Training — 10 May 2015

de Dragoş Paraschiv

Dacă ar fi să ne luăm numai după zodiacul chinezesc, anul 2015 va fi guvernat de un personaj mitic înzestrat cu abilități deosebite, „care nu suportă plictiseala, rutina și indiferența și îi va împinge spre acțiune pe cei care încearcă să se ascundă de probleme”. Sună bine pentru training, nu-i așa?

Dar nu horoscopul, ci două semne evidente ne fac să prezicem un an bun: bilanțul lui 2014 și startul lui 2015.  Anul care tocmai s-a încheiat a fost și el un an bun pentru training, un an cu creștere relevantă. A fost bun pentru că multe companii au alocat bugete semnificative pentru dezvoltarea oamenilor. Decizia de a creşte, față de anii trecuți, investiţia în training a avut trei factori de tracţiune din business:

  • accelerarea creşterii anumitor sectoare: piețe precum IT, Automotive, Business Process Outsourcing, Agri-business, Servicii medicale au prins viteză în 2014.
  • procesele de consolidare din alte sectoare: retail-ul, telecom-ul, serviciile financiare au trecut prin fuziuni, achiziții și chiar exit-uri din piață.
  • schimbul de generaţii: scăderea accentuată a mediei de vârstă a populaţiei de manageri în foarte multe companii a avut loc pe fondul creșterilor sau reorganizărilor interne de mai sus.

Un alt semnal optimist pentru trainingul acestui an este accelerarea pe o vedem încă din primele sale săptămâni. Ianuarie 2015 a fost de departe cel mai spumos început de an din ultimii 7 ani, iar Q1 arată și el dinamic.

CÂTEVA DIRECŢII CLARE

  • În 2015 focusul se va muta de la training la dezvoltare. Trainingul – cel axat pe prezent, pe standarde, pe eficienţă, pe mentenanţă şi corectarea de probleme va fi înlocuit de Dezvoltare – concentrată pe viitor, pe creştere, pe eficacitate, iniţiativă şi creativitate. Asta pentru că deja observăm tendințe curajoase de schimbare a stilului de management de la Tranzacţional – bazat pe „schimbul” de recompense și pedepse vs. performanță sau greșeală – către Transformaţional. Astfel, în 2015, managerii vor fi trainuiți în a-și responsabiliza oamenii asupra propriei lor dezvoltări, asupra proactivităţii și implicării în dezvoltarea individuală, fie ea de natură profesională sau personală.
  • Anul 2015 va fi anul programelor multi-level. Marea suferinţă a trainingului în ultimii 5-6 ani a fost viteza prea mică de aplicare a conceptelor din training în activitatea profesională curentă a participanţilor – altfel spus tranziţia post training de la „ştiu să fac” la “chiar fac”. Pentru ca viteza de implementare să crească în 2015, echipa Line Manager – Trainer Extern va trebui să funcționeze bine pentru a genera schimbarea necesară la nivelul participanţilor. Practic, programele de training bine executate vor fi dublate de intervenţii sincrone de management lansate la momentul oportun pentru a genera dezvoltarea dorită a oamenilor.
  • 2015 aparţine intervenţiilor „moleculare”. Echipele din 2015 sunt calibrate pentru a genera eficienţă în bani și timp. De aceea, a scoate sute de oameni din activitatea curentă pentru programe de 3 zile pur şi simplu nu are logică de business – nu se pot opri procese, nu se poate deteriora „billability”. În locul programelor mamut vom vedea din ce în ce mai multe programe de intervenţie ţintită, cu durată şi audienţă atent gândite, scurte și super-eficiente.

CE NE ASUMĂM PENTRU 2015

  • Și în 2015 continuăm să generăm noi comportamente cu impact de business. Companiile știu că programele de training „for-fun” sunt un consum de timp și bani cu rezultate nevaloroase. Programele Stand for Development sunt construite pentru a contribui direct la obiectivele concrete de business ale partenerilor. Programele, implementate cu metodologie SCRUM de traineri certificaţi şi cu experienţă de business, livrează rezultatele necesare managerilor – creşteri de marjă şi bugete de vânzare, sporirea numărului de unităţi produse pe zi sau scurtarea timpilor de execuţie.
  • Alimentăm dorinţa de auto-dezvoltare a oamenilor pe termen lung. Odată cu creşterea ponderii Millennials (sau Generaţiei Y) în rândul angajaţilor cu senioritate din companii, nu au întârziat să apară schimbările la nivel de valori. Millennials valorizează dezvoltarea personală şi găsirea echilibrului interior mai mult decât statutul și chiar salariul imediat. Asta nu înseamnă că nu sunt ambiţioşi, din contră. Mai mult decât atât, ei cred în propriile forţe pentru a-şi conduce cariera şi dezvoltarea personală şi a derula activităţi care să le facă plăcere. Top Managementul, HR-ul şi companiile de training sunt chemate să răspundă și să se adapteze „idealismului pragmatic” al noilor participanți.

CUM FACEM

Metodologia de lucru pe care o folosim a fost dezvoltată pentru a include toate schimbările fine ale mediului de business și se bazează pe 4 piloni:

  1. Customizare tip 4P. Ori de câte ori lansăm un program, plecăm de la consultarea celor 4 actori relevanți ai People Development: managerul de business care are obiective de atins, HR Managerul care deține viziunea globală de People & Organizational Development, participanții care își doresc să se dezvolte și clienţii (externi & interni) care vor să lucreze mai bine cu aceștia;
  2. Livrarea practică. Facem apel la studii de caz, simulări de business și exerciții „try&fail – try&succeed” pentru a crea o experienţă interactivă de învăţare;
  3. Testarea progresivă periodică. Efectuăm măsurarea real-life a competenţei participanţilor;
  4. Schimbarea incrementală utilizând SCRUM-Agile Management Framework ca metodă solidă post-livrare de transformare a cunoştinţelor în comportamente. Trainerii Stand utilizează intens SCRUM împreună cu echipele de management din site-urile de producţie, pentru echipele de arhitecţi IT sau pentru forţele de vânzare active la nivel naţional.

Şi totuşi, programele de dezvoltare au nevoie de un ingredient cheie – experienţa directă de lucru a trainerului implicat. Mă refer la experienţa de manager care-l face pe trainer un bun interlocutor pentru Line & HR Manageri sau la experienţa de vânzător creativ, cu soluţii, care îl face un partener potrivit de dezbatere pentru echipele de vânzări. Un trainer trebuie să fi trăit direct experienţa de business pentru a vorbi credibil depre aceasta. Din acest motiv, toţi trainerii Stand sunt mai intâi oameni de business şi apoi traineri cu experinţă dobândită la sală.

PROGRAME CARE DEJA IAU AVÂNT

Programele Stand din 2015 sunt concentrate pe 3 direcții care decurg din cele de mai sus:

  1. Mutarea accentului de management de la stilul Tranzacţional la cel Transformaţional. Aici vârfurile de lance sunt programele Full Power Manager, EQ in Action for Management, Leading w/o Authority;
  2. Regăsirea Hunterului în echipele de vânzare. În 2015 vom implementa programe practice care să motiveze şi să echipeze Hunterii pentru o activitate din ce în ce mai complexă: Boosting Sales, Black-Belt Negotiations, EQ in Action, Self Accountability;
  3. Oferirea de oportunităţi de Dezvoltare Personală: Effort Management, Personal Branding, Nutriţie & Managementul Energiei, Stress Management, Gândire Strategică.

Avem, prin urmare, suficiente elemente și semnale care plasează anul 2015 sub zodia trainingului eficient, care favorizează acțiunea, rezultatele și pe cei care își asumă propria dezvoltare.

Dragos Paraschiv

 

 

 

 

Dragos Paraschiv
Managing Partner, Stand for Development

Articol publicat în numărul 37 al revistei HR Manager.

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(1) Reader Comment

Leave a Reply