Performance — 23 November 2018

Într-o perioadă în care deficitul de talente în industria alimentară devenise o reală problemă în menținerea ritmicității businessului, cu timpi de recrutare de până la 32 de zile pentru rolurile de ingineri, am fost nevoiți să facem un pas în spate, să analizăm în detaliu piața muncii și nevoile organizației și să ne găsim singuri soluția.

de Oana Piper

Așa a apărut, în 2013 „Debut în carieră”, un proiect menit să identifice și să dezvolte tineri talentați și motivați, pe care să-i expunem culturii companiei și să-i menținem în echipă pe termen lung. Gândit inițial doar ca un instrument de suport pentru procesele de recrutare și selecție, proiectul a devenit mai mult de-atât, mai ales că în afara timpilor de recrutare mult prea lungi, ne deranja și discordanța dintre așteptările managerilor și competențele noilor angajați. Azi, „Debut în carieră” este un proiect strategic cu impact în aproape toate procesele de HR, fiind în armonie cu misiunea organizației de a livra performanță clienților săi, pe de o parte, și de a oferi un mediu de dezvoltare profesională și personală angajaților săi, pe de altă parte.

ECHIPA

Deși proiectul a fost o inițiativă a echipei de HR, acesta s-a bucurat rapid de adeziunea top managementului pentru că am reușit să dovedim legătura dintre obiectivele proiectului și valorile companiei. De altfel, cred că acesta este și pasul – cheie atunci când ai o inițiativă: să gândești și, ulterior, să prezinți proiectul cu accent pe toate punctele de contact dintre acesta și business (cu tot ceea ce înseamnă el – oameni, valori, strategie, procese etc.). Și, oricum, fără o susținere fermă din partea top managementului nu am fi reușit.

Proiectul nostru s-a bucurat de o echipă mixtă, multidisciplinară, care include specialiști din departamentele de HR și Marketing, specialiști din industria alimentară și cadre didactice din cinci universități colaboratoare: Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj Napoca, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului din Timișoara și Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați.

În timp ce implicarea specialiștilor din industrie și a cadrelor didactice de profil vă poate părea firească într-un astfel de proiect, e posibil să vă întrebați ce rol a avut departamentul de Marketing. Unul critic, aș putea spune. Fără propria identitate vizuală, fără propriul slogan – „Tu ce departament vrei să condimentezi?”, fără o puternică campanie de comunicare online, impactul și incidența proiectului în rândul generației Y (targetul nostru) nu ar fi atins nivelul necesar succesului.

De asemenea, „echipa de proiect” a fost completată de persoanele cărora le-a fost menit: cei implicați (participanți din edițiile trecute sau angajați Solina care au rezonat pur și simplu cu proiectul) au avut ocazia să împărtășească din experiența lor concretă, acționând ca mentori.

IMPLEMENTAREA

Totul începe cu managerii beneficiari din echipa de proiect: ei vin anual cu propuneri de teme de cercetare în funcție de nevoile de business, de echipamentele existente și disponibile pentru proiect, de competențele mentorilor. Apoi, cadrele didactice validează propunerile în funcție de curricula parcursă de student sau de absolvent și ulterior o echipă mixtă Solina – Universitate îi selectează pe tinerii care vor lucreze pe aceste teme. În momentul alegerii temei, studenții știu că vor veni la Solina pentru a realiza partea practică a proiectului (gândit anterior împreună cu profesorul) și că internshipul (de 1-3 luni pe perioada vacanței de vară) se va axa pe competențe profund practice.

Odată ajuns la noi, studentul va lucra alături de un mentor din cadrul organizației pentru a concretiza partea practică a temei, respectiv pentru a realiza un produs, folosind echipamentele și metodele de lucru Solina România. Ce este cu adevărat interesant pentru ei este participarea efectivă la viața companiei: la ședințele operaționale de dimineața, la Meeting Points (unde sunt setate prioritățile zilei), la debrief-ul de final de zi, în care se discută rezultatele intermediare ori finale și se trag învățămintele. De asemenea, sunt invitați să participe la sesiuni de training și workshopuri pe teme de dezvoltare personală.

Probabil că până în acest punct aveți senzația că totul se întâmplă one-way, însă am acordat atenție și feedbackului constant. Dincolo de feedbackul în timp real din partea mentorului, tinerii pot da și primi formal feedback săptămânal, prin intermediul unei aplicații online de comunicare. În plus, săptămânal au loc discuții 1:1 între un specialist HR și fiecare student în parte, cu scopul de a le susține performanța, de a le evalua motivația și angajamentul, de a-i ajuta să își dezvolte o atitudine de învingător, corectându-și în același timp anumite deficiențe (acolo unde este cazul).

Cu sprijinul profesorilor și al mentorilor, tinerii realizează pe parcursul internshipului o lucrare finală, a cărei evaluare este realizată de către o comisie mixtă Solina – Universitate. Ei își prezintă lucrările în mod public în fața comisiei și a celorlalți colegi de internship și, bineînțeles, produsele lor sunt degustate. Evaluarea se face pe bază de punctaj, luând în considerare criterii de evaluare transparente și cunoscute de toate părțile implicate. La final, lucrarea care obține cel mai mare scor din fiecare departament este premiată, atât financiar, cât și prin oportunitatea de angajare în cadrul companiei (cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată). În cazul în care, din diverse motive și circumstanțe, nu se realizează această angajare imediat, se ajunge la o înțelegere privind păstrarea legăturii pentru viitor.

PROVOCĂRILE

Cel mai mare hop pe care l-am întâmpinat de-a lungul implementării acestui proiect a fost legat de rezultatele slabe din primii ani de implementare (2013 – 2015). Aceste rezultate, măsurate prin KPIs specifici, deși în mod evident se investeau timp, energie și bani, nu erau pe măsura așteptărilor. Dacă nu eram convinși că proiectul era perfect compatibil cu valorile noastre, nu am fi găsit puterea de a merge mai departe! După o analiză amănunțită realizată de HR, directorul general și echipa de proiect, a fost inițiată o abordare nouă în 2015. Principalele modificări au presupus: o echipă de proiect dedicată, o metodologie clară, idei de îmbunătățire și planuri de acțiune în direcția dezvoltării proiectului în mod continuu. Și am reușit să depășim obstacolul. Azi, proiectul „Debut în carieră” a ajuns la a 6-a ediție și se desfășoară anual după aproximativ același scenariu. Mai mult, ne-a oferit și oportunitatea să participăm la proiectul de anvergură internațională – Know in Food, în care avem ocazia să lucrăm cu parteneri – universități de prestigiu: Facultatea de Științe Agricole, Industrie Alimentară și Protecția Mediului din Sibiu (SAIAPM), Universitatea Claude Bernard din Lyon (Franța), University of Food Technology din Plovdiv (Bulgaria), University of Debrecen (Ungaria).

REZULTATELE

19 studenți au fost selectați pentru ediția din 2017 a proiectului, dintre care 18 au finalizat programul, iar 6 dintre ei au fost și angajați. Au fost create în cadrul proiectului 4 produse inovatoare care urmează să fie lansate pe piață în 2018;

Brandul de angajator a fost mult îmbunătățit (rezultatele oferite de studiul Inspire i-a acordat companiei titlul de Romania’s Favorite Employers 2017).

Au existat rezultate observabile ale proiectului și în ceea ce-i privește pe mentori, care astfel pot câștiga experienţă în supervizare, descoperind și alte laturi ale profesiei pe care ar vrea să le exploreze.

oana-piper-solina


coperta hrm 57Acest material a fost preluat din

numărul 57 al Revistei HR Manager.

Pentru detalii despre abonare click aici.

 

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply