Management — 03 August 2021

De Constantin Pescaru

 

În ultimul an și jumătate am avut parte de o digitalizare masivă, inclusiv în ceea ce privește accesul la serviciile medicale. Acum, angajații nu mai vor să depindă de un singur furnizor și își doresc să aleagă singuri unde se consultă sau unde se tratează. De asemenea, vor să ajungă cât mai rapid la acești specialiști.

Beneficiile extrasalariale au trecut printr-o perioadă cu provocări și transformări, în contextul pandemiei. Doar că într-o piață a muncii flexibilă, acestea reprezintă un avantaj competitiv în atragerea și reținerea oamenilor valoroși. SanoPass – companie dezvoltată în jurul nevoii de simplificare a relației cu furnizorii de servicii medicale și extinderii conceptului de grijă față de sănătate, prin asocierea acestuia cu mișcarea, terapia și nutriția – a realizat de curând un studiu, care a relevat că 41% dintre companiile partenere au redus pachetul de beneficii în 2020.

Acestea sunt preponderent firme mici și mijlocii, prin urmare decizia poate fi legată direct de restrângerea activității în timpul pandemiei. La polul opus, 45% dintre respondenți nu au înregistrat modificări ale pachetului de beneficii extrasalariale, în timp ce 7% au avut parte de o creștere a pachetului de beneficii, iar alte 7% au optat pentru o diversificare a portofoliului de servicii oferite. Pentru mulți angajatori, trecerea la munca remote a fost o schimbare neașteptată, dar necesară, iar adaptarea la noul stil de lucru s-a realizat parțial.

Totuși, aproximativ 35% dintre companii au regândit pachetul de beneficii sau modul de acordare în funcție de acest aspect – de exemplu, trecerea de la tichetele de masă în formă tipărită la cele acordate pe card sau adoptarea unui sistem de tip platformă electronică, cu vouchere și beneficii la alegere. Cât despre beneficiile medicale, deși sunt foarte apreciate de angajați, există unele provocări în accesarea lor. Astfel, cel mai des sunt invocate probleme precum costurile ridicate ale acestor servicii și nevoia de coplată din partea angajaților, care sunt obișnuiți cu gratuitatea unui beneficiu. Un alt punct sensibil constă în diversitatea și echitatea acordării pachetelor de beneficii medicale în rândul angajaților.

De remarcat este faptul că, pentru companii, sănătatea angajaților este cel mai important aspect când vine vorba de selectarea beneficiilor pe viitor (62%), urmat de motivație și atingerea obiectivelor.

Mai mult, există un interes crescut pentru flexibilitate și acces la un pachet complet și modern de servicii medicale. Companiile își doresc ca angajații lor să își poată alege clinicile la care efectuează controale, analize și proceduri, beneficiind în același timp de tehnologie de ultimă generație, care include atât aparatura performantă, cât și accesul la telemedicină.

Așadar, cea mai importantă concluzie a studiului este că nu se mai pune accent pe oferirea unui abonament medical la o clinică anume, ci mai degrabă pe accesul la o rețea cât mai vastă de centre.

Tendințe în piața beneficiilor extrasalariale și a serviciilor medicale oferite de companii

Pentru a merge mai în profunzime cu schimbările și tendințele în piața beneficiilor extrasalariale, inclusiv a serviciilor medicale, am discutat cu cei doi manageri de la conducerea SanoPass.

Andrei Vasile a pus bazele acestei companii, având o experiență importantă pe segmentul beneficiilor extra salariale și cel al soluțiilor financiare. Delia Iliasa a fost numită în poziția de Managing Partner la începutul anului 2021, ca urmare a experienței vaste din industria medicală și de fitness.

În acest interviu am abordat schimbările care au loc în contextul actual, tendințele care se conturează pe termen scurt și mediu, impactul pe care îl are digitalizarea asupra beneficiilor extrasalariale și cum s-a modificat rolul acestora în ceea ce privește motivația angajaților.

Care este gradul de utilizare a besanopass3neficiilor extrasalariale din domeniul medical? 

Andrei Vasile: În 2021 am derulat un sondaj în rândul companiilor partenere, din care a reieșit că sănătatea este cel mai important beneficiu extrasalarial. Peste două treimi dintre companiile chestionate au menționat sănătatea ca beneficiu-cheie pentru viitor. Majoritatea companiilor oferă angajaților abonamente sau asigurări medicale. Ce credem noi că poate fi îmbunătățit este nivelul de utilizare a acestor produse și beneficii.

Studiul SanoPass a arătat că o treime dintre beneficiile extrasalariale acordate rămân neutilizate, mai ales cele care presupun o contribuție financiară din partea angajatului. Digitalizarea poate juca un rol foarte important în corectarea acestei probleme prin extinderea ofertei și simplificarea interacțiunii cu furnizorii de servicii medicale. Pandemia a accelerat nevoia de libertate și de flexibilitate, atât în rândul companiilor, cât și în rândul angajaților.

Ce schimbări ați observat în acest sens în beneficiile extrasalariale oferite de companii, cu precădere în cele legate de servicii medicale? Cum s-au schimbat preferințele oamenilor și ce tendințe observați pentru viitor?

Delia Iliasa: Când vine vorba despre beneficiile extrasalariale, în timpul pandemiei, discutăm despre două etape. Aproape pe tot parcursul anului 2020 beneficiile extrasalariale au fost reduse, pe cât posibil, de către o mare parte a angajatorilor, în timp ce angajații au utilizat mai puțin beneficii precum: abonamentul medical, tichetele de vacanță sau cardul de combustibil.

Dacă discutăm despre anul acesta, piața beneficiilor extrasalariale este în creștere și aproape la nivelul de dinainte de pandemie. O creștere importantă se înregistrează pe piața abonamentelor medicale, pentru că oamenii au devenit mai conștienți de importanța prevenției în viața de zi cu zi.

sanopassConform studiului SanoPass, care este profilul companiilor care au renunțat la beneficii sau la o parte din ele în pandemie? Dar profilul companiilor care le-au păstrat sau sporit? Ce previziuni pe termen scurt puteți face în acest sens: se observă o revenire sau o reconfigurare a beneficiilor chiar și în cadrul companiilor care au renunțat la ele? 

Andrei Vasile: Peste două treimi dintre companii au adaptat beneficiile extrasalariale la situația actuală, iar acest fapt a ajutat ecosistemul de business din România să treacă cu brio peste o posibilă criză. Angajații companiilor care lucrează în zona de prestări servicii au fost cei mai afectați; în mai mult de jumătate din aceste companii, pachetul de beneficiii extrasalariale a fost redus. Doar 7% dintre companiile din România șiau permis anul trecut să crească pachetul de beneficii extrasalariale.

Industria care a înregistrat cea mai importantă creștere a pachetului de beneficii extrasalariale este reprezentată tot de prestări servicii, însă, în acest caz vorbim doar de companii care au între 1 și 20 de angajați.

În domeniul beneficiilor medicale, care sunt tendințele ce s-au conturat în ultimul an și jumătate? Care este ponderea acestora în total beneficii? Ce și-ar dori angajații?

Andrei Vasile: În primul rând, oamenii vor mai multă libertate. Astfel că flexibilitatea și posibilitatea de a alege dintr-o gamă variată de servicii și furnizori a devenit un must have. Aceasta este atât dorința angajaților, cât și a companiilor.

Delia Iliasa: Beneficiile medicale sunt pe un trend de creștere de la începutul acestui an. Tot mai multe companii aleg să acorde astfel de beneficii propriilor angajați. Criteriul principal pentru care sunt selectate beneficiile extrasalariale, în acest moment, de către companiile de România, este contribuția acestora la sănătatea angajaților; indiferent dacă discutăm despre sănătate fizică sau mentală. Din studiile noastre, angajații își doresc libertate de a alege și un pachet complet de beneficii medicale. Trendul serviciilor medicale accesibile de la distanță (telemedicină) este într-o creștere continuă de la începutul anului.

De asemenea, în ultimele luni am interacționat mai des cu reprezentanți ai unor companii din domeniul IT&C. Acest segment crește ca pondere în economie și dispune de caracteristici proprii la capitolul politici de HR.

Digitalizarea este parte din ADN-ul acestora, iar angajații au o apetență crescută pentru simplificarea unor procese. Includem aici modul de interacționare cu furnizorii de servicii medicale. Cred că tendința pe care o observăm se va generaliza curând. Digitalizarea presupune control și viteză.

Angajații nu mai vor să depindă de un singur furnizor de servicii medicale. Vor să aleagă singuri unde se consultă sau tratează și vor să ajungă cât mai rapid la acești specialiști.

Ce schimbări legate de mentalitate ați observat în ultima perioadă?

Delia Iliasa: Cu siguranță cu toții am devenit mai atenți la acțiunile care ne pot afecta sănătatea. Zona de prevenție înregistrează o creștere importantă începând cu primăvara acestui an și, de asemenea, zona de sănătate mentală este pe un trend ascendent, care cred că se va accentua înspre finalul acestui an.

Ce obiective v-ați propus pentru anul în curs?

Andrei Vasile: Cantitativ, ne-am propus să atingem pragul de o mie de clinici în rețea și cel puțin 30.000 de utilizatori activi. Suntem, de asemenea, atenți la obiectivele calitative.

Astfel, dorim să promovăm serviciile clinicilor din rețea la nivel local și să fidelizăm pacienții în relația cu clinicile de proximitate. În egală măsură, urmărim îndeaproape indicatori legați de percepția asupra calității serviciilor și evaluăm feedback-ul din partea utilizatorilor, clinicilor partenere, și companiilor.

Din punct de vedere al dezvoltărilor, aplicația va trece la nivelul următor, anul acesta. Dincolo de ce am menționat deja, ne propunem să mărim oferta de servicii medicale disponibile, să dezvoltăm un sistem de livrare a medicamentelor, precum și să dezvoltăm un proiect de gammification prin care să contribuim la creșterea interesului față de prevenția medicală.

Ce sfat aveți pentru directorii de HR din România?

Delia Iliasa: Conștientizarea importanței prevenției și dezvoltarea unui stil de viață sănătos sunt esențiale pentru organizații în ansamblu. O persoană sănătoasă va fi activă economic, creativă și mai eficientă.

Andrei Vasile: SanoPass s-a născut din dorința de a veni în întâmpinarea unor nevoi identificate de departamentele de HR. Știm cât de mult accent se pune în companii pe digitalizare la toate nivelurile. Noi nu am făcut decât să ne specializăm pe digitalizarea unui segment cheie de servicii, cel al beneficiilor medicale extrasalariale, pentru că aici avem experiență și am performat bine.

Așadar, sfatul meu este acela de a se încrede în specialiști.



Coperta HRM nr 67-200

 

Acest material a fost publicat în Revista HR Manager cu numărul 67.

Consultați aici un preview.

Pentru abonare, click aici.

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply