Agenda HR — 14 November 2012

de RALUCA ELGYAR

Abilitatea de a recruta, angaja si pastra in organizatii cele mai bune talente este ceea ce diferentiaza companiile de succes de cele mediocre si carierele performante de cele limitate.

Intr-un mediu de business din ce in ce mai competitiv, cu multiple presiuni asupra bugetelor, eficientei si performantei, cel mai important factor de performanta organizationala si success managerial este talentul. Fara nicio indoiala, nimic din ceea ce face o companie nu poate fi mai important decat recrutarea si dezvoltarea talentelor.

Orice recrutor, fie el si mai putin experimentat, stie ca de la identificarea unei nevoi de recrutare si pana la semnarea unui contract de munca cu noul angajat trebuie sa parcurga un drum cu obstacole, capcane, schimbari neasteptate de coordonate si, uneori, rataciri, care te pun in situatia de a te intoarce de unde ai pornit.

Totusi, pregatirea, viziunea clara asupra traseului si a deznodamantului, estimarea realista a potentialelor obstacole si folosirea unor instrumente de suport sunt elementele care ar trebui sa ne asigure sansele de reusita. Mai conteaza, desigur, si experienta calatorului – singura care asigura abilitatea de a lua deciziile corecte in momente-cheie si de a pastra focusul asupra punctului final, in cazul nostru, semnarea contractului de munca de catre angajatul potrivit.

Ce nu trebuie sa omitem

In recrutare, niciun drum nu seamana cu altul (unii ar putea spune ca in asta consta frumusetea meseriei), insa toate drumurile au nevoie de cateva elemente fara de care „mai bine nu te apuci de treaba”: o identificare corecta a nevoii de recrutare, un job description detaliat, inclusiv din punct de vedere al competentelor necesare, o definire clara a canalelor de cautare, un ghid de interviu care sa reflecte adecvat descrierea postului, compatibilitatea cu o anumita cultura organizationala si integrarea intr-un tip specific de echipa, desfasurarea unui interviu structurat, bazat pe competente, verificarea referintelor candidatului „castigator”.

Respectarea acestor etape face ca orice proces de recrutare sa se incheie cu succes. Pe scurt, e nevoie de timp si cunoastere…din principiu, stim ca identificarea unei nevoi de recrutare e urmata – la nivel de organizatie – de „trebuie sa avem omul potrivit…ieri”, iar cunoasterea e, de foarte multe ori, o reduta care trebuie cucerita pas cu pas, altfel riscam sa ramanem la nivelul „vreau un inginer care sa vorbeasca franceza, sa fie eficient si dinamic si sa se incadreze in salariul de X lei”.

Prima capcana

Sa credem ca nu avem nevoie nici de timp, nici de cunoastere. Am asistat de multe ori la procese de recrutare in care recrutorul pornea la drum cu o cantitate de informatii care se incadra lejer in doua fraze si cu un deadline nerealist si „asumat prin tacere” (ei au nevoie de un om repede, noi o sa facem ce putem). O astfel de capcana va fi intotdeauna fatala unui proces de recrutare. De ce? Pentru ca tine de acel prim moment in care recrutorul stabileste regulile jocului – el trebuie sa isi ia timp sa construiasca sau sa ceara o analiza a jobului, care sa nu fie reprezentata doar de fisa de post…

Articol publicat in revista HR Manager, nr.23, septembrie 2012. Pentru a putea citi articolul in intregime, va asteptam sa va abonati la revista HR Manager

Raluca Elgyar, Senior Consultant, departament Permanent Placement, Adecco Romania

 

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply