiau ce vor, creionasera deja urmatorii cativa ani, le era clar ce vor sa invete si de la cine si in cat timp.

„Schimba foarte des locul de munca si nu pot fi loiali”

Statisticile nu lasa urma de dubiu: in medie, generatia Y abia daca implineste 1 an intr-un loc de munca si acest lucru nu poate contestat. Dar nu pentru ca sunt instabili, schimbatori si mofturosi. Ci pentru ca sunt dinamici, pentru ca se intreaba mereu “care e urmatorul pas”, pentru ca isi doresc o experienta de munca variata ca sa le creasca valoarea.

Am vazut multi astfel de tineri cu o paleta de experienta atat de larga incat generatiei anterioare (generatia X) i se poate parea instabilitate si lipsa de consistenta – cand este de fapt apetenta de varietate si dezvoltare.

Demographic vorbind, generatia Y amana responsabilitatile marital si parentale, bazandu-se si pe sprijin financiar de la parinti – iar aceste aspecte le permit sa schimbe mai usor locurile de munca.
Companiile care castiga loialitatea generatiei Y sunt cele care ii implica mai mult, care le comunica imaginea de ansamblu, telul. Sau ii implica in cauze sociale si programe de CSR, pentru ca aceasta generatie este mult mai implicate social si civic.

Sunt inca multe de spus si de inteles despre aceasta generatie care ne provoaca practicile de leadership curente. Dar eficienta si competitivitatea organizatiilor noastre va depinde din ce in ce mai mult de ei: din 2018 vor ajunge aproape 50% din forta de munca. Proportiile nu numai ca se vor schimba, dar ne vor forta sa ne ajustam rapid pentru a evita costurile grele ale cresterii fluctuatiei la locul de munca. E doar inceputul! Sa il facem asa cum trebuie!

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…