Performance — 27 May 2013

Nu conteaza ca esti HR Manager, Team Leader, Communication Officer, Avocat sau pur si simplu membru intr-o echipa. Cu totii trebuie sa ne alegem cuvintele atunci cand ne aflam la locul de munca (si nu numai). Nu putem sa aruncam catre interlocutor orice cuvant ne vine in minte. Intr-adevar, faptele conteaza mai mult, dar vorbele pot umbri cu totul performantele.

Desi vinerea este ziua in care preferam subiectele soft, am decis sa incep saptamana cu un text legat de abilitatea de a comunica. Simplu: daca ne dorim o cariera de succes, daca vrem sa atingem performanta, si mai ales daca vrem ca ceilalti sa ne respecte ca profesionisti atunci trebuie sa stim sa vorbim. Va prezint mai jos un text publicat pe humanresourcenews.com, in cuprinsul caruia sunt identificate sapte replici de evitat la locul de munca. Unele dintre acestea sunt tentante atunci cand ne aflam, din punct de vedere ierarhic, pe o pozitie superioara…altele se pot face auzite atunci cand lucram in echipa…ideea este ca data viitoare sa facem un efort in a le evita.

Ceea ce spui – si modul in care o spui – conteaza atat in viata profesionala, cat si in cea personala. Indiferent de cat de „casual” ar fi locul tau de munca, comunicare este cea care face lucrurile sa se intample. Poate ca anumite replici pot fi acceptate acasa, dar s-ar putea ca la job sa iti construiasca o imagine de incompetent sau neprofesionist. Prin urmare,  iata sapte replici care trebui eliminate din discursul tau profesional (desi nu ar fi rau sa uiti de ele si cand esti acasa):

Nu e treaba mea…
Indiferent de cat de enervanta ar fi o cerere, s-ar putea sa existe un motiv total valid pentru care colegul sau seful tau iti cer ajutorul. Succesul celorlalti reprezinta un aspect esential pentru succesul echipei. Sa transmiti lipsa ta de interes (si chef) reprezinta o modalitate extraordinara de a-ti ruina cariera.

Sa fiu sincer/a…
Asta inseamna ca inainte nu erai sincer/sincera? A prefata fiecare comentariu cu „sa fiu sincer/a”, act acceptabil cat de cat in comunicarea uzuala, in business inseamna unul din doua lucruri: esti pe cale sa comunici un aspect negativ sau tot ceea ce ai spus in urma cu cateva secunde/minute a fost de fapt o minciuna/ ceva lipsit de consistenta.

El (sau ea) este un (o) neserios (neserioasa)…
Nici un alt comentariu nu se propaga mai rapid la locul de munca decat cel care vizeaza alte persoane. Sa spui ceva negativ despre altcineva (coleg, sef, client sau furnizor) arata o lipsa totala de neprofesionalism. Sa lasam discutiile de curtea scolii in curtea scolii.

Intotdeauna am facut asa…
Nu este nevoie decat de aceste patru cuvinte pentru a te afisa drept o persoana cu viziune ingusta, incapatanata si exagerat de conservatoare. Altii ar putea sa traga concluzia ca de fapt habar nu ai de ce sunt lucrurile facute in acel mod sau ca nu esti capabil(a) sa gasesti metode pentru a imbunatati ceea ce faci.

Nicio problema…
O expresie informala care poate substitui „cu placere”. Intr-un context formal, „nicio problema” poate parea expeditiv, dar si lipsit de respect.

(Tu) Ar fi trebuit sa…
Cu totii ne dam in vant dupa – „ti-am spus eu!”, nu-i asa? Sa ii spui interlocutorului „(tu) ar fi trebuit sa…” are acelasi efect. Ii inoculezi interlocutorului sentimentul de vina (ar fi trebui sa imi spui). O astfel de replica nu stimuleaza cooperarea si munca in echipa.

Nu e corect…
Viata e plina de nedreptati. Asa si? Ce facem acum, ne punem cu totii pe plans? Cand evidentiezi aceste nedreptati, ceilalti inteleg ca iti place sa te plangi. Nimeni nu vrea sa lucreze cu un „plangacios”. Indiferent de situatie, in loc sa se concentreze pe partea negativa, comunicarea trebuie sustinuta cu fapte si argumente viabile. Fii parte din solutie, nu din problema!

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply