Management — 29 September 2021

În ultimul timp tot vedem știri despre demisiile din companii care au crescut considerabil. Aici pot fi aduse în discuție multe aspecte care ar conduce la această stare a lucrurilor. Perioada de incertitudine prin care trecem, efectele muncii remote, managementul defectuos, noile preferințe și cerințe din partea angajaților sunt doar unele dintre argumente care au dus la creșterea demisiilor nu doar la nivel național, dar la nivel global.

Prin urmare, noi cei de la RoCoach ne-am propus să studiem acest „fenomen” care afectează organizațiile din ce în ce mai mult evidențiind care sunt semnalele unui angajat care intenționează să demisioneze, care sunt cauza din spatele acestei decizii și ce putem face pentru a reține angajații pe o perioadă îndelungată.

Demisiile și ce știm despre ele

Recent am făcut cunoștință cu Ana care lucra într-o corporație pe o poziție de marketing management. Ea era pasionată de acest domeniu, îi plăcea să vină cu idei noi, avea și un salariu care îi convenea. Însă, după doar jumătate de an de activitate, ea a decis să demisioneze. Discutând cu ea, noi ne-am pus întrebarea: De ce ar decide o persoană care e pasionată de ceea ce face și are un salariu decent, să ia o astfel de decizie după un timp atât de scurt? Ea a scos în evidență mai multe aspecte care o afectau din ce în ce mai mult la locul de muncă. În primul rând, ea s-a prins pe ideea că nu există suficiente ore în săptămână ca să facă față la toate task-urile. Prin urmare, era în permanență stresată, ajungea să muncească și în timpul ei liber, iar viața ei personală a început să fie afectată. În al doilea rând, vorbind cu colegii de muncă a înțeles că organizația în care lucrează nu pune accent pe dezvoltarea sau creșterea în funcție a propriilor angajați. Ea ne-a spus că: „nu pot sta pe loc încă 2-3 ani, vreau să cresc, vreau să mă dezvolt profesional”. După, Ana a mai adăugat că nu s-a simțit apreciată de către managerul ei direct, comunicarea dintre ei era seacă și nu primea feedback-uri pozitive, ci mai degrabă erau scoase în evidență greșelile pe care le făcea. Ea zicea că: „simt de parcă tot ce fac nu e bine, nu mă simt utilă, managerul nu are încredere în mine și în modul în care lucrez chiar dacă mă implic foarte mult. Nu mă mai motivează salariul, chiar nu mai pot continua așa, nu mai am energie și nici nu mă mai bucur de ceea ce fac.”

Situația Anei nu este un caz singular, este o realitate cu care se confruntă mulți angajați pe piața competitivă din prezent. Prin urmare, multe companii sunt puse în fața faptului de a îmbunătăți condițiile de muncă a oamenilor săi pentru a nu-și pierde angajații eficienți, productivi și talentați.

Noi putem afirma cu certitudine că păstrarea angajaților este una dintre provocările de bază cu care se confruntă multe companii în perioada de incertitudine în care trăim în prezent. Dacă aruncăm o privire peste datele prezentate de Inspecția Muncii din România vedem că în perioada 16 martie – 31 decembrie 2020 au fost înregistrate peste 300.000 de demisii la nivel național. Dacă ne uităm pe datele din SUA, Work Institute în studiul prezentat în 2019 referitor la demisii, este menționat faptul că până în 2023 se așteaptă că în jur de 35% din angajații americani își vor schimba jobul voluntar.

Da, nu sună prea bine pentru organizații. Însă, acum e momentul oportun pentru a lua atitudine și astfel, consecințele vor fi minime.

Cum luăm atitudine? Investind în liderii din organizații!

Ei sunt regizorii experiențelor oamenilor din echipele pe care le coordonează.

La primele semne pe care le arată angajații că iau în considerare să demisioneze, liderii trebuie să aibă capacitatea de a le observa și de a face anumiți pași pentru a evita pierderea coechipierilor săi. Astfel, vor fi economisite resurse importante pe care organizația le investește, aici fiind vorba de timp și bani. Semnele care indică faptul că un angajat ia în considerare la modul serios opțiunea de a demisiona:

Este mai puțin productiv – Productivitatea angajaților reflectă de obicei cât de captivați sunt aceștia. Cu cât angajatul este mai puțin captivat și entuziasmat de ceea face, cu atât va fi mai puțin productiv. În cazul în care productivitatea angajatului scade constant, poate fi un semn că nu se vede la acest loc de muncă în viitorul apropiat.

Muncește atât, încât să nu-l de-a afară – Procrastinarea sau efectuarea cantității muncii minime pot părea la prima vedere că angajatul nu este suficient de bun. Însă, deseori acesta este un semn al faptului că angajatul ia în considerare la modul serios faptul de a demisiona curând.

Interesul slab în a construi o relație cu managerul – Majoritatea angajaților doresc să aibă o relație puternică cu managerul lor, fie că este vorba de una la nivel profesional sau personal. O relație de respect reciproc necesită eforturi continue de la ambele părți. Dacă unul dintre angajații tăi pare că și-a pierdut interesul sau face mai puține eforturi pentru a se conecta, este posibil să fie expus riscului de a părăsi compania.

Disponibilitate scăzută în implicarea în proiecte pe termen lung – Atunci când angajații își asumă implicarea în proiecte care se desfășoară într-o perioadă îndelungată, indirect este demonstrată intenția de a rămâne în companie pe termen lung. Dacă unul dintre angajații tăi ezită să ia un proiect pe termen lung, cauza poate fi faptul că nu intenționează să rămână prea mult timp.

Care sunt motivele angajaților din spatele deciziei de a demisiona?

Angajații au prea multe de făcut într-un timp scurt

A avea prea multe task-uri pe săptămână nu este prea „distractiv” sau motivant. Când angajații sunt suprasolicitați, nivelurile de stres devin din ce în ce mai ridicate și chiar se poate ajunge până la burnout. Prin urmare, este afectat și echilibrul dintre viața personală și cea profesională, acesta din urmă fiind un factor important în condiționarea eficienței și productivității echipelor.

Membrii unei singure echipe sunt tratați în mod diferit

Când există într-o echipă angajați „preferați” ai managerului și restul, această echipă poate fi comparată cu o bombă cu ceas. Este doar o chestiune de timp până va exploda. Existența unei astfel de situații creează conflicte interne. Chiar dacă la nivel teoretic toți sunt parte dintre dintr-o echipă, la nivel practic lucrurile nu stau așa. În consecință, toată compania va avea de suferit.

Salariile și alte beneficii nu cresc

Cine nu vrea să câștige mai mulți bani? Dacă organizația oferă salarii mici și ezită să facă majorări, este posibil ca membrii echipei din care faci parte să fie în permanență în căutarea unei evadări. Majorarea salariului și a altor beneficii periodic este un semn de grijă și o manifestare de apreciere față de angajați din partea organizației.

Cultura companiei este toxică

Cultura la locul de muncă este puternic corelată cu fericirea angajaților. Când lucrătorilor le place cultura companiei lor, ei sunt mai fericiți și mai productivi. Însă, când nu le place cultura companiei, sunt nemotivați și au o productivitate scăzută. Prin urmare, opțiunea de a-și schimba locul de muncă devine una foarte atractivă.

Angajații nu au o relație bună cu managerii

Potrivit Harvard Business Review, mai mult de 50% dintre angajați nu au un nivel ridicat de încredere în șefii lor. Însă, anume managerii dau tonul experiențelor la locul de muncă a celor din echipa sa. Mai exact, încrederea și transparența pe care o manifestă managerii, sunt doi dintre cei mai mari factori care influențează modul în care angajații își efectuează munca. Când aceste două variabile nu sunt satisfăcătoare pentru angajat, acesta este mult mai predispus de a demisiona.

Angajații nu sunt recunoscuți pentru munca lor grea

Atunci când un angajat are succes în ceea ce face și se străduie în permanență, lipsa recunoașterii acestui fapt din partea superiorilor poate să-i creeze impresia angajatului că munca lui nu este îndestul de utilă sau importantă pentru organizație. Astfel, lipsa unui feedback regulat și a unei comunicări eficiente între angajat și lider, poate crește șansa de demisie a angajatului.

6 sfaturi pentru a evita demisiile din echipa ta

Păstrează spiritul echipei la un nivel înalt

Oamenii își pot pierde cu ușurință sentimentul de apartenență atunci când echipele se schimbă – indiferent dacă acest lucru se datorează plecării sau aderării colegilor. Prieteniile și rețelele profesionale se pot descompune, iar oamenii se pot simți izolați. Poți remedia acest lucru folosind exerciții de team building pentru a uni oamenii. Fii deschis și sincer cu ei, ajută-i să găsească un punct comun între ei și solidifică aceste relații organizând evenimente de echipă, întâlniri fizice sau online.

Menține „ușa deschisă” pentru oamenii din echipa ta

Bine, asta nu presupune la propriu să ții ușa deschisă. Acest lucru presupune să fii deschis către oamenii tăi și să-i faci să se simtă liberi să îți pună întrebări și să-și exprime îngrijorările. Discuțiile între patru ochi între tine și fiecare coechipier în parte te va ajuta în acest sens. Ascultă cu empatie și răspunde rapid la problemele care apar venind cu sugestii sau sfaturi. Făcând tot posibilul pentru a rezolva orice problemă, vei arăta că apreciezi membrii echipei tale și astfel consolidându-se încrederea reciprocă. Astfel de întâlniri îți vor permite să înțelegi motivele altor persoane care au plecat din organizație. S-ar putea să apară probleme pe care nu le cunoști cum ar fi birocrația prea mare sau poate comunicarea defectuoasă.

Promovează oportunități de dezvoltare în carieră

Pentru a-ți păstra oamenii oferă-le oportunități de a învăța noi abilități, de a le îmbunătăți pe cele existente și de a explora noi domenii de cercetare sau expertiză. Care ar fi opțiunile tale? Iată câteva idei: educație continuă, certificări, programe de training, cercetare, ateliere, conferințe, programe de mentorat. De exemplu, Publix oferă rambursarea școlarizării angajaților care au lucrat cel puțin șase luni. Nu este de mirare că revista Fortune a numit lanțul alimentar unul dintre cele mai bune locuri de muncă pentru 22 de ani consecutivi.

Permite munca flexibilă sau de la distanță

Pe măsură ce lumea se dezvoltă, munca de la distanță care este flexibilă devine mai viabilă și optimă. Permite echipei tale să-și stabilească propriile ore de lucru sau să lucreze de la distanță. Astfel, vei putea reține angajații pe o perioadă îndelungată. Munca la distanță este un avantaj atât de dorit, încât mulți ar lua o reducere a salariilor doar pentru a o obține. Într-un sondaj realizat pe mai mult de 1.200 de lucrători cu normă întreagă, Owl Labs a constatat că 34% erau dispuși să reducă salariul cu 5% pentru a putea lucra de la distanță.

Arată-ți aprecierea

Un studiu realizat de P&MM pe mai mult de 12.000 de persoane a constatat că lucrătorii care au fost recunoscuți oficial de către un manager sau coleg au rămas cu aproximativ 3,7 ani mai mult decât cei care nu au fost. Câteva idei pentru a arăta apreciere față de angajați: bonusuri de performanță; premii de titularizare; laude specifice despre munca lor; evidențierea coechipierilor în timpul unei întâlniri de companie.

Practică comunicarea eficientă

Comunicarea slabă la locul de muncă duce la neînțelegeri, stres inutil și o rotație mai mare a angajaților. De aceea este cu atât mai important să înveți principiile unei comunicări eficiente. Noi nu spunem că este ușor de făcut acest lucru, însă cu certitudine cunoașterea și aplicarea principiilor unei comunicări eficiente este cheia spre rezolvarea multor probleme în organizație.

Concluzie

Atunci când un angajat este decis să plece, cu siguranță are motive „solide” în spate. Vestea bună e că poți schimba lucrurile făcând anumite modificări care vor încuraja angajații să rămână pe termen lung. Noi, cei de la RoCoach, știm de ce ai tu nevoie pentru a începe schimbarea. Avem peste 18 ani de activitate în spate și putem să îți oferim know-how-ul pe care îl cauți. Lasă-ne un mesaj pe http://www.coaching.ro/contact și revenim la tine în cel mai scurt timp posibil.

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply